NITRA. Opité či omámené osoby majú vstup do autobusu zakázaný, respektíve ich môžu vylúčiť z prepravy. Platí to už roky. Arriva, ktorá v kraji prevádzkuje prímestskú dopravu, to od augusta sprísnila.
„Nový prepravný poriadok dopĺňa, že dôvodom na vylúčenie z prepravy môže byť aj požívanie omamných a psychotropných látok priamo v autobuse, rovnako, ako to je pri fajčení a alkohole,“ povedal hovorca Peter Stach.
Doteraz bolo, a niekde to platí naďalej, v autobuse zakázané piť aj nealkoholické nápoje. Ľudia hovoria, že to nedodržiavali a ani o tom nevedeli.
„V prímestskej doprave sa zákaz pitia nápojov po novom nevzťahuje na čistú vodu, ak jej konzumáciu vyžaduje zdravotný stav cestujúceho,“ povedal Stach.
V nitrianskej MHD je nealko povolené už dávno. Teraz zvažujú, že to obmedzia na neochutené studené nápoje.

Ide hlavne o čistotu
Zákaz konzumácie jedla platí v mestskej aj prímestskej autobusovej doprave.
„V prípade nepozornosti alebo pri prudkom brzdení hrozí riziko znečistenia ostatných cestujúcich a autobusu,“ vysvetlil hovorca Arrivy Stach.
Dodal, že výnimka pre čistú vodu zohľadňuje zdravotné potreby a neznižuje komfort cestovania ostatných cestujúcich. „V prípade vyliatia nedochádza k znečisteniu odevu ani sedadla autobusu.“
V Nitre ako jednom z mála miest je aktuálne v MHD povolené pitie akýchkoľvek nealkoholických nápojov. „Možnosť ich pitia plánujeme ponechať, ale pravdepodobne ich tiež obmedzíme na neochutené studené nápoje,“ povedal Vladimír Šimko zo spoločnosti Transdev.
Dodal, že vo väčšine dopravných systémov MHD je zakázané vo vozidlách jedenie a pitie. Dôvodom je bezpečnosť (riziko zabehnutia, ušpinenia, obliatia iného cestujúceho) aj zachovanie čistoty.
Šimko pripomenul, že ich autobusy jazdia v mestskej premávke, kde dochádza často k zmene rýchlosti a smeru jazdy.
„Samozrejme, vozidlá pravidelne upratujeme a čistíme. Vzhľadom na povahu prevádzky MHD (väčšina autobusov jazdí takmer nepretržite celý deň) však tieto úkony nie je možné vykonávať po každom spojí. V prípade znečistenia sedačky tak táto ostane znečistená aj pre ďalších cestujúcich, čo sa im pochopiteľne nebude páčiť,“ vysvetlil Šimko.
Výnimkou sú len závažné znečistenia, vtedy sa autobus z linky sťahuje okamžite, aj za cenu meškania či vynechania spoja.
Problémom je aj zápach
Prepravné poriadky upravujú dopravcovia podľa potreby. Omamné a psychotropné látky väčšinou pribudli už po revolúcii.
Relatívnou novinkou je možnosť vylúčiť osobu z prepravy pre zápach či mimoriadne znečistenie odevu. Stopku môže dostať aj v prípade, ak je na ťarchu cestujúcich z iných dôvodov.
Stach povedal, že vodič môže zasiahnuť aj vtedy, ak je cestujúci hlučný, píska, pôsobí rušivo púšťaním reprodukovanej hudby alebo inými prejavmi.
V regionálnej autobusovej doprave zostáva podľa neho agresívne správanie výnimočne zriedkavým javom. V porovnaní s obdobím pred desiatimi alebo pätnástimi rokmi ale počet jednotlivých incidentov mierne stúpol.
„Väčšina cestujúcich pochádza z miestnych komunít a využíva rovnaké spoje každý deň, poznajú svojich vodičov a oni poznajú ich. Ak cestujúci poruší prepravný poriadok, vodič môže prerušiť vykonávanú prepravu až dovtedy, kým tento cestujúci neopustí autobus,“ doplnil hovorca.
Vodiči tiež môžu privolať bezpečnostnú službu alebo policajnú hliadku. Linky, kde je posilnená ochrana, v prímestskej doprave nemajú. Kamery sú vo všetkých nových autobusoch.
Agresora nafilmovali
„Subjektívne sa v rámci kolektívu zhodujeme, že pribúda prípadov, kedy sa terčom verbálneho alebo fyzického útoku stane vodič alebo revízor,“ povedal Šimko, koordinátor nitrianskej MHD.
Štatistiku konfliktných situácií na svojich linkách si Transdev nevedie.
Nedávno obletelo celé Slovensko video, ktoré v júli zhotovil náhodný okoloidúci v Nitre. Vidieť na ňom, ako vodič MHD vyvádza z autobusu muža. „K situácii došlo na linke 12, cestujúci bol už v čase nástupu zjavne pod vplyvom alkoholu. Konzumoval ho ďalej aj vo vozidle, ktoré zároveň znečisťoval, a slovne obťažoval cestujúcich,“ povedal Šimko.
Dodal, že z prepravy bol vylúčený po tom, čo nerešpektoval výzvu vodiča na opustenie vozidla a chcel ho fyzicky napadnúť: „Agresivita cestujúceho je zrejmá aj z predmetného videa.“
Zachytilo, ako muž spadol na zastávke a potom pchal nohu aj ruku do dverí autobusu, následne udieral do skla.
Podľa pravidiel mal šofér v takejto situácii volať políciu. „Konanie vodiča nebolo v súlade s predpisom – ten vyžaduje privolanie policajnej hliadky, ktorá má oprávnenie cestujúceho z autobusu fyzicky vyviesť,“ napísala krátko po medializácii videa dopravná spoločnosť.
Na druhej strane ocenila vodičovu odvahu a rozhodnosť. Konal v záujme bezpečnosti ostatných cestujúcich.
Ochrana v školskom autobuse
V školskom autobuse, ktorý vozí deti z Orechovho dvora v Nitre, jazdil roky pracovník súkromnej bezpečnostnej služby. MHD vtedy ešte prevádzkovala Arriva.
V lokalite sú v mestských bytovkách sústredení neprispôsobiví obyvatelia. „Vodiči tam odmietali jazdiť. So školákmi, ktorých ráno vozia do základnej školy v Krškanoch a po vyučovaní späť, si nevedia rady,“ povedal v roku 2017 zdroj blízky radnici.
Jeden šofér bol dokonca nútený zastaviť predčasne a školákov vykázať z autobusu. Robili zle, pľuvali, kopali. Deti museli prejsť kus trasy peši. To sa nepozdávalo jednému z rodičov, ktorý prišiel robiť poriadky do školy. Vyhrážal sa.
Odvtedy prešli roky a situácia sa nezlepšila. „Vo vybraných spojoch je naďalej zabezpečená ochrana z radov členov občianskych hliadok. Ide o školský spoj z Orechovho dvora a predovšetkým linku 26, ktorá túto lokalitu obsluhuje. Náklady na túto službu v plnom rozsahu znáša naša spoločnosť,“ potvrdil Šimko z Transdevu.
„Veľmi by sme privítali, keby naši vodiči a cestujúci mohli byť chránení aj na ďalších linkách. Nie je však v našich finančných možnostiach, a napokon ani v našej kompetencii, toto zabezpečiť vo väčšom rozsahu,“ dodal.
Prevenciu čiastočne plnia kamery, ktoré sú vo všetkých autobusoch MHD. „Pochopiteľne, nemáme k dispozícii údaje, z ktorých by sme vedeli, koľkým incidentom sme vďaka kamerovým systémom predišli. Isté však je, že v prípade incidentov, ktoré sa stali, boli veľmi vítaným a nespochybniteľným dôkazovým materiálom.“
Spoločnosť Transdev práve v týchto dňoch pripravuje zmeny v prepravnom poriadku MHD. Niektoré ustanovenia preformulujú: „Zväčša ide o zapracovanie skúseností z bežnej prevádzky, z komunikácie s cestujúcimi, či riešenia sťažností.“