NITRA. Od januára tohto roka je na čele Divadla Andreja Bagara (DAB) v Nitre Veronika Moravčíková. Na poste riaditeľa vystriedala Jaroslava Dóczyho, ktorému skončilo päťročné funkčné obdobie.
Spomedzi všetkých uchádzačov o funkciu práve jej umelecký súbor prejavil najväčšiu podporu. Keď vyhrala výberové konanie a poslanci Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK) jej voľbu odsúhlasili, divadlo zaliala vlna eufórie.
Riaditeľkou DAB ste od januára, ako zatiaľ hodnotíte toto obdobie?
Bolo to niekoľko veľmi intenzívnych mesiacov. Pre mňa osobne je to veľká výzva aj záväzok, pretože DAB má dlhoročnú tradíciu a silné meno. Toto obdobie som prirodzene využila na postupné zorientovanie sa, dôkladnejšie spoznanie chodu divadla zvnútra, analýzy, nastavenie spolupráce s kolegami a podobne.
No myslím si, že sa nám už podarilo, snáď s citom, robiť niektoré zmeny. Vyplývajú z toho, čo sme si ako tím s Michalom Vajdičkom dali za cieľ. Máme za sebou viacero dôležitých momentov, od príprav a dolaďovania novej sezóny, znovuoživenie spolupráce s Asociáciou Divadelná Nitra, nové projekty ako DAB nikdy nespí, dve úspešné premiéry v predchádzajúcej sezóne, nové programové línie, spolupráce.

Pre mňa je dôležité, že cítiť v divadle tvorivú energiu a že bez ohľadu na bežné pracovné vypätie tím DAB ťahá za jeden povraz. Samozrejme, čaká nás veľa práce, ale práve v tom je asi krása tejto pozície. Každý deň prináša nové výzvy, ale aj príležitosti posunúť divadlo o krok ďalej.
Prejavili sa už niektoré zmeny?
Som rada, že postupné kroky a zmeny sa už začínajú prejavovať v zlepšovaní kondície divadla. Dokazuje to aj skutočnosť, že už k 30. júnu malo divadlo z hľadiska vlastných príjmov naplnených takmer 75 percent schváleného rozpočtu na tento rok.
DAB okrem toho v roku 2025 odohralo o 14 percent viac vlastných predstavení ako v minulom roku. To sa nám prejavilo na raste tržieb, ktoré oproti roku 2024 vzrástli o 14,6 percenta. To nám prinieslo nárast čistého zisku o 15,2 percenta od januára do júna. Ukazuje sa, že naša snaha uvádzať väčší počet predstavení a viac hrať, prináša lepšiu ponuku a funguje aj ekonomicky.
Pri voľbe riaditeľa vtedy panovala trochu vypätá situácia, umelecký súbor DAB sa prikláňal na vašu stranu, vyjadril obavu z možného spolitizovania voľby hlasovania. Vaše zvolenie teda sprevádzali najmä pozitívne reakcie divadelníkov. Ako to celé vnímate s odstupom času? Pretrváva pocit eufórie? Nepociťujete väčší tlak vzhľadom na očakávania?
Áno, bolo to veľmi intenzívne obdobie sprevádzané emóciami. Ľudia, ktorí v divadle pracujú, prirodzene cítia zodpovednosť za jeho budúcnosť. Chceli, aby bolo jasné, že ide predovšetkým o umeleckú inštitúciu, nie o politickú tému. Podpora umeleckého súboru pre mňa vtedy veľmi veľa znamenala a znamená dodnes.
Som vďačná za podporu, ktorú som vtedy cítila, no dnes sa už sústreďujeme na prácu a na to, aby sme spoločne napĺňali naše ciele. Pocit eufórie rýchlo vystriedala každodenná realita – množstvo práce, rozhodnutí a zodpovednosti.
Očakávania sú prirodzene veľké, ale nevnímam ich ako tlak, skôr ako motiváciu. Všetci v divadle vieme, že najlepšou odpoveďou na očakávania je kvalitná umelecká práca a otvorenosť voči divákom. Dnes sa teda už sústredíme na to, čo môžeme spoločne priniesť našim divákom a regiónu.
DAB opäť získali ubytovne pre umelcov, vy konkrétne na Kupeckej ulici, Staré divadlo Karola Spišáka Kutlochy v bývalej Sokolovni. Ste spokojní s touto deľbou? V akom stave je ich využívanie?
DAB sa dlhodobo snažilo situáciu riešiť a zdôrazňovalo potrebu vhodného ubytovania pre tvorivé tímy.
Vnímame nostalgiu, ktorá sa v divadle spája s priestorom bývalých Kutlochov. Tie sú však aktuálne vo veľmi zlom technickom stave a ťažko by sme na ich rekonštrukciu hľadali financie.
Som rada, že sme s naším zriaďovateľom našli vzájomnú zhodu a krajskí poslanci schválili zámer zveriť do správy DAB časť objektu na Kupeckej ulici. Budeme ju môcť využívať potom, ako NSK dostavia budovu pre svoj úrad a úradníkov do nej presťahuje, čiže v horizonte približne dvoch rokov.
Ubytovňu pre hercov a tvorcov inscenácií nutne potrebujeme. Priestory v zadnej časti budovy na Kupeckej ulici sú neďaleko divadla a v dobrom technickom stave. Znamená to, že po nejakých drobných zásahoch je možné ich začať využívať. Vieme tam vytvoriť slušné ubytovacie kapacity. Okrem toho bude v budove aj časť, ktorú budeme môcť využívať napr. pre Divadelnú knižnicu, ako skladovacie priestory a podobne.

Predstavili ste novú divadelnú sezónu. Je už čisto vo vašej réžii alebo ste niektoré plánované tituly prevzali od predošlého vedenia? Čo bolo pri výbere titulov zásadné?
Nová sezóna je výsledkom kontinuity aj nových impulzov. Vnímam to ako prirodzený proces. Divadlo sa nebuduje odznova s každou výmenou vedenia.
Bývalý umelecký šéf Peter Oszlík oslovil režisérov do divadelnej sezóny 2025/2026. Aktuálny umelecký šéf Michal Vajdička spolu s dramaturgom Danielom Majlingom, Slavkou Civáňovou a Hanou Launerovou naplnili obsah divadelnej sezóny v podobe konkrétnych tém a titulov.