Pred 80 rokmi sa v Nitre objavil prvý autobus

V týchto dňoch to bude už 80 rokov od doby, keď začal po Nitre premávať prvý autobus. História hromadnej dopravy v Nitre sa však začína už v roku 1866, kedy sa v uliciach objavil omnibus. Bol to koč, ktorý ťahali kone, a jazdil po určenej trase. Najskôr z

abezpečoval dopravu z mesta k železničnej stanici. Od roku 1878 premával aj z centra mesta na Zobor. Až do roku 1922 prevádzkovalo omnibus Mesto, potom pribudol aj súkromný omnibus. Medzi ľuďmi boli populárne, dokonca sa na nich umiestňovala aj reklama. Éra omnibusov sa v meste pod Zoborom skončila na jeseň roku 1925, kedy im začala konkurovať autobusová doprava. Oba omnibusy boli zrušené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ford patril
súkromníkovi
Vznik mestskej autobusovej dopravy v Nitre sa datuje od 9. septembra 1925, kedy vyšiel do ulíc prvý súkromný autobus značky Ford. Jazdil po pravidelnej trase od železničnej stanice na Zobor. Rýchlo si našiel obľubu medzi obyvateľmi, pretože sa ním cestovalo oveľa lepšie ako omnibusom. Už o mesiac neskôr začal premávať ďalší súkromný autobus z Kalvárie na Párovce. Ďalšia autobusová linka pribudla v roku 1927. V tomto roku začali autobusy premávať aj do vzdialenejších obcí v okolí Nitry. Až do roku 1948 bola mestská autobusová doprava v rukách súkromných dopravcov. Po ich nútenej likvidácii, ktorá sa udiala 22. decembra 1948, vznikli Dopravné závody mesta Nitra, ktoré začali zabezpečovať mestskú hromadnú dopravu. V prvých rokoch existencie bola situácia vo vozidlovom parku a technickej základni na veľmi zlej úrovni. Získané autobusy boli zastarané a značne opotrebované. V roku 1949 bolo zakúpených päť ojazdených autobusov Tatra 24 z Dopravného podniku v Prahe. Išlo o autobusy s pôvodnými pražskými evidenčnými číslami 40, 88, 89, 90 a 91, ktoré boli vyrobené v rokoch 1928 a 1930.
Vozidiel bolo málo,
opravy sa robili v noci
Dopravné závody mesta Nitra vlastnili v roku 1950 sedem starších autobusov. Išlo o štyri vozidlá Tatra 24 s kapacitou 70 osôb (vyrobené v r. 1930), dva autobusy Blitz s kapacitou 40 osôb a jeden autobus značky Henschel pre 38 osôb. Všetky autobusy neustále premávali, záložné vozidlo nebolo k dispozícii. Nutné opravy sa vykonávali v noci. Autobusy sa udržiavali v prevádzke len s najväčším vypätím síl a ročné náklady na opravu vozidiel boli asi pol milióna Kčs.
V uvedenom roku prevádzkovali Dopravné závody päť autobusových liniek, ktorými denne prepravovali približne 5-tisíc cestujúcich: Dolné Krškany - Nitra – Chrenová, Dražovce - Nitra – Mlynárce, Hrnčiarovce - Štátna nemocnica Nitra, Zobor - Nitra – Čermáň, Železničná stanica Nitra - Leninovo námestie. V januári 1951 bol už počet prepravených osôb 153 600 a autobusy prejazdili počas tohto mesiaca 28 500 kilometrov. So značne zastaraným a malým vozovým parkom Dopravné závody nestíhali pokrývať prepravné nároky v tomto období.
K 1. júlu 1951 bolo v evidenčnom stave desať autobusov, z toho bol jeden nepojazdný. Nové autobusy značky Škoda začali v Nitre premávať v 50-tych rokoch. Zaujímavosťou bolo napríklad päť autobusov Karosa ŠM 16,5, ktoré boli dodané koncom 60-tych rokov a boli vypravované prevažne na linkách do Krškán. Týchto autobusov sa vyrobilo celkovo iba šestnásť kusov.
Sen o trolejbusoch
Práve v 60-tych rokoch sa objavili prvé zmienky o trolejbusovej doprave v Nitre. Prípravné práce na výstavbu trolejbusových tratí však prebiehali až v rokoch 1987 - 1990. V prvej etape mali byť prepojené mestské časti Chrenová a Klokočina cez Dolné Krškany. V druhej sa uvažovalo o prepojení Zobora so Starým mestom. Nakoniec sa ale od myšlienky zaviesť v Nitre trolejbusy upustilo. Dôvodom bola hlavne veľká finančná náročnosť takejto investície a v neposlednom rade aj niektoré stavebné problémy. Za obeť trolejbusom by padlo veľké množstvo rodinných domov na Novozámockej ulici, na frekventovanej križovatke pred OD Prior sa mali vybudovať podchody pre chodcov.
Informácie o histórii mestskej autobusovej dopravy nám poskytol riaditeľ SAD Nitra Ján Vrba,

SkryťVypnúť reklamu

Autor: - r -

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 765
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 554
  3. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 074
  4. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 922
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 627
  6. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 9 340
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 117
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 068
  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Autobusová stanica v Nitre.

Dievča obchytával a ukazoval mu fotku penisu. Dostal podmienečný trest, nie je prvý.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Jedna z odkrytých rúr. Keď ju našli, valila sa z nej voda. Betónový žľab dokončili v stredu.

Cesta praská a zosúva sa. V apríli urobia hydrogeologický prieskum.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


  1. Ivan Čáni: Keď sa hanbí dôchodca za iného dôchodcu – blogera.
  2. Reštartnisa, o.z.: Skúsili ste už kolobežku ako terapeutický nástroj?
  3. Viktor Pamula: Dvadsať rokov v NATO.
  4. Ivan Mlynár: Nácek Tomáš Taraba : „Medveď hnedý, vinný vo všetkých bodoch obžaloby“.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 48. /
  6. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  7. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  8. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 47 353
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 688
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 496
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 11 439
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 435
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 399
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 347
  8. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 051
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu