abezpečoval dopravu z mesta k železničnej stanici. Od roku 1878 premával aj z centra mesta na Zobor. Až do roku 1922 prevádzkovalo omnibus Mesto, potom pribudol aj súkromný omnibus. Medzi ľuďmi boli populárne, dokonca sa na nich umiestňovala aj reklama. Éra omnibusov sa v meste pod Zoborom skončila na jeseň roku 1925, kedy im začala konkurovať autobusová doprava. Oba omnibusy boli zrušené.
Ford patril
súkromníkovi
Vznik mestskej autobusovej dopravy v Nitre sa datuje od 9. septembra 1925, kedy vyšiel do ulíc prvý súkromný autobus značky Ford. Jazdil po pravidelnej trase od železničnej stanice na Zobor. Rýchlo si našiel obľubu medzi obyvateľmi, pretože sa ním cestovalo oveľa lepšie ako omnibusom. Už o mesiac neskôr začal premávať ďalší súkromný autobus z Kalvárie na Párovce. Ďalšia autobusová linka pribudla v roku 1927. V tomto roku začali autobusy premávať aj do vzdialenejších obcí v okolí Nitry. Až do roku 1948 bola mestská autobusová doprava v rukách súkromných dopravcov. Po ich nútenej likvidácii, ktorá sa udiala 22. decembra 1948, vznikli Dopravné závody mesta Nitra, ktoré začali zabezpečovať mestskú hromadnú dopravu. V prvých rokoch existencie bola situácia vo vozidlovom parku a technickej základni na veľmi zlej úrovni. Získané autobusy boli zastarané a značne opotrebované. V roku 1949 bolo zakúpených päť ojazdených autobusov Tatra 24 z Dopravného podniku v Prahe. Išlo o autobusy s pôvodnými pražskými evidenčnými číslami 40, 88, 89, 90 a 91, ktoré boli vyrobené v rokoch 1928 a 1930.
Vozidiel bolo málo,
opravy sa robili v noci
Dopravné závody mesta Nitra vlastnili v roku 1950 sedem starších autobusov. Išlo o štyri vozidlá Tatra 24 s kapacitou 70 osôb (vyrobené v r. 1930), dva autobusy Blitz s kapacitou 40 osôb a jeden autobus značky Henschel pre 38 osôb. Všetky autobusy neustále premávali, záložné vozidlo nebolo k dispozícii. Nutné opravy sa vykonávali v noci. Autobusy sa udržiavali v prevádzke len s najväčším vypätím síl a ročné náklady na opravu vozidiel boli asi pol milióna Kčs.
V uvedenom roku prevádzkovali Dopravné závody päť autobusových liniek, ktorými denne prepravovali približne 5-tisíc cestujúcich: Dolné Krškany - Nitra – Chrenová, Dražovce - Nitra – Mlynárce, Hrnčiarovce - Štátna nemocnica Nitra, Zobor - Nitra – Čermáň, Železničná stanica Nitra - Leninovo námestie. V januári 1951 bol už počet prepravených osôb 153 600 a autobusy prejazdili počas tohto mesiaca 28 500 kilometrov. So značne zastaraným a malým vozovým parkom Dopravné závody nestíhali pokrývať prepravné nároky v tomto období.
K 1. júlu 1951 bolo v evidenčnom stave desať autobusov, z toho bol jeden nepojazdný. Nové autobusy značky Škoda začali v Nitre premávať v 50-tych rokoch. Zaujímavosťou bolo napríklad päť autobusov Karosa ŠM 16,5, ktoré boli dodané koncom 60-tych rokov a boli vypravované prevažne na linkách do Krškán. Týchto autobusov sa vyrobilo celkovo iba šestnásť kusov.
Sen o trolejbusoch
Práve v 60-tych rokoch sa objavili prvé zmienky o trolejbusovej doprave v Nitre. Prípravné práce na výstavbu trolejbusových tratí však prebiehali až v rokoch 1987 - 1990. V prvej etape mali byť prepojené mestské časti Chrenová a Klokočina cez Dolné Krškany. V druhej sa uvažovalo o prepojení Zobora so Starým mestom. Nakoniec sa ale od myšlienky zaviesť v Nitre trolejbusy upustilo. Dôvodom bola hlavne veľká finančná náročnosť takejto investície a v neposlednom rade aj niektoré stavebné problémy. Za obeť trolejbusom by padlo veľké množstvo rodinných domov na Novozámockej ulici, na frekventovanej križovatke pred OD Prior sa mali vybudovať podchody pre chodcov.
Informácie o histórii mestskej autobusovej dopravy nám poskytol riaditeľ SAD Nitra Ján Vrba,
Autor: - r -