Sobota, 4. február, 2023 | Meniny má Veronika

Pred 80 rokmi sa v Nitre objavil prvý autobus

V týchto dňoch to bude už 80 rokov od doby, keď začal po Nitre premávať prvý autobus. História hromadnej dopravy v Nitre sa však začína už v roku 1866, kedy sa v uliciach objavil omnibus. Bol to koč, ktorý ťahali kone, a jazdil po určenej trase. Najskôr z

abezpečoval dopravu z mesta k železničnej stanici. Od roku 1878 premával aj z centra mesta na Zobor. Až do roku 1922 prevádzkovalo omnibus Mesto, potom pribudol aj súkromný omnibus. Medzi ľuďmi boli populárne, dokonca sa na nich umiestňovala aj reklama. Éra omnibusov sa v meste pod Zoborom skončila na jeseň roku 1925, kedy im začala konkurovať autobusová doprava. Oba omnibusy boli zrušené.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ford patril
súkromníkovi
Vznik mestskej autobusovej dopravy v Nitre sa datuje od 9. septembra 1925, kedy vyšiel do ulíc prvý súkromný autobus značky Ford. Jazdil po pravidelnej trase od železničnej stanice na Zobor. Rýchlo si našiel obľubu medzi obyvateľmi, pretože sa ním cestovalo oveľa lepšie ako omnibusom. Už o mesiac neskôr začal premávať ďalší súkromný autobus z Kalvárie na Párovce. Ďalšia autobusová linka pribudla v roku 1927. V tomto roku začali autobusy premávať aj do vzdialenejších obcí v okolí Nitry. Až do roku 1948 bola mestská autobusová doprava v rukách súkromných dopravcov. Po ich nútenej likvidácii, ktorá sa udiala 22. decembra 1948, vznikli Dopravné závody mesta Nitra, ktoré začali zabezpečovať mestskú hromadnú dopravu. V prvých rokoch existencie bola situácia vo vozidlovom parku a technickej základni na veľmi zlej úrovni. Získané autobusy boli zastarané a značne opotrebované. V roku 1949 bolo zakúpených päť ojazdených autobusov Tatra 24 z Dopravného podniku v Prahe. Išlo o autobusy s pôvodnými pražskými evidenčnými číslami 40, 88, 89, 90 a 91, ktoré boli vyrobené v rokoch 1928 a 1930.
Vozidiel bolo málo,
opravy sa robili v noci
Dopravné závody mesta Nitra vlastnili v roku 1950 sedem starších autobusov. Išlo o štyri vozidlá Tatra 24 s kapacitou 70 osôb (vyrobené v r. 1930), dva autobusy Blitz s kapacitou 40 osôb a jeden autobus značky Henschel pre 38 osôb. Všetky autobusy neustále premávali, záložné vozidlo nebolo k dispozícii. Nutné opravy sa vykonávali v noci. Autobusy sa udržiavali v prevádzke len s najväčším vypätím síl a ročné náklady na opravu vozidiel boli asi pol milióna Kčs.
V uvedenom roku prevádzkovali Dopravné závody päť autobusových liniek, ktorými denne prepravovali približne 5-tisíc cestujúcich: Dolné Krškany - Nitra – Chrenová, Dražovce - Nitra – Mlynárce, Hrnčiarovce - Štátna nemocnica Nitra, Zobor - Nitra – Čermáň, Železničná stanica Nitra - Leninovo námestie. V januári 1951 bol už počet prepravených osôb 153 600 a autobusy prejazdili počas tohto mesiaca 28 500 kilometrov. So značne zastaraným a malým vozovým parkom Dopravné závody nestíhali pokrývať prepravné nároky v tomto období.
K 1. júlu 1951 bolo v evidenčnom stave desať autobusov, z toho bol jeden nepojazdný. Nové autobusy značky Škoda začali v Nitre premávať v 50-tych rokoch. Zaujímavosťou bolo napríklad päť autobusov Karosa ŠM 16,5, ktoré boli dodané koncom 60-tych rokov a boli vypravované prevažne na linkách do Krškán. Týchto autobusov sa vyrobilo celkovo iba šestnásť kusov.
Sen o trolejbusoch
Práve v 60-tych rokoch sa objavili prvé zmienky o trolejbusovej doprave v Nitre. Prípravné práce na výstavbu trolejbusových tratí však prebiehali až v rokoch 1987 - 1990. V prvej etape mali byť prepojené mestské časti Chrenová a Klokočina cez Dolné Krškany. V druhej sa uvažovalo o prepojení Zobora so Starým mestom. Nakoniec sa ale od myšlienky zaviesť v Nitre trolejbusy upustilo. Dôvodom bola hlavne veľká finančná náročnosť takejto investície a v neposlednom rade aj niektoré stavebné problémy. Za obeť trolejbusom by padlo veľké množstvo rodinných domov na Novozámockej ulici, na frekventovanej križovatke pred OD Prior sa mali vybudovať podchody pre chodcov.
Informácie o histórii mestskej autobusovej dopravy nám poskytol riaditeľ SAD Nitra Ján Vrba,

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. Dodajte vašej pokožke šťavu
  6. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  1. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  2. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  3. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  8. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 12 243
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 6 422
  3. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 943
  4. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  5. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 1 825
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 774
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 1 287
  8. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 077

Blogy SME

  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  3. Anton Kovalčík: Ako sa nerobí štátny prevrat.
  4. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete
  5. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
  6. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  7. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  8. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 579
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 644
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 026
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 324
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 317
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 085
  7. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 829
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 581
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


16m
Sahir Gill je jedným z hráčov, ktorý pomohol hokejistom Nitry vylepšiť zle rozbehnutú sezónu.

Zisk jedného bodu proti Popradu chutil trpko.


12 h
Tréner Nitry Antonín Stavjaňa.

Duel hokejistov Nitry proti Popradu priniesol kvalitný hokej a dva obraty skóre.


13 h
Falošný povolávací rozkaz.

Muž z Nových Zámkov mal nastúpiť do mimoriadnej služby v ženijnej jednotke.


15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq
  2. Ľuboš Vodička: Slovenské hrady: Ostrý Kameň
  3. Anton Kovalčík: Ako sa nerobí štátny prevrat.
  4. Ľudmila Križanovská: Veľká Británia a USA sú najväčšie zlo na svete
  5. Jozef Stasík: Ovplyvnia medvede budúce voľby?
  6. Matej Nagy: Dúbravský mesačník 3
  7. Adam Austera: Stáva sa Paramount konkurentom Netflixu?
  8. Peter Maroncik: Neskracujte si cestu po rozblatenom trávniku!
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 6 579
  2. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 644
  3. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 4 026
  4. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 324
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 317
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 085
  7. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 2 829
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 581
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu