Utorok, 6. jún, 2023 | Meniny má Norbert

Postihla nás najväčšia snehová kalamita za posledných dvadsať rokov

Milan Havlík pracuje u „cestárov“ 37 rokov. Tri desaťročia jazdí s posýpačom na trase Nové Zámky – Kolta. V zime už absolvoval niekoľko predĺžených pracovných zmien, v piatok 30. decembra však zažil jednu z najťažších.

„Ráno ma vyslali s liazkou a radlicou na úsek Kolta – Červený Majer. Snežilo a fučalo, na Červenom Majeri sa už začínali tvoriť záveje. Tam som sa dostal, aj som urobil niekoľko jázd oboma smermi. Potom sa to zasypalo, v snehu uviazli prvé autá. Niektoré som ešte vytiahol, potom som zastavil auto, vyložil som oranžový maják a upozorňoval som vodičov – cez Červený Majer sa do Nových Zámkov nedostanete. Niekto poslúchol, niekto sa vybral rovno do záveja a zostal tam. Potom už tým úsekom neprešlo nič, ani naša technika.“ Havlíkova liazka má pätnásť rokov a svoje „muchy“, ale v ten deň fungovala. Okrem hlavného ťahu prehrnula aj cestu do susednej obce Semerovo, kde ubytovali rodinu s dieťaťom z Levíc a niekoľko ľudí z uviaznutých áut. Zo záveja vytiahla niekoľko áut, ktoré sa dostali aspoň do Kolty. Naftu mala našťastie až po okraj nádrže – cestári sa totiž k Milanovi Havlíkovi dostali až na druhý deň nadránom. Skôr ho však prekvapil mladík, ktorý mu priniesol kávu a občerstvenie. „Predstavil sa ako Peter. Prišiel z Kolty - pešo, v tom snehu a fujavici prešliapal minimálne šesť kilometrov. Vraj videl, ako sa tam na kraji obce po každej jazde obraciam. To sa mi ešte v živote nestalo,“ uznanlivo hovorí Milan Havlík. SKRÍŽENÉ AUTÁ ZABLOKOVALI NIEKOĽKO ÚSEKOV „Vo štvrtok 29. decembra večer sa sneh ešte mierne topil, v noci už začalo primŕzať. Začali sme cesty posýpať. Nadránom však prišlo husté sneženie a fujavica. Všetky posýpače zvolali na strediská, namontovali na ne radlice a vyslali späť,“ hovorí riaditeľ Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky, a.s., Juraj Ostrožlík. „Keď som ráno tri štvrte hodiny odhadzoval sneh, aby som sa sám dostal do práce, videl som, že je zle.“ Podľa vyjadrenia J. Ostrožlíka boli v piatok 30. decembra predpoludním cesty ešte zjazdné. Okolo desiatej hodiny sa na bánovskej ceste za Novými Zámkami skrížila prvá cisterna. Vedúci strediska na miesto zavolal posýpače z okolitých ciest, aby sa ju pokúsili vytiahnuť. Namiesto toho však zapadli alebo zostali v kolóne, ktorá sa na mieste začala tvoriť. Kamióny na letných pneumatikách a bez snehových reťazí v ten deň radšej ani nemali vyjsť z mesta. Dve z ciest na križovatke pri SPŠ Šurany zakrátko zablokovali kamióny a ďalšiu nákladné auto. Stredisko RSaÚC Šurany má síce tri posýpače, ale nevedeli sa tam dostať. „Od rána sme zvolávali vodičov zmluvných mechanizmov, niektorí dostali avízo už v noci,“ pokračuje riaditeľ J. Ostrožlík. „Starostov niektorých obcí ani nebolo treba osloviť, sami v spolupráci s miestnymi poľnohospodármi organizovali pomoc. Keďže na Štúrovsku nebola situácia kritická, z nášho strediska Gbelce sme privolali druhú snehovú frézu. Tá, ktorú sme vyslali na Koltu, dostala poruchu a museli ju opravovať. Ďalším našim mechanizmom bolo treba v priebehu prác dopraviť náhradné batérie, zháňali sa pohonné hmoty pre autobusy, ktoré uviazli pri Bánove a potrebovali naftu na kúrenie.“ Keďže hlavnú cestu z Nových Zámkov do Šale nezablokoval žiaden kamión, snehová fréza s dvoma posýpačmi ju v piatok udržiavali prejazdnú. Na Koltu sa už nedalo dostať ani so šípovým pluhom. Situácia sa menila každú polhodinu. Výrobno–technický námestník RSaÚC Miroslav Hulák počas piatku prešiel mnohé úseky len vďaka tomu, že mal od svojich vodičov informácie o aktuálnom stave. CESTY PREPLUHOVALI DVADSAŤKRÁT „Od piatku popoludnia rozhodoval o nasadení techniky už len krízový štáb, snažili sme sa poslať autá tam, kde nielen pomôžu, ale najmä nezostanú v záveji alebo v kolóne. Ale ani to niekedy nepomohlo. Náš šípový pluh prerazil cestu až do Pozby a požiadal vodičov, aby počkali, kým sa obráti a rozšíri jazdný pruh cestou späť. Niektorí nevydržali, vydali sa na cestu pred ním a samozrejme sa im autá skrížili. Zapadli tam a šípový pluh s nimi. Bešeňovská firma vyslala traktory s radlicami aj šípový pluh a vodiči, keďže poznali skratky, prerazili cestu medzi Bánovom a Bešeňovom. V tie dva dni sa skrátka diali veci, aké mnohí z nás ešte v práci nezažili. Nie nadarmo sa hovorí, že to bola najväčšia snehová kalamita od roku 1987,“ uzatvára riaditeľ Ostrožlík. Podľa predbežného vyhodnotenia bolo počas dvoch dní nasadených 17 posýpačov RSaÚC, jeden požičalo Mesto Šurany a ďalší novozámocký Brantner. Na cestách pracovali dve snehové frézy, tri šípové pluhy na zmluvných tatrovkách, gréder, 7 traktorov RsaÚC a ďalších 6 zmluvných (potom však pomáhali takmer všetky obecné či poľnohospodárske mechanizmy). Stroje s radlicami za dva dni prepluhovali 12-tisíc kilometrov (keďže v regióne majú na starosti 600 kilometrov ciest, priemerne ich prešli dvadsaťkrát). Pred kalamitou a po nej posypali 1400 kilometrov komunikácií, na vyprosťovacích mechanizmoch a nakladačoch odpracovali 250 hodín. Za normálnych okolností je v pracovnej zmene u cestárov 20 ľudí – počas dvoch dní však do práce povolali 74 vlastných zamestnancov a 65 zmluvných. Finančná hodnota prác pri odstraňovaní kalamity dosiahla takmer 2 milióny korún, z toho takmer 600-tisíc pripadá na zmluvné a výpomocné mechanizmy. HASIČOM ZAPADLO NIEKOĽKO TATROVIEK Okresné riaditeľstvo Hasičského a záchranného zboru (OR HaZZ) v Nových Zámkoch požiadali po prvýkrát o pomoc v piatok po 10. hodine, keď sa na križovatke pri Strednej poľnohospodárskej škole pri Šuranoch skrížili autá. Štyria príslušníci z Hasičskej stanice Šurany pomáhali vyprosťovať zapadnuté vozidlá vrátane sanitky s pacientmi. Po dvanástej žiadali z tohto miesta ďalšiu pomoc. Tatra 815 s dvoma príslušníkmi z Nových Zámkov vytiahla asi 6 áut, pritom však sama zapadla do snehového záveja. Ďalšia liazka sa na štátnu cestu Šurany–Komjatice ani nedostala, pretože na miestnej komunikácii bola kolóna zapadnutých a uviaznutých vozidiel. V snahe o vyprostenie niektorých áut následne zapadla i hasičská cisterna. Pred jednou hodinou popoludní riaditeľ OR HaZZ Nové Zámky nariadil zvolať príslušníkov na všetky hasičské stanice. K Šuranom vyslali druhú Tatru 815. Aby sa dostala k prvej zapadnutej cisterne, musela postupne vyťahovať zapadnuté vozidlá a nakoniec sama uviazla v snehu. Na pomoc privolali Tatru Závodného hasičského útvaru Požiarnej ochrany železníc (POŽ) Nové Zámky, ktorá sa však na miesto nedostala a zostala v pohotovosti. O 13.44 hodine riaditeľ OR HaZZ Nové Zámky vyrozumel o nepriaznivej situácii prednostku Obvodného úradu Nové Zámky a navrhol zvolať krízový štáb. Hasičský útvar POŽ Nové Zámky požiadali o poskytnutie terénneho motorového vozidla TOYOTA 4x4, ktorým monitorovali situáciu v smere obcí Pribeta – Dvory nad Žitavou a Nové Zámky – Bánov. Aj Toyota cestou vytiahla niekoľko osobných áut. ČAJ, DEKY A UBYTOVANIE O druhej popoludní požiadali spoločnosť Poľnohospodár o poskytnutie traktora na vyprosťovanie zapadnutých vozidiel. Regionálna správa ciest na sprejazdnenie štátnej cesty Nové Zámky – Komjatice nasadila viac mechanizmov, cestu, zatarasenú zapadnutými vozidlami sa však uvoľniť nepodarilo. O pol štvrtej požiadali Združenie agropodnikateľov Dvory nad Žitavou o presun ťažkého mechanizmu s radlicou k Bánovu, kde okrem iných áut uviazli dva autobusy s cestujúcimi, vrátane detí. Obec Bánov požiadali o ubytovanie pre pasažierov z uviaznutých vozidiel, ako aj o mechanizmy na uvoľňovanie cesty k obci. Do piatkového večera museli hasičské Tatry ešte niekoľkokrát uvoľňovať križovatku pri Šuranoch. Záchranári ponúkali ľuďom v automobiloch teplý čaj, deky a informovali o možnosti ubytovania v internáte SPŠ Šurany, čo v tom čase využilo 7 osôb (vrátane troch detí). Ubytovanie zabezpečili i obce Kolta, Dvory nad Žitavou, Komjatice, Šurany, Dolný Ohaj, kde bolo poskytnuté i občerstvenie. Túto možnosť však nevyužili všetci. Nedobrovoľných „azylantov“ z Levíc prichýlili aj na obecnom úrade a v súkromí v Semerove, novozámocký hotel Korzo poskytol ubytovanie a privolal do práce personál, aby pripravil stravu. Podobných prípadov však bolo určite viac. V piatok o šiestej večer začal činnosť krízový štáb Obvodného úradu Nové Zámky so sídlom na Regionálnej správe ciest Nové Zámky. V tomto čase už bol v celom Nitrianskom kraji vyhlásený mimoriadny stav. Krízový štáb postupne riešil záchranu, respektíve vyprosťovanie vozidiel z jednotlivých ciest. Najväčší dôraz kládli na sprejazdnenie ciest Nitra – Nové Zámky, Dvory nad Žitavou – Kolta, kde okrem iných mechanizmov nasadili i snehovú frézu. POMÁHALA ŤAŽKÁ TECHNIKA Križovatku pri SPŠ Šurany definitívne uvoľnili v sobotu o tretej nadránom, čím sa mohlo pristúpiť k uvoľňovaniu cesty číslo 64 smerom na Komjatice. Na tomto úseku bol okrem techniky Regionálnej správy ciest Nové Zámky nasadený výkonný traktor a. s. Poľnohospodár Nové Zámky, traktor Školského majetku Šurany, vyprosťovacie vozidlo T 815 AV 15 súkromnej spoločnosti z obce Nesvady, sypacie vozidlo a univerzálny nakladač z mesta Šurany. Na spojazdnenie cesty bola pripravená i druhá snehová fréza, ktorú však pre prekážky na ceste (snehom zasypané opustené autá) nebolo možné nasadiť. Až do rána záchranári vyslobodzovali uviaznutú techniku a podávali teplý čaj ľuďom uviaznutých v autách. Z ciest museli odstrániť niekoľko vyvrátených stromov, ďalšou závažnou úlohou bolo vyslobodenie uviaznutej sanitky, ktorá na štátnej ceste Šurany – Nové Zámky uviazla s piatimi pacientmi, určenými na dialýzu do novozámockej nemocnice. Krízový štáb zasadal do soboty 13.00 hodiny. Zásahov sa zúčastnilo deväť príslušníkov zo slúžiacej zmeny v Nových Zámkoch a Šuranoch, počas kalamity k nim privolali ďalších trinástich. V KOMÁRNE MÁLO ŤAŽKEJ TECHNIKY V Komárňanskom okrese sa kritická situácia začala v piatok pred štvrtou ráno, kedy sa vplyvom silného vetra začali vytvárať snehové jazyky. Ako nám povedal István Keszeg z Regionálnej správy a údržby ciest Komárno, v tej dobe začali s odstraňovaním snehových jazykov a závejov vlastnými mechanizmami, nadránom prizvali dodávateľské mechanizmy na výpomoc pri odstraňovaní závejov. Na vyprosťovanie vozidiel a odstraňovanie prekážok nasadili špeciálne vyprosťovacie vozidlo Tatra 815. Prvé nezjazdné cesty boli o 10.15 hodine. Postupne z dôvodu neustávajúceho vetra a sneženia, porúch na technike, ako aj v dôsledku nedisciplinovaných vodičov (hlavne kamiónov), došlo v popoludňajších hodinách k zablokovaniu ďalších ciest. O 14. hodine zvolali krízový štáb. Z dôvodu nedostatku ťažkej techniky, ktorou disponuje armáda v obvode Komárno, bola činnosť štábu značne obmedzená. Mnohé cesty sprejazdnili až v piatok v noci. Na Silvestra popoludní však bola väčšina dopravných komunikácii zjazdná, posledné neprejazdné úseky uvoľnili okolo 18. hodiny. NA AUTÁCH SA TRHALI AJ SNEHOVÉ REŤAZE O pomoc pri riešení kalamitného stavu požiadali aj Mestskú políciu v Nových Zámkoch. Podľa slov náčelníka Róberta Majora bolo v teréne nasadených šesť ľudí. Uzavreli cestu smerom na Bánov, na prístupových cestách do mesta zastavovali autá a upozorňovali vodičov, aby v takomto počasí radšej nikde nejazdili. Mestskí policajti pomáhali aj pri vyťahovaní zapadnutých a prevrátených áut. Ťažkosti s nepriaznivým počasím a snehovými jazykmi mali aj ich autá. Jazdiť sa dalo len s reťazami - kuriózne bolo, že na vozidlách MsP sa reťaze začali trhať. Ako povedal náčelník, podarilo sa zvládnuť aj túto situáciu. Dôležitá bola v týchto chvíľach aktívna spolupráca so štátnou políciou. Ako nám potvrdil dopravný inžinier Okresného dopravného inšpektorátu Nové Zámky Miroslav Tinák, najväčšie problémy na cestách spôsobili prevrátené vozidlá a skrížené kamióny. Bolo treba zabezpečiť odklon dopravy, mnohé úseky ciest boli po celý deň neprejazdné. Policajti slúžili nonstop, ráno 31. 12. boli už všetky cesty zjazdné. K vážnym dopravným nehodám v okrese Nové Zámky v ten deň, našťastie, nedošlo. Vodiči boli disciplinovaní, a ak to nebolo naozaj nutné, nejazdili. Okresné riaditeľstvo policajného zboru v Nových Zámkoch urobilo všetky kroky, aby nehodovosť na cestách počas kalamity bola čo najnižšia. Výsledkom bola nízka bilancia nehôd na cestách okresu. Pracovníci správy a údržby ciest, hasiči a záchranári ďakujú pracovníkom, dobrovoľníkom, starostom obcí a všetkým, ktorí akýmkoľvek spôsobom pomáhali odstraňovať následky snehovej kalamity.
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Myslite na zdravie močových ciest!
  5. Trápi vás únava alebo bolesti hlavy? Máme pre vás riešenie!
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  2. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  5. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  6. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  7. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 694
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 706
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 340
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 510
  5. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 7 073
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 550
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 912
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 408

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  2. Martin Borecky: Peter a Skiathos
  3. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  4. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  6. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  7. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  8. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 124
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 150
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 14 014
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 929
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 553
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 712
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 988
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 482
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Branislav Mezei v rozhovore povedal, čo si myslí o návrate Samuela Bučeka.

Nitra by si zaslúžila ešte jeden titul, vraví Branislav Mezei.


12 h
Ferenc Xavér na fotke z roku 2009.

Ferenc Xavér žil dlhé roky pri Nitre, na bráne mali grófsky erb.


18 h

Tieto inzeráty nájdete aj v tlačenej verzii novín MY v danom týždni.


5. jún
Bývalý futbalový reprezentant Henrich Benčík (vľavo) šéfuje ČFK Nitra spolu s Tiborom Straňákom.

Dostane najväčší klub v Nitre nové meno?


4. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  2. Martin Borecky: Peter a Skiathos
  3. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  4. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  6. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  7. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  8. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 124
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 150
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 14 014
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 929
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 553
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 712
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 988
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 482
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu