Písmo:A-|A+
diskusia (0)
„Ráno ma vyslali
s liazkou a radlicou na úsek
Kolta – Červený Majer. Snežilo
a fučalo, na Červenom Majeri
sa už začínali tvoriť záveje. Tam
som sa dostal, aj som urobil
niekoľko jázd oboma smermi.
Potom sa to zasypalo, v snehu
uviazli prvé autá. Niektoré som
ešte vytiahol, potom som zastavil
auto, vyložil som oranžový
maják a upozorňoval som vodičov
– cez Červený Majer sa do
Nových Zámkov nedostanete.
Niekto poslúchol, niekto sa
vybral rovno do záveja a zostal
tam. Potom už tým úsekom neprešlo
nič, ani naša technika.“
Havlíkova liazka má pätnásť
rokov a svoje „muchy“, ale v ten
deň fungovala. Okrem hlavného
ťahu prehrnula aj cestu do susednej
obce Semerovo, kde ubytovali
rodinu s dieťaťom z Levíc
a niekoľko ľudí z uviaznutých
áut. Zo záveja vytiahla niekoľko
áut, ktoré sa dostali aspoň do
Kolty. Naftu mala našťastie až
po okraj nádrže – cestári sa totiž
k Milanovi Havlíkovi dostali až
na druhý deň nadránom. Skôr
ho však prekvapil mladík, ktorý
mu priniesol kávu a občerstvenie.
„Predstavil sa ako Peter. Prišiel
z Kolty - pešo, v tom snehu
a fujavici prešliapal minimálne
šesť kilometrov. Vraj videl, ako
sa tam na kraji obce po každej
jazde obraciam. To sa mi ešte
v živote nestalo,“ uznanlivo hovorí
Milan Havlík.
SKRÍŽENÉ AUTÁ
ZABLOKOVALI
NIEKOĽKO ÚSEKOV
„Vo štvrtok 29. decembra
večer sa sneh ešte mierne topil,
v noci už začalo primŕzať. Začali
sme cesty posýpať. Nadránom
však prišlo husté sneženie a fujavica.
Všetky posýpače zvolali
na strediská, namontovali na ne
radlice a vyslali späť,“ hovorí riaditeľ
Regionálnej správy a údržby
ciest (RSaÚC) Nové Zámky,
a.s., Juraj Ostrožlík. „Keď som
ráno tri štvrte hodiny odhadzoval
sneh, aby som sa sám dostal
do práce, videl som, že je zle.“
Podľa vyjadrenia J. Ostrožlíka
boli v piatok 30. decembra predpoludním
cesty ešte zjazdné.
Okolo desiatej hodiny sa na bánovskej
ceste za Novými Zámkami
skrížila prvá cisterna. Vedúci
strediska na miesto zavolal posýpače
z okolitých ciest, aby sa
ju pokúsili vytiahnuť. Namiesto
toho však zapadli alebo zostali
v kolóne, ktorá sa na mieste začala
tvoriť. Kamióny na letných
pneumatikách a bez snehových
reťazí v ten deň radšej ani nemali
vyjsť z mesta. Dve z ciest
na križovatke pri SPŠ Šurany
zakrátko zablokovali kamióny
a ďalšiu nákladné auto. Stredisko
RSaÚC Šurany má síce tri
posýpače, ale nevedeli sa tam
dostať. „Od rána sme zvolávali
vodičov zmluvných mechanizmov,
niektorí dostali avízo už
v noci,“ pokračuje riaditeľ J. Ostrožlík.
„Starostov niektorých
obcí ani nebolo treba osloviť,
sami v spolupráci s miestnymi
poľnohospodármi organizovali
pomoc. Keďže na Štúrovsku
nebola situácia kritická, z nášho
strediska Gbelce sme privolali
druhú snehovú frézu. Tá, ktorú
sme vyslali na Koltu, dostala
poruchu a museli ju opravovať.
Ďalším našim mechanizmom
bolo treba v priebehu prác dopraviť
náhradné batérie, zháňali
sa pohonné hmoty pre autobusy,
ktoré uviazli pri Bánove a potrebovali
naftu na kúrenie.“
Keďže hlavnú cestu z Nových
Zámkov do Šale nezablokoval
žiaden kamión, snehová fréza
s dvoma posýpačmi ju v piatok
udržiavali prejazdnú. Na Koltu
sa už nedalo dostať ani so šípovým
pluhom. Situácia sa menila
každú polhodinu. Výrobno–technický
námestník RSaÚC Miroslav
Hulák počas piatku prešiel
mnohé úseky len vďaka tomu, že
mal od svojich vodičov informácie
o aktuálnom stave.
CESTY PREPLUHOVALI
DVADSAŤKRÁT
„Od piatku popoludnia rozhodoval
o nasadení techniky
už len krízový štáb, snažili sme
sa poslať autá tam, kde nielen
pomôžu, ale najmä nezostanú
v záveji alebo v kolóne. Ale ani
to niekedy nepomohlo. Náš
šípový pluh prerazil cestu až do
Pozby a požiadal vodičov, aby
počkali, kým sa obráti a rozšíri
jazdný pruh cestou späť. Niektorí
nevydržali, vydali sa na cestu
pred ním a samozrejme sa im
autá skrížili. Zapadli tam a šípový
pluh s nimi. Bešeňovská firma
vyslala traktory s radlicami aj šípový
pluh a vodiči, keďže poznali
skratky, prerazili cestu medzi
Bánovom a Bešeňovom. V tie
dva dni sa skrátka diali veci, aké
mnohí z nás ešte v práci nezažili.
Nie nadarmo sa hovorí, že to
bola najväčšia snehová kalamita
od roku 1987,“ uzatvára riaditeľ
Ostrožlík.
Podľa predbežného vyhodnotenia
bolo počas dvoch dní nasadených
17 posýpačov RSaÚC,
jeden požičalo Mesto Šurany
a ďalší novozámocký Brantner.
Na cestách pracovali dve snehové
frézy, tri šípové pluhy na
zmluvných tatrovkách, gréder,
7 traktorov RsaÚC a ďalších
6 zmluvných (potom však pomáhali
takmer všetky obecné či poľnohospodárske
mechanizmy).
Stroje s radlicami za dva dni
prepluhovali 12-tisíc kilometrov
(keďže v regióne majú na
starosti 600 kilometrov ciest,
priemerne ich prešli dvadsaťkrát).
Pred kalamitou a po
nej posypali 1400 kilometrov
komunikácií, na vyprosťovacích
mechanizmoch a nakladačoch
odpracovali 250 hodín. Za normálnych
okolností je v pracovnej
zmene u cestárov 20 ľudí – počas
dvoch dní však do práce povolali
74 vlastných zamestnancov a 65
zmluvných. Finančná hodnota
prác pri odstraňovaní kalamity
dosiahla takmer 2 milióny korún,
z toho takmer 600-tisíc pripadá
na zmluvné a výpomocné
mechanizmy.
HASIČOM ZAPADLO
NIEKOĽKO TATROVIEK
Okresné riaditeľstvo Hasičského
a záchranného zboru
(OR HaZZ) v Nových Zámkoch
požiadali po prvýkrát o pomoc
v piatok po 10. hodine, keď sa
na križovatke pri Strednej poľnohospodárskej
škole pri Šuranoch
skrížili autá. Štyria príslušníci
z Hasičskej stanice Šurany pomáhali
vyprosťovať zapadnuté
vozidlá vrátane sanitky s pacientmi.
Po dvanástej žiadali z tohto
miesta ďalšiu pomoc. Tatra 815
s dvoma príslušníkmi z Nových
Zámkov vytiahla asi 6 áut,
pritom však sama zapadla do
snehového záveja. Ďalšia liazka
sa na štátnu cestu Šurany–Komjatice
ani nedostala, pretože na
miestnej komunikácii bola kolóna
zapadnutých a uviaznutých
vozidiel. V snahe o vyprostenie
niektorých áut následne zapadla
i hasičská cisterna. Pred jednou
hodinou popoludní riaditeľ OR
HaZZ Nové Zámky nariadil
zvolať príslušníkov na všetky
hasičské stanice. K Šuranom
vyslali druhú Tatru 815. Aby sa
dostala k prvej zapadnutej cisterne,
musela postupne vyťahovať
zapadnuté vozidlá a nakoniec
sama uviazla v snehu. Na pomoc
privolali Tatru Závodného
hasičského útvaru Požiarnej
ochrany železníc (POŽ) Nové
Zámky, ktorá sa však na miesto
nedostala a zostala v pohotovosti.
O 13.44 hodine riaditeľ OR
HaZZ Nové Zámky vyrozumel
o nepriaznivej situácii prednostku
Obvodného úradu Nové
Zámky a navrhol zvolať krízový
štáb. Hasičský útvar POŽ Nové
Zámky požiadali o poskytnutie
terénneho motorového vozidla
TOYOTA 4x4, ktorým monitorovali
situáciu v smere obcí Pribeta
– Dvory nad Žitavou a Nové
Zámky – Bánov. Aj
Toyota cestou vytiahla
niekoľko osobných áut.
ČAJ, DEKY
A UBYTOVANIE
O druhej popoludní
požiadali spoločnosť
Poľnohospodár o poskytnutie
traktora na
vyprosťovanie zapadnutých
vozidiel. Regionálna
správa ciest na
sprejazdnenie štátnej
cesty Nové Zámky
– Komjatice nasadila
viac mechanizmov, cestu,
zatarasenú zapadnutými
vozidlami sa však
uvoľniť nepodarilo.
O pol štvrtej požiadali
Združenie agropodnikateľov
Dvory nad Žitavou
o presun ťažkého
mechanizmu s radlicou
k Bánovu, kde okrem
iných áut uviazli dva autobusy
s cestujúcimi, vrátane detí. Obec
Bánov požiadali o ubytovanie
pre pasažierov z uviaznutých
vozidiel, ako aj o mechanizmy
na uvoľňovanie cesty k obci.
Do piatkového večera museli
hasičské Tatry ešte niekoľkokrát
uvoľňovať križovatku pri
Šuranoch. Záchranári ponúkali
ľuďom v automobiloch teplý čaj,
deky a informovali o možnosti
ubytovania v internáte SPŠ Šurany,
čo v tom čase využilo 7 osôb
(vrátane troch detí). Ubytovanie
zabezpečili i obce Kolta, Dvory
nad Žitavou, Komjatice, Šurany,
Dolný Ohaj, kde bolo poskytnuté
i občerstvenie. Túto možnosť
však nevyužili všetci. Nedobrovoľných
„azylantov“ z Levíc
prichýlili aj na obecnom úrade
a v súkromí v Semerove, novozámocký
hotel Korzo poskytol
ubytovanie a privolal do práce
personál, aby pripravil stravu.
Podobných prípadov však bolo
určite viac. V piatok o šiestej
večer začal činnosť krízový štáb
Obvodného úradu Nové Zámky
so sídlom na Regionálnej správe
ciest Nové Zámky. V tomto čase
už bol v celom Nitrianskom
kraji vyhlásený mimoriadny stav.
Krízový štáb postupne riešil záchranu,
respektíve vyprosťovanie
vozidiel z jednotlivých ciest. Najväčší
dôraz kládli na sprejazdnenie
ciest Nitra – Nové Zámky,
Dvory nad Žitavou – Kolta, kde
okrem iných mechanizmov nasadili
i snehovú frézu.
POMÁHALA
ŤAŽKÁ TECHNIKA
Križovatku pri SPŠ Šurany
definitívne uvoľnili v sobotu
o tretej nadránom, čím sa mohlo
pristúpiť k uvoľňovaniu cesty
číslo 64 smerom na Komjatice.
Na tomto úseku bol okrem techniky
Regionálnej správy ciest
Nové Zámky nasadený výkonný
traktor a. s. Poľnohospodár Nové
Zámky, traktor Školského
majetku Šurany, vyprosťovacie
vozidlo T 815 AV 15 súkromnej
spoločnosti z obce Nesvady,
sypacie vozidlo a univerzálny nakladač
z mesta Šurany. Na spojazdnenie
cesty bola pripravená
i druhá snehová fréza, ktorú
však pre prekážky na ceste (snehom
zasypané opustené autá)
nebolo možné nasadiť. Až do
rána záchranári vyslobodzovali
uviaznutú techniku a podávali
teplý čaj ľuďom uviaznutých
v autách. Z ciest museli odstrániť
niekoľko vyvrátených stromov,
ďalšou závažnou úlohou
bolo vyslobodenie uviaznutej
sanitky, ktorá na štátnej ceste
Šurany – Nové Zámky uviazla
s piatimi pacientmi, určenými
na dialýzu do novozámockej
nemocnice. Krízový štáb zasadal
do soboty 13.00 hodiny.
Zásahov sa zúčastnilo deväť
príslušníkov zo slúžiacej zmeny
v Nových Zámkoch a Šuranoch,
počas kalamity k nim privolali
ďalších trinástich.
V KOMÁRNE MÁLO
ŤAŽKEJ TECHNIKY
V Komárňanskom okrese sa
kritická situácia začala v piatok
pred štvrtou ráno, kedy sa vplyvom
silného vetra začali vytvárať
snehové jazyky. Ako nám povedal
István Keszeg z Regionálnej
správy a údržby ciest Komárno,
v tej dobe začali s odstraňovaním
snehových jazykov a závejov
vlastnými mechanizmami,
nadránom prizvali dodávateľské
mechanizmy na výpomoc pri
odstraňovaní závejov. Na vyprosťovanie
vozidiel a odstraňovanie
prekážok nasadili špeciálne
vyprosťovacie vozidlo Tatra 815.
Prvé nezjazdné cesty boli o 10.15
hodine.
Postupne z dôvodu neustávajúceho
vetra a sneženia, porúch na
technike, ako aj v dôsledku nedisciplinovaných
vodičov (hlavne
kamiónov), došlo v popoludňajších
hodinách k zablokovaniu
ďalších ciest. O 14. hodine
zvolali krízový štáb. Z dôvodu
nedostatku ťažkej techniky, ktorou
disponuje armáda v obvode
Komárno, bola činnosť štábu
značne obmedzená. Mnohé cesty
sprejazdnili až v piatok v noci.
Na Silvestra popoludní však bola
väčšina dopravných komunikácii
zjazdná, posledné neprejazdné
úseky uvoľnili okolo 18. hodiny.
NA AUTÁCH SA TRHALI
AJ SNEHOVÉ REŤAZE
O pomoc pri riešení kalamitného
stavu požiadali aj Mestskú
políciu v Nových Zámkoch. Podľa
slov náčelníka Róberta Majora
bolo v teréne nasadených šesť
ľudí. Uzavreli cestu smerom na
Bánov, na prístupových cestách
do mesta zastavovali autá a upozorňovali
vodičov, aby v takomto
počasí radšej nikde nejazdili.
Mestskí policajti pomáhali aj
pri vyťahovaní zapadnutých
a prevrátených áut. Ťažkosti
s nepriaznivým počasím a snehovými
jazykmi mali aj ich autá.
Jazdiť sa dalo len s reťazami
- kuriózne bolo, že na vozidlách
MsP sa reťaze začali trhať. Ako
povedal náčelník, podarilo sa
zvládnuť aj túto situáciu. Dôležitá
bola v týchto chvíľach aktívna
spolupráca so štátnou políciou.
Ako nám potvrdil dopravný
inžinier Okresného dopravného
inšpektorátu Nové Zámky Miroslav
Tinák, najväčšie problémy
na cestách spôsobili prevrátené
vozidlá a skrížené kamióny. Bolo
treba zabezpečiť odklon dopravy,
mnohé úseky ciest boli po
celý deň neprejazdné. Policajti
slúžili nonstop, ráno 31. 12.
boli už všetky cesty zjazdné.
K vážnym dopravným nehodám
v okrese Nové Zámky v ten deň,
našťastie, nedošlo. Vodiči boli
disciplinovaní, a ak to nebolo
naozaj nutné, nejazdili. Okresné
riaditeľstvo policajného zboru
v Nových Zámkoch urobilo
všetky kroky, aby nehodovosť
na cestách počas kalamity bola
čo najnižšia. Výsledkom bola
nízka bilancia nehôd na cestách
okresu.
Pracovníci správy a údržby
ciest, hasiči a záchranári
ďakujú pracovníkom, dobrovoľníkom,
starostom obcí
a všetkým, ktorí akýmkoľvek
spôsobom pomáhali odstraňovať
následky snehovej kalamity.