Zvyšok tvoria vlastné daňové príjmy samosprávy – tento rok by sa malo vybrať 158,7 milióna. Významnou časťou príjmovej časti mestského rozpočtu – 172,5 milióna – sú granty zo štátneho rozpočtu na prenesené kompetencie. Z toho až 170 miliónov ide na základné školy. O rozpočte sme sa rozprávali s nitrianskym primátorom Ferdinandom Vítekom.
Rozpočet má od roku 2005 novú štruktúru. Zasiahla do neho fiskálna decentralizácia. Čo konkrétne priniesla?
Do roku 2004 boli pre miestnu aj regionálnu samosprávu každo-
ročne schvaľované prostriedky podľa aktuálnej možnosti štátneho rozpočtu - tzv. podieľové dane, ale aj rôzne transfery, dotácie. Často sa vybavovali pod lobistickým tlakom: komu sa čo podarilo. Teraz sú stanovené jasné kritériá, ktoré sa odvíjajú od počtu obyvateľov. Financie (takmer 100% dane z príjmu fyzických osôb) sa samosprávam rozdeľujú na základe rovnakého systému. Vlani to pre Nitru znamenalo 385 miliónov, tento rok až 430 miliónov. Dôvodom je skutočnosť, že daň z príjmu fyzických osôb je jednou z najdynamickejšie sa vyvíjajúcich daní. Medziročne sme si teda polepšili. Fiskálna decentralizácia na druhej strane znamená posilnenie rozhodovania samosprávy. Sami rozhodujeme o tom, koľko investujeme napríklad na mestskú autobusovú dopravu, koľko do pred-
školskej výchovy, sociálnej starostlivosti či rozvoja mesta.
Na dani z nehnuteľnosti plánuje Mesto vybrať 146 miliónov, na „smetnom“ 73 miliónov...
Daň z nehnuteľnosti zostáva v roku 2006 vo väčšine kategórií rovnaká, zmena nastala len u priemyselných stavieb a stavieb v rezorte pôdohospodárstva. Pre porovnanie - právnické osoby zaplatia podstatnú časť dane z nehnuteľnosti, fyzické osoby - podnikatelia 23 miliónov a občania 17 miliónov. Na dani za komunálny odpad je plánovaný výber 73 mi-
liónov. Výdavky v tejto oblasti
však dosiahnu až 78 miliónov. Napriek tomu sme občanom poplatok za smetné nezvýšili. Zvýšila sa len sadzba za kontajnery, ktoré si objednávajú podnikatelia v rámci množstevného zberu. Naopak, sadzba za nevýherný hrací prístroj, ktorý sa používa za odplatu, sa znížila z vlaňajších 20-tisíc na 1200 korún. Na dani za psa plánujeme vybrať 1,2 milióna korún, novinkou je, že osamelí dôchodcovia tento rok neplatia ani korunu.
S akým príjmom sa predbežne počíta z predaja prebytočného majetku? Už vlani poslanci schválili napríklad predaj Mladosti či historickej budovy na Farskej 5.
Zatiaľ je v rozpočte plánovaných 39 miliónov, všetko ide o už odsúhlasené predaje. Vlani sa predpokladaný príjem z predaja majetku v plánovanom rozsahu nenaplnil. Niektoré predaje sa presunuli do roka 2006, niektoré poslanci zamietli (napr. Dom kultúry Orbis), preto sme si na realizáciu infraštruktúry v priemyselnom parku museli zobrať 100-miliónový úver. Celkové úverové zaťaženie Nitry je približne 400 miliónov, tento rok je na splátky vyčlenených 46 miliónov. Napriek tomu ratingová agentúra hodnotí ekonomiku mesta vysoko pozitívne - spolu s Trnavou máme spomedzi samospráv najvyšší rating na Slovensku.
Ako je členená výdavková časť rozpočtu?
Na vnútornú správu mestského úradu je vyčlenených spolu 90 miliónov, čo je menej ako 10% z príjmovej časti rozpočtu. Z toho ide 57 miliónov na mzdy zamestnancov (vrátane odvodov do poisťovní). Mesto za posledné dva roky preberalo kompetencie, ktoré predtým vykonávali orgány štátnej správy. Najvypuklejšie to bolo v stavebnom konaní, kde sme museli najviac navyšovať počet zamestnancov. Dnes je už mestský úrad stabilizovaný. Napríklad na údržbu verejnej zelene je vyčlenených 16,5 milióna, na verejné osvetlenie 26,3 milióna, na údržbu komunikácií 48,5 mil., na mestskú autobusovú dopravu 35 miliónov. Dotácia pre Správu športových a rekreačných zariadení predstavuje 32 miliónov, na mestskú políciu ide 34,5 milióna. Na kultúrne a športové akcie plánujeme 16 miliónov – v tom sú zahrnuté kultúrne podujatia, ktoré Mesto priamo organizuje, ale aj podpora akcií vo forme grantov. Na sociálnu starostlivosť je v rozpočte schválených 31 miliónov (najmä na opatrovateľskú službu), čo je raz toľko ako vlani. Na školstvo (okrem toho, čo dostaneme na prenesené kompetencie zo štátneho rozpočtu) dáme z vlastných financií 142,8 milióna. Určené sú pre materské školy, jasle, na školské kluby a stravovanie. Kapitálové výdaje predstavujú takmer 126 miliónov (opravy a rekonštrukcie), na investičnú výstavbu je schválených 120,2 milióna.
Poslanci kritizujú, že verejné osvetlenie, ktoré od vlani prevádzkuje súkromná firma, zdraželo...
Vlani bolo na tento účel v rozpočte vyčlenených 26 miliónov, teraz je to 26,3 milióna. Hoci sa množstvo odoberanej energie znížilo, o vyše tri milióny z dôvodu zmeny tarifných pravidiel Slovenských elektrární narástli náklady za elektrickú energiu (z 15 na 18,2 mil.). Takže samotné služby vychádzajú v porovnaní s vlaňajškom podstatne lacnejšie. Navyše, firma Elcomp sa zaviazala do dvanástich mesiacov, teda najneskôr do apríla 2006, zmodernizovať verejné osvetlenie s výmenou všetkých svietidiel za nové, ktoré sú energeticky menej náročné, a pritom poskytujú vyššiu svietivosť. Okrem toho bude rekonštruovať aj rozvádzače a spracuje svetelno-technickú štúdiu verejného osvetlenia v meste pre súčasnú dokumentáciu ako aj pre potreby ďalšieho rozvoja.