Pondelok, 5. jún, 2023 | Meniny má Laura

Cesta smrti je široká a prehľadná, číha tu však smrť

Hladovkou pred Úradom vlády chce zlatomoravecká primátorka Serafína Ostrihoňová dať do pozornosti „cestu smrti“ medzi Nitrou a Zlatými Moravcami. Úsek je známy častými smrteľnými dopravnými nehodami.

Minulý rok sa na 41-kilometrovej rýchlostnej komunikácii stalo 238 nehôd, zomrelo pri nich deväť ľudí. Za posledných šesť rokov bolo obetí 46, ťažko alebo ľahko sa zranilo 370 osôb. Ostrihoňová začne hladovať na svoje narodeniny – 13. mája. To je ultimátny dátum, ktorý dostal minister dopravy Pavol Prokopovič a do ktorého sa má s cestou niečo spraviť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hladujúca primátorka
Do roku 2010 by sa mala ukončiť výstavba rýchlostnej komunikácie Nitra – Zvolen. Dovtedy sa má jazdiť kritickým úsekom medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami. Primátorka myslí svoju hladovku vážne. Chce, aby sa komunikácia začala stavať hneď. „Inde sa v náročnejšom teréne za kilometer cesty dá toľko peňazí, ktoré by tu postačili na dvadsať kilometrov, nič sa však nerobí. Celé desaťročia sa len niečo plánuje a zatiaľ vyhasínajú ľudské životy.“ Hovorí, že na ministerstve sa neboja nátlakových akcií na cestách, ale jej hladovky. „V histórii Slovenska, ale ani iných štátov sa nestalo, aby predstaviteľ samosprávy musel kvôli ochrane ľudských životov začať hladovku pred štátnou inštitúciou,“ tvrdí Ostrihoňová. Už v minulosti sa na ministerstve o ceste hovorilo, s Prokopovičom rokoval neformálny petičný výbor starostov a zástupcov niekoľkých obcí v okolí cesty. Najbližšie by sa primátorka s ministrom mala stretnúť koncom januára.
Chcú pruhy, ostrovčeky
a značky
Petičnú akciu ministerstvu zorganizovalo neformálne občianske združenie Za bezpečnejšiu cestu. Tvoria ho starostovia niekoľkých obcí, ležiacich v blízkosti cesty. Jedným z členov je Marián Prachár - kňaz z Beladíc. K založeniu združenia ho prinútila smrť maturantky Marty z Beladíc, ktorú pred piatimi rokmi po vystúpení z autobusu zrazilo auto. Vodič šiel neprimeranou rýchlosťou. Marta bola speváčkou a chystala sa študovať na univerzite.
Prachár tvrdí, že minister verbálne sľúbil všetko možné, v realite sa ale za uplynulé roky nezmenilo takmer nič.
Medzi hlavné požiadavky patrili odbočujúce pruhy, ostrovčeky pri výpadovkách na dediny a viditeľné fosforeskujúce značky. O novej rýchlostnej komunikácii nehovorí. „My sme predovšetkým za bezpečnosť súčasnej cesty, pretože sa aj naďalej bude využívať. Ostrovčeky pred križovatkami si predsa vyžadujú pár fúrikov materiálu a zopár hodín práce,“ myslí si kňaz. „Pri Choči, Beladiciach a Nevericiach by sa mali spraviť odbočovacie pruhy. Po ceste z Nitry je k nám umenie odbočiť,“ vraví starosta Choče František Drgoňa. Kompetentným ponúkli, že pracovnú silu zabezpečia v rámci aktivačných prác. „Už sa urobili opatrenia, napríklad dvojitá plná čiara a 60-kilometrová rýchlosť pred križovatkami, šoféri to ale nerešpektujú,“ hovorí Drgoňa. „Cesta je akoby prekliata. Zdá sa v pohode, a preto mnohí na nej preceňujú svoje sily. Na súčasnú premávku jednoducho nestačí,“ myslí si šofér z povolania Juraj Daniš z Beladíc.
Opatrenia na zabezpečenie cesty navrhovala aj polícia. Chceli osvetliť križovatky, vytvoriť odbočovacie a priraďovacie pruhy, umiestniť autobusové zástavky mimo cesty v obciach. Za päť rokov bolo podaných 24 návrhov okresného dopravného inšpektorátu na zlepšenie bezpečnostnej situácie. Ústav súdneho inžinierstva v Žiline však označil dopravné značenie na rýchlostnej komunikácii za nadštandardné.
Kvalitná, no zradná cesta
O ceste sa diskutuje aj na internete. „Má perfektný a hlboký základ, preto sa takmer nekazí. Nikde sa neprepadáva, nie sú na nej koľaje. Rozpadá sa len vrchný koberec,“ tvrdil jeden z diskutujúcich. Po ceste jazdí už roky, pracuje v Nitre. Za posledných pätnásť rokov na ceste podľa neho pribudlo nespočetne veľa krížov. „Pravda je taká, že za to môžu ľudia. Väčšina šoférov tam jazdí na samovraždu,“ myslí si.
Prečo sa teda jazda kvalitnou a širokou, zdanlivo bezproblémovou cestou, často končí haváriou so smrteľnými následkami? „Jednou z príčin môže byť to, že z Bratislavy ide vodič spokojne niekoľko desiatok minút bez obmedzenia. Využíva dva pruhy a môže ísť 130-kilometrovou rýchlosťou. Za Nitrou sa to zmení. Zrazu musí ísť v jednom pruhu a podstatne znížiť rýchlosť. Mnohí sa však stále snažia jazdiť tak, ako na diaľnici,“ dôvodí krajský policajný hovorca Miloš Fábry. „Patrí k najprehľadnejším, a práve preto je nebezpečná. Vytvorila sa o nej fáma, že sa tu môže jazdiť rýchlo a bezohľadne,“ tvrdí beladický farár Marián Prachár. Inštruktor z nitrianskej autoškoly Pohoda Ladislav Maruniak vinu pripisuje tomu, že šoféri neprispôsobujú rýchlosť stavu a povahe vozovky. „Jazdia prirýchlo a nebezpečne sa predbiehajú, často dochádza k čelným zrážkam,“ povedal. Spomína si na mimoriadne tragickú nehodu spred niekoľkých rokov, zahynuli pri nej jeho piati kamaráti. Bola poľadovica a ich auto šlo 180-kilometrovou rýchlosťou. Pri Nevericiach narazili do stromu.
Miloš Fábry z polície si sám vyskúšal, ako šoféri na ceste rea-
gujú. Počas služobnej jazdy do Zlatých Moraviec zaznamenal 15 závažných dopravných priestupkov. Patrili medzi ne predbiehanie rýchlosťou vysoko prekračujúcou povolenú rýchlosť, predbiehanie v zákrutách a neprehľadných úsekoch cez plnú čiaru, obmedzovanie protiidúcich áut.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  4. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  5. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  6. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku
  7. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom
  8. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem
  1. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  2. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  4. Lunička potrebuje súrne pomoc, aby mohla rásť.
  5. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie
  6. Slováci milujú grilovanie s rodinou a priateľmi, ukázal prieskum
  7. Z vernostných kariet Terno a Kraj sa stávajú už aj platobné
  8. Čítanie vytvára pre vaše deti bezpečný prístav!
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 916
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 401
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 047
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 402
  5. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 596
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 373
  7. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 3 767
  8. Tesco v Levoči otvára jedinečnú predajňu 3 631

Blogy SME

  1. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  2. Eva Gallova: Vtipy, ktoré si zobral Noé do bárky
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo má spoločné nový zástupca policajných odborov s vojnou v bezpečnostných zložkách?
  4. Roman Daniel Baranek: „Terike, zober obed Rudimu!“
  5. Radka Wagingerová: Ako strategicky bojovať s tisíckami ton textilného odpadu ročne?
  6. Michael Achberger: Ako získať plážovú postavu za 30 dní: sprievodca letnou výzvou
  7. Ivan Čáni: Erik Tomáš a nie len jeho falošne stratená pamäť ...
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik sľuboval milión za vraždu, tvrdí iný kajúcnik. Obete aj sledoval
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 139 890
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 16 986
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 630
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 455
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 870
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 506
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 678
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 976
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Ferenc Xavér na fotke z roku 2009.

Ferenc Xavér žil dlhé roky pri Nitre, na bráne mali grófsky erb. Od mala ho vychovávali ako potomka grófa.


35m

Tieto inzeráty nájdete aj v tlačenej verzii novín MY v danom týždni.


12 h
Bývalý futbalový reprezentant Henrich Benčík (vľavo) šéfuje ČFK Nitra spolu s Tiborom Straňákom.

Dostane najväčší klub v Nitre nové meno?


15 h
Mojmírovce zdolali Čakajovce rozdielom triedy.

7. LIGA: Rišňovce i Mojmírovce doma zvíťazili na nulu.


Peter Popelka 16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Projekt, ktorý odštartoval vlani v Banskej Bystrici, priniesol alarmujúce čísla.


3. jún

Na mieste zasahujú všetky záchranné zložky.


15 h

Stavať chcú aj podnikatelia.


1. jún

Po desiatich rokoch vodohospodári sprístupnili pre verejnosť vnútrajšok priehrady.


2. jún

Blogy SME

  1. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  2. Eva Gallova: Vtipy, ktoré si zobral Noé do bárky
  3. Júlia Piraňa Mikolášiková: Čo má spoločné nový zástupca policajných odborov s vojnou v bezpečnostných zložkách?
  4. Roman Daniel Baranek: „Terike, zober obed Rudimu!“
  5. Radka Wagingerová: Ako strategicky bojovať s tisíckami ton textilného odpadu ročne?
  6. Michael Achberger: Ako získať plážovú postavu za 30 dní: sprievodca letnou výzvou
  7. Ivan Čáni: Erik Tomáš a nie len jeho falošne stratená pamäť ...
  8. Júlia Piraňa Mikolášiková: Kajúcnik sľuboval milión za vraždu, tvrdí iný kajúcnik. Obete aj sledoval
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 139 890
  2. Ján Šeďo: Kto vie, kde sa hrabal predtým a potom deťom rozdával zmrzlinu... 16 986
  3. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 630
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 12 455
  5. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 870
  6. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 506
  7. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 678
  8. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 976
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu