Utorok, 6. jún, 2023 | Meniny má Norbert

Aj Slovensko malo svojho pirátskeho kapitána

Snom Eduarda Levka z Dolnej Stredy pri Seredi je zúčastniť sa na nejakej významnej výstave modelárskych výrobkov a kuriozít. Okrem iného totiž vyrobil maketu pirátskej lode, ktorej velil pirátsky kapitán Vavro Brezina, pôvodom zo Šintavy.

Všetko to má potvrdené v literatúre. Podklady získal z archívnych materiálov francúzskeho námorného múzea v Paríži. Práve odtiaľ pochádza i kópia plánu lode, podľa ktorej model vyrábal. Loď nesie pirátsky názov Sajtan (diabol) a ešte donedávna bola vystavená v Mestskom múzeu v Seredi. „Málokto vie, že aj my sme mali v pätnástom storočí svojho pirátskeho kapitána...,“ hovorí modelár i historik zároveň.
Eduard Levko pracuje v jednom z trnavských hotelov. Od detstva ho však sprevádzajú dve veľké záľuby. Jednou z nich sú dobrodružné knihy, pirátske i historické príbehy. Druhou je dedičstvo po jeho starom otcovi - umeleckom rezbárovi, lebo aj E. Levka fascinuje práca s drevom. Podľa predlohy zvykol vyrábať malé kostolíky i rôzne ozdobné dekoračné predmety, ktoré nakoniec buď predal, alebo daroval.
Najväčším a jediným skvostom, ktorý mu však ostal doma, je detailne prepracovaný model dvojsťažňovej brigy. „Hlavným podnetom, prečo som sa pustil do tejto náročnej práce, boli dve publikácie. Z nich som získal informácie o známom pirátskom kapitánovi a tiež aj plán na zhotovenie makety jeho bájnej lode,“ povedal. Kniha Pirátski králi, kráľovskí piráti a ich kapitáni a publikácia Slávne plachetnice ho natoľko zaujali, že bolo nemysliteľné, aby toto svedectvo neprerozprával prostredníctvom svojho umeleckého diela ostatným.
„Materiály o slovenskom pôvode niekdajšieho krutého piráta sú pravé a majú ich aj vo francúzskom námornom múzeu v Paríži. Záznamy obsahujú výpovede jeho pirátskych druhov, ktorých zajali anglickí vojaci, pri mučení.“ Podľa E. Levka tomu môžu naši ľudia len ťažko uveriť, nakoľko sme nikdy nemali more a táto história je pre nás stará a vzdialená.
Krutý Vavro Brezina zo Šintavy známy ako Ollonais
„Pravé meno kapitána bolo Vavro Brezina. Po tom, čo prevzal svoje francúzske pirátske meno, bol známy ako Ollonais. Pochádzal zo Szintay. V tom čase bolo naše územie okupované Turkami, predtým Tatármi a tento názov niesla práve neďaleká dedina za Váhom - Šintava. V roku 1468 sa dostal ako pomocník obchodníka do tureckého Istanbulu. Dal sa najať ako plavčík na francúzsku obchodnú loď,“ porozprával nám E. Levko. Neskôr na lodi vypukla vzbura a posádka sa postavila proti kapitánovi a prvému dôstojníkovi. Po jej potlačení uvrhli Ollonaisa spolu s ostatnými povstalcami na galeje na jeden z francúzskych ostrovov. Odtiaľ sa mu s niekoľkými trestancami podarilo utiecť. V prístave Marseille šikovne ukoristili dvojsťažňovú brigu - Royal Caroline, ktorá bola vyrobená v polovici 15. storočia v anglických dokoch v Doveri. „Loď bola dlhá 43 a široká 6 metrov. Plavila sa rýchlosťou 16 až 22 uzlov a jej výstroj tvorilo desať diel, funtové kovové gule, kartáče a ručné palné zbrane,“ nadchýna sa modelár. Tie sa v miniatúrnej podobe nachádzajú aj na modeli, na ktorom pracoval od marca do júla minulého roku. Práca mu zabrala okolo 250 hodín, pričom loď stihol aj trikrát prerobiť.
Royal Caroline Brezina premenoval po svojom a nazval ju Sajtan, čo v preklade znamená „diabol“. So svojimi ľuďmi niekoľko rokov vyčíňal po celom Karibiku. Lúpili, napádali iné lode, vypaľovali pobrežné osady, vraždili deti i ženy, pričom ich najväčším úspechom boli úlovky drahokamov, zlata, striebra a iných drahocenností. E. Levko sa dočítal, že v tom čase boli aj dobrí pirátski kapitáni. Ollonais však patril k tým najkrutejším a bol skutočne surový. Ak sa domnievame, že na jeho pirátskej lodi sa nachádzali aj ženy, podľa E. Levka sa mýlime. „To nie je pravda, žena bola pre nich nešťastím. Ak ju, alebo kohokoľvek iného, zajali, na lodi neostala dlho a pravdu povediac ju čakal ťažký osud. Jednou zo známych a obľúbených pirátskych zábaviek bolo utopenie obete. Z jednej strany lode vyčnievala lávka nad vody oceánu. Plávajúca loď sa na vlnách hojdala. Predstavte si, ako po nej mohol zajatec kráčať, navyše, ak mal zaviazané oči. Ak prešiel asi po osemmetrovej rozknísanej lávke na jej koniec a späť, pustili ho na slobodu, no väčšina obetí skončila bezmocným pádom do mora.
Výboje, vypaľovanie a potápanie bez svedkov
Napadnuté lode piráti najprv vyrabovali, potom zapálili a potopili, aby nemali svedkov. Podľa spôsobu nárazu výbojnej pirátskej lode do obetnej by sa dalo zistiť, akú mala stavbu a vypátralo by sa, o akú loď išlo. Piráti však boli prefíkaní. Používali obratné manévrovanie. „Možno si to predstaviť tak, že jedna loď sa napríklad plavila vodorovne, kým druhá nepriateľská do nej kolmo narazila a následne ju ťažko poškodila. Takúto bojovú techniku poznali už starí Rimania a neskôr ju využívali aj počas prvej svetovej vojny,“ opísal E. Levko Ollonaisove dobyvačné spôsoby. Po niekoľkých rokoch krvavého lúpenia a vraždenia, v ktorých hodnota ľudského života nemala žiadnu cenu, si pri Tortuge - Korytnačom ostrove – na dvojsťažňovú brigu Sajtan počkali dve anglické vojnové fregaty. Boli to 24-delové lode. Ollonais pri tomto námornom boji jednu fregatu potopil a druhú ťažko poškodil. Nebyť toho, že mu na kapitánskom mostíku delová guľa odtrhla hlavu, by bol potopil aj druhú. Aspoň tak to píšu v dobových materiáloch. Ôsmich pirátov, ktorí ostali nažive, vojaci zajali. Potom loď zapálili a potopili. Predtým než krutých pirátov obesili, im najprv odrezali nos, uši, vypichli oči a mučili ich. Ich výpovede sa zachovali a dostali do archívov. A ako sa vlastne Ollonais mohol dostať až do Istanbulu?
„V tom čase sa veľa obchodovalo. Cez naše i susedné územia viedli cesty takmer do celej vtedajšej Európy. Obchodníci kupovali a ďalej predávali svoje tovary, ako súkno, látky, víno či solené ryby naložené v sudoch. U nás bola známa aj česká obchodná cesta, ktorá viedla okolo strážnych hradov a zámkov. Preto nebolo pre obchodného pomocníka Vavra Brezinu náročné, aby sa dostal tam, kde sa zlodeji, otrokári či dobrodruhovia združovali do rôznych pirátskych bánd.“ Modelár sa snaží, aby ani táto časť histórie neupadla do zabudnutia. Ak je pravdivá, jeho unikátna maketa lode bude ďalším svedectvom. Vytváral ju podobným spôsobom, ako sa v minulosti stavali veľké lode v dokoch. „Podľa materiálov som si najprv pravítkom vymeral plánik. Postaral som sa o základnú kostru a potom som dodával latky. Pri práci som použil modelársku vŕtačku s adaptérmi a asi 50 skrutiek. Tie však neuvidíte, ani keby ste chceli, lebo sú ukryté,“ zasmial sa. Podľa neho je dvojsťažňová briga Sajtan unikátom, keďže o nej nevie veľa ľudí. „Modelári sa väčšinou zameriavajú na makety inej známej lode - Golden Hint (Zlatú laň), ktorá patrila ďalšiemu slávnemu anglickému pirátovi. To sú však už iné dejiny.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. HYPONÁJOM, odložte hypotéku a svoj nový byt splácajte už teraz
  3. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu
  4. Myslite na zdravie močových ciest!
  5. Trápi vás únava alebo bolesti hlavy? Máme pre vás riešenie!
  6. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  8. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  1. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  2. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  3. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  4. Hlavná cena 25.000 eur. Kráľovská súťaž s pivom Krušovice
  5. Tesco naplno spúšťa svoj Online Club
  6. Po košickom úspechu pobočka aj v Bratislave
  7. Vypočítali sme vaše budúce dôchodky
  8. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody
  1. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 16 694
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 11 706
  3. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 9 340
  4. Kúpa investičného bytu je aktuálne výhodnejšia aj vďaka bonusom 8 510
  5. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 7 073
  6. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 550
  7. Zuzana Vačková: Verím, že lásku ešte stretnem 5 912
  8. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 5 408

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  2. Martin Borecky: Peter a Skiathos
  3. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  4. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  6. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  7. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  8. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 124
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 150
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 14 014
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 929
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 553
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 712
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 988
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 482
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Branislav Mezei v rozhovore povedal, čo si myslí o návrate Samuela Bučeka.

Nitra by si zaslúžila ešte jeden titul, vraví Branislav Mezei.


12 h
Ferenc Xavér na fotke z roku 2009.

Ferenc Xavér žil dlhé roky pri Nitre, na bráne mali grófsky erb.


18 h

Tieto inzeráty nájdete aj v tlačenej verzii novín MY v danom týždni.


5. jún
Bývalý futbalový reprezentant Henrich Benčík (vľavo) šéfuje ČFK Nitra spolu s Tiborom Straňákom.

Dostane najväčší klub v Nitre nové meno?


4. jún

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Foto - hádanky...
  2. Martin Borecky: Peter a Skiathos
  3. Ján Valchár: Ukraine strikes back (nedospelá ofenzíva)
  4. Věra Tepličková: Ako demokrat Eduard podľahol pokušeniu (takmer erotická poviedka pre silné povahy 18+)
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: románsky kostolík na Korzike
  6. Zuzana Foltýnová: Mám stres a nemôžem spávať
  7. Jozef Varga: Guns N´ Roses ...
  8. FM Logistic: Kvalitná logistická spoločnosť? Spĺňa týchto 5 kľúčových parametrov.
  1. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 138 124
  2. Miroslav Kocúr: Fico mení hru. Karty má opäť falošné. 15 150
  3. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 14 014
  4. Vladimír Bilohuščin: Zápasník Vémola by bol podľa starých pravidiel mŕtvy 10 929
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 8 553
  6. Ján Šeďo: "Vstupom do EÚ Slovenská republika zanikla", občaňák môžeme zahodiť. 7 712
  7. Ján Šeďo: Čo tak raz valorizáciu dôchodkov urobiť obrátenou lineárnou závislosťou ? 6 988
  8. Lukáš Fedor: Medická nie je pre medikov alebo ako sa štát správa k budúcim lekárom 6 482
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu