Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Aj Slovensko malo svojho pirátskeho kapitána

Snom Eduarda Levka z Dolnej Stredy pri Seredi je zúčastniť sa na nejakej významnej výstave modelárskych výrobkov a kuriozít. Okrem iného totiž vyrobil maketu pirátskej lode, ktorej velil pirátsky kapitán Vavro Brezina, pôvodom zo Šintavy.

Všetko to má potvrdené v literatúre. Podklady získal z archívnych materiálov francúzskeho námorného múzea v Paríži. Práve odtiaľ pochádza i kópia plánu lode, podľa ktorej model vyrábal. Loď nesie pirátsky názov Sajtan (diabol) a ešte donedávna bola vystavená v Mestskom múzeu v Seredi. „Málokto vie, že aj my sme mali v pätnástom storočí svojho pirátskeho kapitána...,“ hovorí modelár i historik zároveň.
Eduard Levko pracuje v jednom z trnavských hotelov. Od detstva ho však sprevádzajú dve veľké záľuby. Jednou z nich sú dobrodružné knihy, pirátske i historické príbehy. Druhou je dedičstvo po jeho starom otcovi - umeleckom rezbárovi, lebo aj E. Levka fascinuje práca s drevom. Podľa predlohy zvykol vyrábať malé kostolíky i rôzne ozdobné dekoračné predmety, ktoré nakoniec buď predal, alebo daroval.
Najväčším a jediným skvostom, ktorý mu však ostal doma, je detailne prepracovaný model dvojsťažňovej brigy. „Hlavným podnetom, prečo som sa pustil do tejto náročnej práce, boli dve publikácie. Z nich som získal informácie o známom pirátskom kapitánovi a tiež aj plán na zhotovenie makety jeho bájnej lode,“ povedal. Kniha Pirátski králi, kráľovskí piráti a ich kapitáni a publikácia Slávne plachetnice ho natoľko zaujali, že bolo nemysliteľné, aby toto svedectvo neprerozprával prostredníctvom svojho umeleckého diela ostatným.
„Materiály o slovenskom pôvode niekdajšieho krutého piráta sú pravé a majú ich aj vo francúzskom námornom múzeu v Paríži. Záznamy obsahujú výpovede jeho pirátskych druhov, ktorých zajali anglickí vojaci, pri mučení.“ Podľa E. Levka tomu môžu naši ľudia len ťažko uveriť, nakoľko sme nikdy nemali more a táto história je pre nás stará a vzdialená.
Krutý Vavro Brezina zo Šintavy známy ako Ollonais
„Pravé meno kapitána bolo Vavro Brezina. Po tom, čo prevzal svoje francúzske pirátske meno, bol známy ako Ollonais. Pochádzal zo Szintay. V tom čase bolo naše územie okupované Turkami, predtým Tatármi a tento názov niesla práve neďaleká dedina za Váhom - Šintava. V roku 1468 sa dostal ako pomocník obchodníka do tureckého Istanbulu. Dal sa najať ako plavčík na francúzsku obchodnú loď,“ porozprával nám E. Levko. Neskôr na lodi vypukla vzbura a posádka sa postavila proti kapitánovi a prvému dôstojníkovi. Po jej potlačení uvrhli Ollonaisa spolu s ostatnými povstalcami na galeje na jeden z francúzskych ostrovov. Odtiaľ sa mu s niekoľkými trestancami podarilo utiecť. V prístave Marseille šikovne ukoristili dvojsťažňovú brigu - Royal Caroline, ktorá bola vyrobená v polovici 15. storočia v anglických dokoch v Doveri. „Loď bola dlhá 43 a široká 6 metrov. Plavila sa rýchlosťou 16 až 22 uzlov a jej výstroj tvorilo desať diel, funtové kovové gule, kartáče a ručné palné zbrane,“ nadchýna sa modelár. Tie sa v miniatúrnej podobe nachádzajú aj na modeli, na ktorom pracoval od marca do júla minulého roku. Práca mu zabrala okolo 250 hodín, pričom loď stihol aj trikrát prerobiť.
Royal Caroline Brezina premenoval po svojom a nazval ju Sajtan, čo v preklade znamená „diabol“. So svojimi ľuďmi niekoľko rokov vyčíňal po celom Karibiku. Lúpili, napádali iné lode, vypaľovali pobrežné osady, vraždili deti i ženy, pričom ich najväčším úspechom boli úlovky drahokamov, zlata, striebra a iných drahocenností. E. Levko sa dočítal, že v tom čase boli aj dobrí pirátski kapitáni. Ollonais však patril k tým najkrutejším a bol skutočne surový. Ak sa domnievame, že na jeho pirátskej lodi sa nachádzali aj ženy, podľa E. Levka sa mýlime. „To nie je pravda, žena bola pre nich nešťastím. Ak ju, alebo kohokoľvek iného, zajali, na lodi neostala dlho a pravdu povediac ju čakal ťažký osud. Jednou zo známych a obľúbených pirátskych zábaviek bolo utopenie obete. Z jednej strany lode vyčnievala lávka nad vody oceánu. Plávajúca loď sa na vlnách hojdala. Predstavte si, ako po nej mohol zajatec kráčať, navyše, ak mal zaviazané oči. Ak prešiel asi po osemmetrovej rozknísanej lávke na jej koniec a späť, pustili ho na slobodu, no väčšina obetí skončila bezmocným pádom do mora.
Výboje, vypaľovanie a potápanie bez svedkov
Napadnuté lode piráti najprv vyrabovali, potom zapálili a potopili, aby nemali svedkov. Podľa spôsobu nárazu výbojnej pirátskej lode do obetnej by sa dalo zistiť, akú mala stavbu a vypátralo by sa, o akú loď išlo. Piráti však boli prefíkaní. Používali obratné manévrovanie. „Možno si to predstaviť tak, že jedna loď sa napríklad plavila vodorovne, kým druhá nepriateľská do nej kolmo narazila a následne ju ťažko poškodila. Takúto bojovú techniku poznali už starí Rimania a neskôr ju využívali aj počas prvej svetovej vojny,“ opísal E. Levko Ollonaisove dobyvačné spôsoby. Po niekoľkých rokoch krvavého lúpenia a vraždenia, v ktorých hodnota ľudského života nemala žiadnu cenu, si pri Tortuge - Korytnačom ostrove – na dvojsťažňovú brigu Sajtan počkali dve anglické vojnové fregaty. Boli to 24-delové lode. Ollonais pri tomto námornom boji jednu fregatu potopil a druhú ťažko poškodil. Nebyť toho, že mu na kapitánskom mostíku delová guľa odtrhla hlavu, by bol potopil aj druhú. Aspoň tak to píšu v dobových materiáloch. Ôsmich pirátov, ktorí ostali nažive, vojaci zajali. Potom loď zapálili a potopili. Predtým než krutých pirátov obesili, im najprv odrezali nos, uši, vypichli oči a mučili ich. Ich výpovede sa zachovali a dostali do archívov. A ako sa vlastne Ollonais mohol dostať až do Istanbulu?
„V tom čase sa veľa obchodovalo. Cez naše i susedné územia viedli cesty takmer do celej vtedajšej Európy. Obchodníci kupovali a ďalej predávali svoje tovary, ako súkno, látky, víno či solené ryby naložené v sudoch. U nás bola známa aj česká obchodná cesta, ktorá viedla okolo strážnych hradov a zámkov. Preto nebolo pre obchodného pomocníka Vavra Brezinu náročné, aby sa dostal tam, kde sa zlodeji, otrokári či dobrodruhovia združovali do rôznych pirátskych bánd.“ Modelár sa snaží, aby ani táto časť histórie neupadla do zabudnutia. Ak je pravdivá, jeho unikátna maketa lode bude ďalším svedectvom. Vytváral ju podobným spôsobom, ako sa v minulosti stavali veľké lode v dokoch. „Podľa materiálov som si najprv pravítkom vymeral plánik. Postaral som sa o základnú kostru a potom som dodával latky. Pri práci som použil modelársku vŕtačku s adaptérmi a asi 50 skrutiek. Tie však neuvidíte, ani keby ste chceli, lebo sú ukryté,“ zasmial sa. Podľa neho je dvojsťažňová briga Sajtan unikátom, keďže o nej nevie veľa ľudí. „Modelári sa väčšinou zameriavajú na makety inej známej lode - Golden Hint (Zlatú laň), ktorá patrila ďalšiemu slávnemu anglickému pirátovi. To sú však už iné dejiny.“

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Päť chýb pri zateplení strechy
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 703
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 521
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 13 891
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 716
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 918
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 219
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 075
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 621
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 524
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 356
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Gunda schudol 20 kíl. Za milióny kopal históriu Sparty a Slovanu

Na nových majiteľov FC Nitra má jednoznačný názor.

Peter Gunda.

Megadrogová zásielka: Holanďanov už previezli do Nitry, vypočúva ich sudkyňa

Cudzincov doviezol vrtuľník, oblečení boli v bielych ochranných overaloch.

Jeden z obvinených Holanďanov na nitrianskom súde.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Psychiater v Nitrianskom kraji mal ordinovať takmer 24 hodín denne

Zdravotnej poisťovni mal lekár spôsobiť škodu za viac ako 110 000 eur.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Samosprávy finišujú s prípravami na pilotné testovanie na COVID-19, ktoré sa začne už zajtra ráno.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

V kraji sú na tom najhoršie okresy Banská Bystrica a Brezno

Včera zistili na Slovensku viac ako 2 200 nakazených. 210 z toho v Banskobystrickom kraji. 56 v okrese Banská Bystrica a 45 v okrese Brezno.

Už ste čítali?