28. feb 2006 o 10:35
Získané prvenstvo v rámci celoslovenskej súťaže si veľmi ceníme
Materskú školu (MŠ) na Bitúnkovej ulici tvorí v súčasnosti päť tried. Navštevuje ju 125 detí, o ktoré sa stará 20 zamestnancov. Minulý rok oslávila 20. výročie vzniku.
Marta Sebestyénová Externý prispievateľ
„Hlavným cieľom našej školy je odborné pôsobenie na dieťa a komplexný rozvoj jeho osobnosti,“ hovorí riaditeľka Mária Dananaiová. „Dôraz kladieme na láskavý prístup a vhodnú organizácia dňa, bohaté stimulačné prostredie, získavanie poznatkov zážitkovým učením a prípravu detí na plynulý prechod do prvého ročníka základnej školy,“ dodáva.
MŠ je od roku 2000 realizátorom projektu Škola podporujúca zdravie, kedy bola zaradená do Národnej siete škôl podporujúcich zdravie. Získala certifikát udelený Ministerstvom školstva SR a Ministerstvom zdravotníctva SR. Projekt zahŕňa celý komplex činností všestranného zamerania. Prioritou je životné prostredie, jeho čistota a ochrana.
„Úlohy čerpáme z Programu výchovnej práce detí v MŠ. Na základe praktických skúseností, ktoré súvisia so starostlivosťvou o rastliny a živočíchy, učíme deti mať pozitívny vzťah k prírode a správať sa k nej ohľaduplne. Prebúdzať environmentálne cítenie znamená byť citlivý na aktuálny stav prírody.“ Najbližšie okolie – školský areál – slúži k výučbe environmentálnej výchovy, výchove k zdravému životnému prostrediu a jeho využitiu v prospech človeka. Deti sa učia pozorovať a objavovať jedinečnosti, zvláštnosti i obyčajné prírodné javy.
„Sme škôlka v peknom prostredí, ktoré si už roky budujeme. Vychovávame deti prírodou a k prírode. Po úspešnej jesennej aktivite, súťaž o najkrajšieho Šarkana, prišiel čas postarať sa o vtáčatká. Vyhlásila sa súťaž o naj-naj-naj kŕmidlo či búdku, a tak máme plný dvor kŕmidiel, a tým, samozrejme, aj vtáčat. Deti ich denne pozorujú a dopĺňajú zrnká a semienka.
Veľká vďaka patrí všetkým, ktorí nám spestrili dvor a pomohli pri starostlivosti o voľne žijúcich vtákov,“ hovorí.
Formou zážitkového učenia vštepujú učiteľky deťom základy ekológie - význam zdravého životného prostredia a nevyhnutnosť medzi človekom a prírodou. Svedčí o tom areál školy a niekoľko úspešne zrealizovaných projektov a aktivít. „V prvom rade sme sa zamerali na odstránenie kovových preliezok a nahradili ich drevenými.
V centre školského dvora sme postavili Eko-vláčik separáčik zameraný na ochranu životného prostredia,“ hovorí riaditeľka. Je využívaný nielen na hrovú činnosť, ale je určený aj ako učebná pomôcka na separovaný zber s využitím pracovných listov. Už v útlom veku je potrebné u detí rozvíjať preferovanie čistého životného prostredia.
„Za najväčší úspech považujeme ocenenie, ktoré sme získali 7. decembra 2005 v kategórii Materské školy za projekt Environmentálna náučná lokalita Jazierko. Uspeli sme v prvom ročníku celoslovenskej súťaže o najlepší environmentálny projekt organizovaný školou. Získali sme prvenstvo s pekným finančným ohodnotením. Garantom súťaže bolo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky a Slovenská agentúra životného prostredia. V školskom roku 2005/2006 sa MŠ zapojila do celoslovenského projektu Zelená škola. Hlavným cieľom projektu je pomôcť školám nájsť cestu zmeny vedúcej k zdravšej,
„zelenšej“ a atraktívnejšej škole a spoločnosti, podporovať činnosti vedúce k environmentálnemu správaniu sa slovenských škôl, prevencia pred znečisťovaním a poškodzovaním životného prostredia, environmentálna výchova a vzdelávanie žiakov, pracovníkov školy a spolupráca s miestnou komunitou a okolitým svetom.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou