lo „cestu smrti“ medzi Nitrou a Zlatými Moravcami, rýchlosť na niektorých jej úsekoch bola dočasne znížená na štyridsiatku a šoférom tam hrozil šmyk. Pod vodou sa ocitla aj železničná stanica v Zlatých Moravciach, v Prílepoch uzavreli kvôli povodni Novú ulicu. Ľudia na miestach, ktoré vytápa každú jar, hovorili, že podobne expanzívnu vodu si nepamätajú. Po dlhom období chladných dní s početnými snehovými prehánkami prišlo začiatkom uplynulého týždňa prudké oteplenie, teplota nečakane na niektorých miestach vystúpila až na desať stupňov. Voda z roztopeného snehu nestihla vsiaknuť do stuhnutej pôdy. Zaplavila komunikácie, záhrady, pivnice a prízemné časti domov.
Havarijná situácia bola v Topoľčiankach, zaplavilo tam tri ulice. „Pod vodou boli súkromné pozemky, na pomoc bolo nasadených asi dvadsať ľudí,“ vyhlásil starosta Juraj Mesko. Podľa neho sa škoda nedá odhadnúť. V Zlatých Moravciach vytopilo tri ulice a stanicu. „Asi najhoršia bola situácia na Podjavorinskej ulici, kde je odvodňovacia ryha vykopaná len za časťou domov,“ povedal Jozef Kováč z mestského úradu. Záplavy zasiahli v meste asi 40 rodín, evidencia domov stále prebieha a poškodení občania sa naďalej môžu nahlásiť na mestskom úrade.
Veľkú vodu mali aj na Rázusovej ulici a Novej ulici v mestskej časti Prílepy. Tú museli v pondelok v noci uzavrieť. Dopravné značky však údajne niekto z cesty ukradol, preto ich na miesto umiestnili znovu. Dom Karola Frajku z Prílep patrí na Novej ulici k dvom najnižšie položeným. V pondelok večer mu voda natiekla do dvora, garáže, pivnice aj prízemných priestorov. Zatopila ohrievač teplej vody, ústredné kúrenie, kuchynskú linku a skladové priestory. „V pivnici som mal dva metre vody, len niekoľko centimetrov chýbalo, aby sa dostala až k stropovému svetlu. V takom prípade by nás pri zažatí svetla mohla zabiť elektrina,“ hovorí Karol Frajka. Museli prísť aj plynári, aby skontrolovali výhrevný systém domu. Frajka predbežne odhadol škodu na stotisíc korún. Voda napriek slnečnému, relatívne teplému a jasnému počasiu stála na ceste pred jeho domom ešte aj v utorok na obed.
„Toto nie je ulica, z toho by po včerajšku aj rybník mohol byť,“ povzdychol si Marian Laca. Spať šiel druhú noc po sebe až o tretej nadránom a následky záplav podobne ako ďalší obyvatelia ulice odstraňoval ešte aj v utorok popoludní. Ľudia čerpadlami odsávali vodu, čistili zmočené a zablatené priestory domov, sušili premočené a vyhadzovali poškodené veci.
Problémy mali aj na tamojšej železničnej stanici. Rúra pod priľahlým Martinským kopcom (v smere na Martin nad Žitavou) nevydržala záťaž a praskla. „Cesta pod kopcom je dosť vyťažená prechádzajúcimi nákladnými autami. Rúra sa asi prepadla alebo upchala, voda z kopca a polí nemala kam odtekať, a tak začala prerážať na povrch,“ povedal vedúci prevádzky železničnej stanice Ján Paukeje. Na stanici zaplavilo koľaje, vlaky však prechádzať mohli. „Od podvalov bolo asi dvadsať centimetrov vody, nad samotnými koľajnicami to však bolo len päť centimetrov, vlaky prešli,“ informoval prednosta železničnej stanice Jozef Paulis. Kritická situácia podľa neho trvala asi päť hodín. „Na jar príde nejaká voda každý rok, táto bola ale najhoršia,“ povedal prednosta. Priamo pod kopcom sídli súkromná firma. Jej spolumajiteľ Dušan Švec povedal, že voda sa im prevalila cez dvor. „Boli tu aj z vodární, ale tomu sa nedalo pomôcť. Voda prišla odrazu a už večer sa vytrácala,“ povedal Dušan Švec. Vinu pripisuje prudkému otepleniu, slabej kanalizácii a nedostatočnému odvodneniu kopca. Podobné problémy mala firma aj stanica po prvý raz.