22. mar 2006 o 12:48
Tohtoročná zimná sezóna bola najdlhšou a najdrahšou za posledné roky
Vodiči by už radi namiesto snehu a výtlkov na vozovke videli opravené cesty a mosty
Vzhľadom na kalendár by bolo treba hodnotiť už uplynulú zimu. Lenže ráno vás vonku privíta sneh a u cestárov zimné služby. „Inokedy po jarných prázdninách prezúvame na autách pneumatiky. Tento rok ešte jazdíme na zimných, v noci stále máme spravodajsko-dispečerskú službu,“ hovorí riaditeľ Regionálnej správy a údržby ciest (RSÚC) Nové Zámky Juraj Ostrožlík. „Najprv sneží, potom prší a nadránom to na cestách zamrzne. Vodiči už v tomto období s námrazou ani nerátajú, o to je horšia. V noci jazdíme na obhliadku najproblematickejších úsekov, ako sú napríklad Kolta či Bardoňovo. Posýpač prejde päťdesiat kilometrov, ale posype len dva – tri. Ak nie sú výjazdy, ľudia z nočnej služby nakladačmi miešajú posypový materiál. Pred niekoľkými dňami sme vykladali tri vagóny soli, ktorej zásoby sa minuli.“
Tohtoročná zima bola najhoršou nielen podľa kalendára. Od novembra do februára vynaložila RSÚC Nové Zámky na zimnú údržbu 24 miliónov korún bez DPH, čo je približne o tretinu viac ako za rovnaké obdobie minulej zimy. Počas hodnotených štyroch mesiacov evidovali 71 takzvaných „výkonových“ dní, z ktorých najviac (24) pripadlo na február. Mechanizmy posypali takmer 30–tisíc kilometrov ciest (z toho v decembri 10 634 a vo februári 10 519 kilometrov). RSÚC má v správe približne 600 kilometrov ciest, každú z nich teda prešli priemerne päťdesiatkrát. Radlicami prepluhovali vyše 23-tisíc kilometrov ciest prvej až tretej triedy. Výkonom zodpovedá aj spotreba nafty, za ktorú zaplatili v novembri 284-tisíc korún, ale v decembri už viac ako dvojnásobok, januárová spotreba bola za 360-tisíc korún, ale vo februári vzrástla až za 600-tisíc.
ZMIZOL SNEH -
OBJAVILI SA DIERY
Dlhá zima so zrážkami a tuhými mrazmi je ideálna na vznik dier a výtlkov na povrchu ciest. RSÚC Nové Zámky pred niekoľkými rokmi kúpila za vyše dva milióny špeciálnu „opravársku“ súpravu na zaceľovanie výtlkov. Sama vyčistí a vyfúka dieru v asfalte, nanesie niekoľko vrstiev emulzie a kameniva. Pracovať však môže od jari do jesene, keď je cesta dostatočne zohriata.
„V zime opravujú výtlky naši zamestnanci v podstate ručne, s pomocou vopred pripravenej vrecovanej obaľovanej drvy. Aj tak by však teplota vozovky mala byť aspoň plus päť stupňov,“ pokračuje riaditeľ J. Ostrožlík. „Počas tejto zimy sme podľa objednávok majiteľov komunikácií opra-
vili spolu 671 štvorcových metrov výtlkov. Jeden mal v priemere plochu niečo nad štvorcového metra, takže sme opravili vyše tisíc porúch na vozovke. Na začiatku sezóny sme kúpili 47,6 ton vrecovanej zmesi a ešte sme ju aj dopĺňali. Len na materiál sme vynaložili skoro 300-tisíc korún. Keďže teplota ciest ani zďaleka nedosahovala potrebnú hranicu, už sme sa na niektoré miesta museli vrátiť a dá sa očakávať, že takto opravované cesty dlho nevydržia.“
RSÚC má v správe cesty prvej, druhej a tretej triedy. V Nových Zámkoch sa stará napríklad o hlavné ťahy Komárno - Nitra, Nitra - Kolárovo a cestu smerom na Dvory nad Žitavou. Stav mestských a sídliskových komunikácií kontroluje a opravuje mesto.
NAČRELA ZIMA AJ DO „LETNÝCH“ PEŇAZÍ?
Nitriansky samosprávny kraj, ktorému akciová spoločnosť RVÚC podlieha, zatiaľ nemá schválený rozpočet – počas provizória by sa teda každý mesiac mala minúť len jedna dvanástina z predpokladaného ročného obnosu. Zima sa však na financie nepýtala, materiál aj pohonné hmoty bolo treba kupovať bez ohľadu na rozpočet. V lete však tieto peniaze môžu chýbať. „Uvidíme, koľko nám poslanci VÚC schvália,“ hovorí riaditeľ RSÚC J. Ostrožlík. „V lete budeme možno šetriť na vodorovnom dopravnom značení, údržbe okolia ciest alebo bežných opravách ciest a mostov. V tomto roku navrhujeme opraviť štyri mosty. Najakútnejšia je oprava mostného telesa v Zemnom, kde statik už prikázal znížiť povolenú hmotnosť vozidiel aj rýchlosť prejazdu. Pochádza z päťdesiatych rokov minulého storočia, vlani sme tu opravovali krajné aj strednú oceľovú dilatáciu, pod ňou je však narušený kĺb. Bude to naša prvá väčšia investičná akcia hneď na jar.
RVÚC žiada tento rok od krajskej samosprávy trinásť miliónov kapitálových výdavkov na kúpu nového posýpača, generálnu opravu štyroch starších, doplnenie vozového parku o nákladný príves a malé nákladné dodávky.
Ak sa nájdu ďalšie finančné zdroje, bude treba začať s výstavbou novej cesty nad Dedinkou, kde sa zosúva svah. Pripravujú sa dokumenty cestného obchvatu obce Gbelce, treba vyriešiť cestné križovatky v Podhájskej, Šali, na Šurianskej ceste v Nových Zámkoch. Niektoré regionálne správy ciest si už na opravy krytov ciest vzali aj úvery.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou