v. Študovali tu napríklad minister výstavby László Gyurovszky či krajský poslanec František Botka. Okrem toho škola oslavuje ešte jedno okrúhle výročie – v tomto roku uplynie sto rokov od postavenia budovy školy. Za historickou budovou v centre mesta je ale ukrytá moderná škola.
Tri jazyky
Základnú školu dnes navštevuje 231 žiakov, z toho 69 je na prvom stupni a 162 na druhom. Dva ročníky absolvujú žiaci s rozšíreným vyučovaním prírodovedných predmetov – matematiky a informatiky. Popri slovenčine a maďarčine sa vyučuje aj angličtina.
Záujmové krúžky
Bohatý je výber záujmových krúžkov, škola ich ponúka dvanásť. Medzi najobľúbenejšie patria krúžok šikovných rúk a športové krúžky. „Záujem je o informatiku a internet, v tomto sa snažíme ísť s dobou. Dnes sú už počítače nevyhnutnou požiadavkou pre mnohé profesie, preto sme informačno-komunikačné technológie zaviedli do každého predmetu. Bežnou súčasťou výučby sa u nás stalo používanie internetu,“ povedala riaditeľka školy Mgr. Katarína Dohanyosová.
Holandský model
Výučba je založená na diferencovanom vyučovaní podľa holandského modelu CED a na kooperatívnom skupinovom vyučovaní.
Diferencované vyučovanie zaviedli na prvom stupni v predmetoch matematika, slovenský a maďarský jazyk. Podstatou je prispôsobovanie riadenia výchovno-vzdelávacieho procesu rôznym skupinám alebo jednotlivcom. „Cieľom výchovno-vzdelávacieho procesu je okrem výchovy a vzdelávania aj vyrovnávanie rozdielov medzi žiakmi,“ uviedla riaditeľka. Výhodou tohto vyučovania je rešpektovanie individuálnych schopností žiaka, rozvíjanie samostatnosti a tvorivosti, dynamizovanie vyučovania. Celý proces má na žiaka silný motivačný účinok.
Od piateho ročníka sa zaviedlo kooperatívne skupinové vyučovanie, ktoré sa zakladá na štyroch zásadách: pozitívnej vzájomnej závislosti (všetci sa snažia o dosiahnutie vytýčeného cieľa), individuálnej zodpovednosti (každý člen skupiny nesie zodpovednosť za vyriešenie úlohy), rovnakej účasti (každý má svoju úlohu, keď ju nevyrieši, skupina sa nepohne dopredu), súbežných interakciách (členovia skupiny sú blízko seba, vedú navzájom dialóg). Obrovskou výhodou kooperatívneho skupinového vyučovania je rozvíjanie sociability žiakov, samostatnosti, schopnosti rozhodovania, zvýšenie aktivity, sebadôvery, schopnosti komunikovať, reálneho hodnotenia seba samého aj ostatných členov skupiny. Vyučovanie má pozitívny vplyv na rozvíjanie zručností pre spoluprácu v kolektíve, rozvíjanie empatie a tolerancie. „Priamo tak napomáha učebným a výchovným cieľom, ktoré si stanovila škola vo svojom programe,“ povedala riaditeľka školy Katarína Dohanyosová. Táto organizačná forma vyučovania je ale náročná z hľadiska riadenia, vyžaduje si zvýšené úsilie pedagógov, ich dôkladnú prípravu, najmä pri vytváraní zadania úloh, formulácií inštrukcií a príprave pomôcok. Šestnásť pedagógov školy je však plne kvalifikovaných, učitelia si ďalšie vzdelanie neustále dopĺňajú na odborných seminároch a letných akadémiách vzdelávania.