Písmo:A-|A+
diskusia (0)
Dnes už patrí pekárenskej firme z okolia Budapešti. Budova dostane prívetivejší zovňajšok, navyše tu nájde prácu 25–30 miestnych ľudí.
Gbelce majú 2300 obyvateľov. Časť z nich je síce bez stáleho zamestnania, napriek tomu výrazne pomohli skultúrniť pros-
tredie v obci. Vybudovali nové detské ihrisko, pomohli opraviť exteriér aj interiér kultúrneho domu, budovu obecného úradu. Keďže sa podstatne zlepšila disciplína platiteľov daní, tento rok môže obec rátať s približne
tridsaťmiliónovým rozpočtom. V Gbelciach chcú opraviť amfiteáter s trstinovou strechou, ktorý je unikátom v širokom okolí. V pláne majú zrekonštruovať obecné rekreačné zariadenie v lokalite bývalého Zväzarmu, kde by chceli hosťom poskytnúť štandardné ubytovanie. Gbelce ako spádová obce bude mať aj stanicu rýchlej zdravotnej pomoci, ktorá má sídliť v roky nepoužívanej budove tunajšieho daňového úradu.
Obec čaká na vysporiadanie pozemkov pod objektmi základných škôl. Starosta Gabriel Mihalik (na snímke) vykonal v tejto záležitosti potrebné kroky a verí, že obci pomôže Združenie miest a obcí Slovenska i štátne orgány. Školy postavili začiatkom šesťdesiatych rokov, dnes na budovách treba vymeniť okná a zefektívniť vykurovanie, pretože náklady na energiu sú veľmi vysoké. Detí, našťastie, neubúda – ich počty sa stabilne pohybujú okolo 400.
V spolupráci s ďalšími obcami regiónu Gbelce pripravujú nový územný plán. Ďalšou veľkou plánovanou akciou je kanalizácia, ktorej výstavbu však má financovať Západoslovenská vodárenská spoločnosť. Bude spoločnou akciou regiónu okolo Parížskych močiarov, kde by mala byť čistička odpadových vôd.
Z dlhodobého hľadiska je prioritou výstavba cestného obchvatu Gbeliec. Viacerými opravami sa cesta ustavične zvyšuje, čím sa za posledné roky dosť zúžila. Kamióny preto musia jazdiť okľukou cez Bátorové Kosihy a Mužlu, čo neprispieva k bezpečnosti v obciach ani ku kvalite životného prostredia. Obchvat má viesť od začiatku Gbeliec po pravej strane popri železničnej trati. Pri jeho realizácii má rozhodujúcu úlohu Nitriansky samosprávny kraj, ktorý si obchvat zaradil do svojho plánu – hoci nie na najbližšie roky.
Posledné roky starosta Mihalik charakterizuje ako najzložitejšie, pretože sa obce v podstate bez pomoci museli organizačne vyrovnať najmä s prenesením štátnych kompetencií na samosprávu. Ľudia na obecnom úrade, našťastie, zvládli kvantum štatistík a údajov, ktoré sa tu v súčasnosti spracovávajú.