„Keď som prišiel učiť na školu v roku 1996, bolo tu 290 žiakov. Teraz sa počet žiakov pohybuje stále nad hranicou štyristo,“ uviedol riaditeľ a prezradil, že v budúcom školskom roku do dvoch prvých tried nastúpi vyše päťdesiat žiakov.
Základná škola Pribinova chcela, aby jedna z dvoch prvých tried bola pre špeciálne nadaných žiakov, ale nakoniec sa od tejto alternatívy upustilo. „Ja mám predstavu, že naša škola je pre slušných žiakov slušných rodičov. Vedel by som si predstaviť, že by sme upozorňovali na nadané deti, ale v dnešnej dobe je skôr problém so správaním žiakov,“ povedal riaditeľ.
Základná škola Pribinova plánuje realizovať projekty na prestavbu a dobudovanie budovy školy. Vedenie chce získať finančné prostriedky z európskych fondov. Rozpočtová suma potrebná na investície je 35 miliónov korún. Niektoré triedy sú umiestnené na Slnečnej ulici, čo nie je vyhovujúce. Zmodernizovať by sa mali aj školské dielne a potrebná je výmena okien na školskej telocvični.
Vedenie školy investovalo peniaze do počítačovej výbavy učebne, ozvučenia školy a inštalácie alarmu. Nové zariadenia sa zakúpili do školskej kuchyne, ktorá zabezpečuje teplú stravu žiakom i pedagógom. Základná škola sa môže popýšiť udržiavaným areálom s basketbalovým, hádzanárskym a futbalovým ihriskom.
Škola venuje značnú pozornosť mimoškolskej aktivite žiakov, o čom svedčí 28 krúžkov, ktoré môžu deti po vyučovaní navštevovať pod vedením svojich učiteľov. Rozvíjaniu športovej činnosti sa venujú na krúžkoch: bedminton, stolný tenis a plávanie. Vedomosti sa rozširujú v biblickom, matematicko-fyzikálnom, prírodovednom a zemepisnom krúžku. Zaujímavé sú krúžky mažoretiek, country tancov, turistický, výtvarný, gitarový a literárno-dramatický, ktorý minulý rok nacvičil predstavenie Adam Šangala a prezentoval sa v akcii Škola a jej priatelia mestu. Nová počítačová miestnosť slúži počítačovému krúžku. „Každý rodič chce, aby bolo jeho dieťa v niečom úspešné. My dávame možnosti, preto rodičia prihlasujú deti do našej školy, lebo sa tu môžu realizovať v hudbe, športe i umení,“ skonštatoval Ivan Röhman, ktorý by na škole privítal pracovníka na koordinovanie voľnočasových aktivít. Bohužiaľ, chýbajú financie.
Uspeli v matematike i geografii
Zástupkyňa riaditeľa školy Anna Hasprová pripravuje žiakov na matematické a geografické olympiády. Tento rok zaznamenala ZŠ Pribinova vynikajúce úspechy. Na otázku, ako motivuje žiakov, zástupkyňa odpovedala: „Deti motivujem tak, že sa ich snažím vždy ohodnotiť pochvalou alebo známkou.“ Pod jej vedením získali žiaci v krajskom kole geografickej olympiády dve prvé miesta a Matúš Meňhert sa umiestnil na piatom mieste v celoslovenskom kole. Šiestak Pavol Lavrov získal v krajskom kole najviac bodov zo všetkých účastníkov. Pekné výsledky získali žiaci ôsmych ročníkov aj v Pytagoriáde. V okresnom kole sa umiestnili na prvých štyroch miestach a v matematickej olympiáde Lenka Černová získala prvé miesto. V súťaži Hviezdoslavov Kubín sa na prvých troch miestach v okresnom kole umiestnili Silvia Bútorová, Zuzana Košútová a Martin Sršeň, ktorý získal druhé miesto aj v krajskom kole. Žiakov na súťaže pripravila učiteľka Káčerová.
Žiaci boli úspešní aj vo fyzikálnej a chemickej olympiáde a v prírodopisnej súťaži „Poznaj a chráň“. Vynikajúce výsledky dosiahli športovci v ľahkoatletických súťažiach, na majstrovstvách okresu získali šesť prvých umiestnení. Ďalším úspechom bolo tretie miesto družstiev na majstrovstvách kraja v stolnom tenise. O tieto výsledky sa zaslúžil učiteľ telesnej výchovy Marcel Rovan.
Parketový lev na škole už v júni
Základná škola na Pribinovej ulici v Zlatých Moravciach pravidelne usporadúva kultúrne podujatia, prezentačné aktivity a výchovné koncerty. Túto činnosť má pod palcom zástupkyňa riaditeľa Lucia Tomajková, ktorá nám porozprávala aspoň o niektorých z množstva akcií, ktoré sa konali v tomto školskom roku. Zaujímavým podujatím bola Bosorparáda alebo Halloween party, ktorá sa konala v telocvični. Žiaci z parlamentu pripravili bosorácky tanec. Deti sa prezliekli za rôznych bosorákov a ježibaby. Súčasťou Halloweenu bola aj súťaž o naj svetlonosa.
V októbri škola pripravila spolu so zástupcami rodičovského združenia štvrtý Európsky deň v škole. Na organizácii sa podieľal i školský parlament. „Išlo o súťaž na spôsob „milionára“, pričom otázky sa týkali Európy. Na otvorenej hodine sa mohli zúčastniť i rodičia. Potom si žiaci vo vestibule školy vyskúšali remeslá, drevorezbu i paličkovanie. Vonku boli hasiči a záchranári, ktorí deťom rozprávali o svojej práci. Nechýbali športové súťaže,“ spomína L. Tomajková.
Počas vianočného obdobia prebieha na ZŠ Pribinova súťaž „O naj anjela“ a akcia Mikuláš deťom. Mikuláš, anjeli, čerti robia radosť menším žiakom. „Žiaci si dávajú medzi sebou darčeky,“ uviedla L. Tomajková.
Parketový lev je názov tanečnej súťaže, do ktorej sa zapojilo viac ako dvadsať žiakov školy. Porota zložená z pedagógov i zástupcov žiackeho parlamentu vybrala osem najlepších. Finále súťaže sa uskutoční 13. júna v telocvični. „Na prvom kastingu si každý žiak sám pripravil choreografiu, na ďalšom už tancovali podľa predpísaných prvkov, improvizácie na ľudové i moderné tance,“ povedala Tomajková.
Hudba, piesne, tance, prekvapenia a vyhodnotenie najúspešnejších žiakov školy sú pripravené na 20. júna o 15.30 h. Na podujatí Škola a jej priatelia mestu sa predstavia mažoretky, country skupina a všetky deti prvých až štvrtých ročníkov a Materská škola Štúrova zo Zlatých Moraviec. Mažoretky 14. júna pod vedením učiteľky Košútovej svojím vystúpením pozdravia Pedagogické fórum 2006 v Bratislave.
Pokarhanie môže vyvolať opačný efekt
O problémoch na základných školách sme sa rozprávali s riaditeľom Základnej školy na Pribinovej ulici č. 1 v Zlatých Moravciach Ivanom Röhmanom.
Chýba niečo dnešným žiakom základných škôl?
Akoby sa zo života vytrácala slušnosť. Často sme svedkami agresivity žiakov a odmietania učenia. Deti sa neradi učia. Prečo? Lebo ich k tomu vedie spoločnosť. Stále sa rozpráva, že deti sú preťažené. Zo svojich skúseností tvrdím, že deti sa vo voľnom čase škole nevenujú viac ako hodinu denne.
Aké konkrétne problémy agresivity riešite?
Deti sú často agresívne bez príčiny. Žiak by sa mal presadiť iným spôsobom, vedomosťami a zručnosťami. Žiaci často používajú vulgárne slová. Nielen chlapci, ale aj dievčatá. Ťažko sa niekedy riešia vzťahy medzi chlapcami a dievčatami a drobné krádeže. V prvom rade by to mali riešiť výchovou rodičia. Bohužiaľ sa stretávame s prípadmi, že deti sú často samé doma. Dieťa je ponechané na starosť starým rodičom alebo starším súrodencom. Potom výchova nefunguje tak, ako má. Vlani sme riešili krádež vyššej sumy peňazí. Problém vyriešila zástupkyňa dohodou. Viem o tom, že suma sa postupne spláca. Častým problémom sú aj mobilné telefóny. Deti si ich niekde zabudnú a takéto záležitosti sa potom ťažko riešia, lebo žiak si ani nepamätá, kde si mobil nechal.
Dá sa bojovať proti neposlušným žiakom zníženými známkami zo správania alebo pokarhaniami?
Znížená známka zo správania nezaručí, že žiak sa polepší. Niekedy môže vyvolať úplne opačný efekt. Treba s tým citlivo narábať. Musíme si uvedomiť, že deti prenášajú modely správania z domu. Ak sa žiaci v domácnosti správajú hlučne, trucujú a nadávajú, podobne sa správajú aj v škole. Učiteľ musí mať ku každému žiakovi individuálny prístup, aby z neho dostal to najlepšie.
Čo preferujete na vašej škole?
Chceme mať slušné deti, ktoré sa vedia rozumne učiť a zaujať správny postoj k životu, a preto ich kladne motivujeme. Svedčia o tom aj odmeny udeľované žiakom na záver školského roka. Odmeňujeme vecnými cenami najlepších žiakov z každej triedy a finančne päť najlepších žiakov školy.