l a Metod, solúnski bratia je druhou časťou trilógie Knieža Rastislav a byzantská misia. Minulý rok bola uvedená prvá časť Pribina, knieža Nitravy, o rok sa môžeme tešiť na hru o Svätoplukovi.
Dramaturgička Slávka Civáňová sa podieľala na autorskom texte. „Zvolili sme dva princípy – zjavenie a posielanie listov, ktoré posúvali dej dopredu. Pri písaní textu sme čerpali zo zachovaných starých textov. Legenda hovorí, že za Konštantínom prišiel vo sne anjel, ktorý mu zjavil písmená hlaholiky,“ povedala dramaturgička. Text vznikol na jar a prvé skúšky prebehli začiatkom júna v Centre voľného času Domino, najprv v sále, potom na ihrisku. „Bál som sa, či to stihneme, ale účinkujúci boli disciplinovaní. Už viem ako na nich,“ povedal režisér Peter Oravec. Minulý rok sa predstavenie odohrávalo okolo fontány, teraz bolo posunuté na veľké schodisko pred divadlom, kde sa využila aj vysunutá terasa. Okrem ľudí mali v predstavení svoje úlohy aj holuby a ovca, ktorá sa na javisku zaprela a nechcela „plniť dohodnuté príkazy“.
Už ako študent gymnázia mal herec Branislav Matuščin rád dejepis, preto sa tešil na svoju úlohu Mojmíra. „Dejiny ma vždy zaujímali. Kedysi som chcel študovať históriu, ale dostal som sa k herectvu,“ uviedol herec. Rastislava stvárnil Peter Kadlečík. „Rastislav má v dejinách dôležitú úlohu, lebo „vybavil“ Konštantína a Metoda,“ dodal.
Na hranie divadla v priestoroch Svätoplukovho námestia sa tešili aj herci Anton Živčic a Vladimír Bartoň, ktorí sa zhostili úloh Konštantína a Metoda. „Potešením nie je len to, že je tu toľko divákov, ale aj to, že účinkuje takmer sto ľudí, ktorí nesedia po pivniciach, ale robia kultúru. Zároveň som rád, že za pár dní dokáže masa ľudí naplniť invenciu režiséra,“ skonštatoval Anton Živčic. Vladimír Bartoň sa vyjadril, že ho téma solúnskych bratov oslovuje. „Fascinuje ma, že každým rokom tu je viac ľudí.“