Nitra nemá železničnú stanicu na úrovni

Nitra bola v roku 1874 napojená na železničnú trať Palárikovo – Šurany ako konečná stanica. Mala sedem koľajníc a staničnú budovu, ktorá sa do dnešných dní takmer nezmenila. Nitra sa kvôli nevyhovujúcemu terénu nestala železničným uzlom a cestujúci to s c

estovaním do Nitry dodnes nemajú ľahké.

Najekologickejšia doprava
Niektorí cestujeme denne, iní raz za mesiac alebo iba príležitostne. Do práce, do školy alebo na výlet, za priateľmi a známymi. Je známe, že železničná doprava je výhodnejšia ako ostatné druhy dopravy vďaka bezpečnosti i ekologickosti. Z Nitry chodia osobné vlaky do Leopoldova, osobné vlaky Prievidza – Nové Zámky a jeden priamy vlak do Bratislavy skoro ráno. Ako sa hovorí, ani bez potokov rieky nebudú tiecť, rovnako je to so stanicou Nitra v rámci siete slovenských železníc. Prednosta Železničnej stanice v Nitre Marián Vaňo hovorí: „Ak sa regionálne trate nenapájajú na hlavné ťahy, tak strácajú zmysel. Napríklad niektoré IC vlaky stoja v Bratislave a potom až v Žiline. Pre koho sú potom tieto vlaky určené? Ak človek musí ísť z Nitry do Bratislavy autobusom, aby tam mohol prestúpiť na vlak do Košíc, tak radšej pôjde autobusom rovno do Košíc.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Nitra je „od ruky“
Marián Vaňo pracuje na železničnej stanici v Nitre už tridsať rokov. Nezáujem o nitriansku stanicu a jej prepojenie ho mrzí. Z hľadiska osobnej vlakovej dopravy je Nitra skutočne „od ruky“. Železnica ostala regionálnou, aj keď teoreticky nie je problém jej napojenia na hlavný koridor. „Sme napojení na trasu Bratislava – Leopoldov – Košice. Na trati 140/141 chodí trinásť párov vlakov, ktoré ponúkajú možnosť prestúpiť si v železničnej stanici Leopoldov buď na smer Košice alebo na Bratislavu,“ hovorí Juraj Gregor, vedúci oddelenia regionálnej prepravy Západ, sekcie marketingu Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) v Nitre. Spojenie Nitra – Bratislava je však v súčasnosti, hlavne kvôli diaľnici, lepšie časovo aj finančne autobusovými spojmi. „Treba však povedať, že dôvodom, prečo nie je železničná stanica Nitra viac využitá, je aj reálny stav infraštruktúry Železníc SR na jednokoľajnej a neelektrifikovanej trati Leopoldov – Nitra. Trať je málo priepustná a pomalá,“ dodal Juraj Gregor. „Dnes je problém ráno obsadiť zrýchlený vlak do Bratislavy, ktorý jediný vychádza do hlavného mesta priamo,“ konštatuje komandujúci ZSSK Csaba Gergely.

SkryťVypnúť reklamu

Stanica je zanedbaná
Nitra je univerzitné, výstavné a predovšetkým krajské mesto, piate najväčšie na Slovensku. Jej železničná stanica však v porovnaní s inými mestami tomu nezodpovedá. Všetky krajské mestá majú stanice s podchodmi, nadchodmi, halami a perónmi. „Neviem, ako má vyzerať na úrovni krajského mesta stanica v Európskej únii, no Nitra je skutočne zanedbaná. Napríklad Prešov, ktorý okrem Nitry tiež nemal urobené podchody a nástupištia, mal aspoň budovu na úrovni,“ prezradil prednosta. Cestujúci, ktorý príde do Nitry na výlet, si napríklad nemá kde odložiť batožinu, čo je jedným z výrazných nedostatkov stanice. K ponúkaným službám patria sociálne zariadenia, ktoré sú v zlom stave. V niektorých mestách sú WC bezplatné, tu sa za ich použitie platia dve koruny. Čakáreň je tmavá, opustená, steny zdobia vulgarizmy. Cestujúci na vlak čakajú radšej vonku na lavičke alebo pred stanicou.

SkryťVypnúť reklamu

Lístky aj do zahraničia
Stanica v Nitre disponuje dvoma osobnými pokladnicami, ktoré sú otvorené od 3.30 ráno do 0.30 v noci. V tomto čase je otvorené vždy minimálne jedno okienko, obidve naraz fungujú iba poobede a v sobotu ráno. „Predávame aj lístky do zahraničia, prakticky do 90% Európy, i keď z Nitry nevychádza priamo žiadny vlak za hranice. Zrýchlený ranný vlak do Viedne bol zrušený, končí v Bratislave. Najviac zahraničných turistov, ktorí u nás kupujú lístky, sú Česi. Cez školský rok je frekvencia cestujúcich vyššia vďaka stredoškolákom a vysokoškolákom. Hlavne v poobedňajších hodinách a ráno, kedy cestujúci prichádzajú,“ informovali nás v centre predaja ZSSK. Podľa získaných informácií počas letných mesiacov dochádza približne k 15- percentnému poklesu cestujúcich.

Pozastavená trať
Ak vlak nie je ekonomicky výhodný, tak sa jednoducho odstráni. Prevádzka trate Nitra – Zbehy – Radošina bola pozastavená v roku 2003. „Vyšší územný celok rozhodol, že lacnejší autobusový spôsob dopravy (SAD) postačuje na obslužnosť územia a nemá finančné prostriedky na znovuzavedenie prevádzky vlakovou dopravou. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. prijala zásadu, že uzatvorené trate bude obnovovať len pri spolufinancovaní týchto tratí s VÚC,“ informoval nás Juraj Gregor.
Na oddelení dopravy VÚC nás informovali, že momentálne nemajú v kompetencii rozhodovanie o regionálnych železničných tratiach a ich spolufinancovaní. Do budúcnosti sa uvažuje o spolupráci VÚC a ZSSK, zatiaľ však nič nie je schválené.

Autor: Ľuboslava Štofková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  2. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  3. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  4. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  5. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  7. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  8. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  1. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny
  2. McDonald’s podporil dva zelené projekty v Prešovskom kraji
  3. Wattiva spúšťa na Slovensku revolúciu v nabíjaní elektromobilov.
  4. Požiar môže vzniknúť aj z nabíjačky. V zime riziko stúpa
  5. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili
  6. METRO na Slovensku podporuje gastro a obchod už 25 rokov
  7. Slovenské firmy šetria a hľadajú flexibilné riešenia
  8. First minute 2026: Rezervujte si dovolenku s extra bonusmi
  1. Hodnotenie profesionála: Maldivy sú mimo sezóny oázou pokoja 6 875
  2. Chcete dobrý chlieb? Nezačína pri pekárovi, ale ešte skôr 6 515
  3. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť 5 519
  4. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 4 275
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 3 034
  6. Výkon športiaka, úspora hybridu. Japonci opäť prekvapili 2 637
  7. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri 2 469
  8. Páni, prestávate sa cítiť vo svojej koži? Toto môžu byť príčiny 2 171
  1. Zdravotní Klauni: List do neba
  2. Martin Pollák: Steblá šírej stepi
  3. Monika Albertiová: Chlapci, vám už musí… Vám to musí behať!
  4. Marcel Rebro: Existuje dôkaz o tom, že Rusi naozaj napadli Ukrajinu?
  5. Dušan Piršel: Zdravotníctvo by malo byť barometrom ľudskosti celého systému
  6. Vladimír Krátky: Pomrzneme ?!
  7. Martin Fronk: Oslava stáročnej tradície na hrade
  8. Irena Šimuneková: Studený hrad, ktorý už nie je hradom
  1. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR. 30 504
  2. Sebastian Drobný: Ďalšia mladá puška Smeru 17 575
  3. Ján Valchár: Čo to, čo to? Žeby ďalšia rafinéria? 8 192
  4. Juraj Droppa: Čo vám Fico na tlačovke nepovedal. 6 925
  5. Angelika Herčková: V sociálnych službách nás majú za handry nielen vládni predstavitelia, ale aj rodinní príbuzní? 5 676
  6. Monika Albertiová: Kradol som. Pán Glück, až tak? Alebo ako sa rodí spravodlivosť v Chujave 5 494
  7. Ivan Mlynár: S klesajúcimi preferenciami, Robert Fico pripomína už len vyťahanú gumu v starých teplákoch. 5 292
  8. Juraj Sališ: Klasický dôchodcovský systém nie je nič iné ako šikovný podvod. 5 177
  1. Marcel Rebro: Existuje dôkaz o tom, že Rusi naozaj napadli Ukrajinu?
  2. INEKO: Hodnotenie finančného zdravia samospráv: Kleslo zadlženie, ale aj prebytky na bežných účtoch
  3. Radko Mačuha: Šimečkova matka okradla štát o 232 EUR.
  4. Radko Mačuha: Herné automaty do každej tradičnej rodiny.
  5. Radko Mačuha: Desať prikázaní Glücka.
  6. Marcel Rebro: Týždeň ticha uprostred vojny
  7. Roman Kebísek: Timravinu novelu Hrdinovia uhorské úrady scenzurovali. Rukopis je nezvestný
  8. Věra Tepličková: Aj ja som za bundy alebo Ako Glück riešil, riešil, až vyriešil kriminalitu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Hodinový takt zaručuje rovnomerné rozloženie cestujúcich na trase Bratislava - Žilina - Košice.

Železničná spoločnosť Slovensko očakáva v najbližších dňoch nápor cestujúcich. Sviatočný víkend prinesie presun obyvateľov, čo sa odzrkadľuje aj na obsadenosti vlakov.


V najnovšom vydaní sme sa pozreli na to najzaujímavejšie z oblasti automoto, zdravia, služieb a relaxu.


Cyklodepo na autobusovej stanici.

Dovnútra sa dá dostať len cez aplikáciu.


Nakupovať výhodne sa dá každý deň – dôležité je vedieť, kde.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu