Nitra nemá železničnú stanicu na úrovni

Nitra bola v roku 1874 napojená na železničnú trať Palárikovo – Šurany ako konečná stanica. Mala sedem koľajníc a staničnú budovu, ktorá sa do dnešných dní takmer nezmenila. Nitra sa kvôli nevyhovujúcemu terénu nestala železničným uzlom a cestujúci to s c

estovaním do Nitry dodnes nemajú ľahké.

Najekologickejšia doprava
Niektorí cestujeme denne, iní raz za mesiac alebo iba príležitostne. Do práce, do školy alebo na výlet, za priateľmi a známymi. Je známe, že železničná doprava je výhodnejšia ako ostatné druhy dopravy vďaka bezpečnosti i ekologickosti. Z Nitry chodia osobné vlaky do Leopoldova, osobné vlaky Prievidza – Nové Zámky a jeden priamy vlak do Bratislavy skoro ráno. Ako sa hovorí, ani bez potokov rieky nebudú tiecť, rovnako je to so stanicou Nitra v rámci siete slovenských železníc. Prednosta Železničnej stanice v Nitre Marián Vaňo hovorí: „Ak sa regionálne trate nenapájajú na hlavné ťahy, tak strácajú zmysel. Napríklad niektoré IC vlaky stoja v Bratislave a potom až v Žiline. Pre koho sú potom tieto vlaky určené? Ak človek musí ísť z Nitry do Bratislavy autobusom, aby tam mohol prestúpiť na vlak do Košíc, tak radšej pôjde autobusom rovno do Košíc.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nitra je „od ruky“
Marián Vaňo pracuje na železničnej stanici v Nitre už tridsať rokov. Nezáujem o nitriansku stanicu a jej prepojenie ho mrzí. Z hľadiska osobnej vlakovej dopravy je Nitra skutočne „od ruky“. Železnica ostala regionálnou, aj keď teoreticky nie je problém jej napojenia na hlavný koridor. „Sme napojení na trasu Bratislava – Leopoldov – Košice. Na trati 140/141 chodí trinásť párov vlakov, ktoré ponúkajú možnosť prestúpiť si v železničnej stanici Leopoldov buď na smer Košice alebo na Bratislavu,“ hovorí Juraj Gregor, vedúci oddelenia regionálnej prepravy Západ, sekcie marketingu Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) v Nitre. Spojenie Nitra – Bratislava je však v súčasnosti, hlavne kvôli diaľnici, lepšie časovo aj finančne autobusovými spojmi. „Treba však povedať, že dôvodom, prečo nie je železničná stanica Nitra viac využitá, je aj reálny stav infraštruktúry Železníc SR na jednokoľajnej a neelektrifikovanej trati Leopoldov – Nitra. Trať je málo priepustná a pomalá,“ dodal Juraj Gregor. „Dnes je problém ráno obsadiť zrýchlený vlak do Bratislavy, ktorý jediný vychádza do hlavného mesta priamo,“ konštatuje komandujúci ZSSK Csaba Gergely.

SkryťVypnúť reklamu

Stanica je zanedbaná
Nitra je univerzitné, výstavné a predovšetkým krajské mesto, piate najväčšie na Slovensku. Jej železničná stanica však v porovnaní s inými mestami tomu nezodpovedá. Všetky krajské mestá majú stanice s podchodmi, nadchodmi, halami a perónmi. „Neviem, ako má vyzerať na úrovni krajského mesta stanica v Európskej únii, no Nitra je skutočne zanedbaná. Napríklad Prešov, ktorý okrem Nitry tiež nemal urobené podchody a nástupištia, mal aspoň budovu na úrovni,“ prezradil prednosta. Cestujúci, ktorý príde do Nitry na výlet, si napríklad nemá kde odložiť batožinu, čo je jedným z výrazných nedostatkov stanice. K ponúkaným službám patria sociálne zariadenia, ktoré sú v zlom stave. V niektorých mestách sú WC bezplatné, tu sa za ich použitie platia dve koruny. Čakáreň je tmavá, opustená, steny zdobia vulgarizmy. Cestujúci na vlak čakajú radšej vonku na lavičke alebo pred stanicou.

SkryťVypnúť reklamu

Lístky aj do zahraničia
Stanica v Nitre disponuje dvoma osobnými pokladnicami, ktoré sú otvorené od 3.30 ráno do 0.30 v noci. V tomto čase je otvorené vždy minimálne jedno okienko, obidve naraz fungujú iba poobede a v sobotu ráno. „Predávame aj lístky do zahraničia, prakticky do 90% Európy, i keď z Nitry nevychádza priamo žiadny vlak za hranice. Zrýchlený ranný vlak do Viedne bol zrušený, končí v Bratislave. Najviac zahraničných turistov, ktorí u nás kupujú lístky, sú Česi. Cez školský rok je frekvencia cestujúcich vyššia vďaka stredoškolákom a vysokoškolákom. Hlavne v poobedňajších hodinách a ráno, kedy cestujúci prichádzajú,“ informovali nás v centre predaja ZSSK. Podľa získaných informácií počas letných mesiacov dochádza približne k 15- percentnému poklesu cestujúcich.

Pozastavená trať
Ak vlak nie je ekonomicky výhodný, tak sa jednoducho odstráni. Prevádzka trate Nitra – Zbehy – Radošina bola pozastavená v roku 2003. „Vyšší územný celok rozhodol, že lacnejší autobusový spôsob dopravy (SAD) postačuje na obslužnosť územia a nemá finančné prostriedky na znovuzavedenie prevádzky vlakovou dopravou. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. prijala zásadu, že uzatvorené trate bude obnovovať len pri spolufinancovaní týchto tratí s VÚC,“ informoval nás Juraj Gregor.
Na oddelení dopravy VÚC nás informovali, že momentálne nemajú v kompetencii rozhodovanie o regionálnych železničných tratiach a ich spolufinancovaní. Do budúcnosti sa uvažuje o spolupráci VÚC a ZSSK, zatiaľ však nič nie je schválené.

Autor: Ľuboslava Štofková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 367
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 771
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 627
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 312
  5. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 820
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 722
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 161
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 945
  1. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 7
  3. Ľubica Adamková: Spotrebné dane a spotrebované duše
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 1. časť
  5. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu
  6. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  7. Iveta Grootová: Kvetinárka
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 110
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 558
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 880
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 940
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 937
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 763
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 848
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 002
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

COOP Jednota otvorila nonstop Tempo SUPERMARKET v Nitre.


Takto si ju môžete spríjemniť a perfektne užiť.


Hlavný architekt mesta Nitra Milan Csanda, primátor Marek Hattas, projektová manažérka novej haly Martina Bachnová a za nimi návrh novej lokality pre zimný štadión.

Na jeseň chcú spustiť architektonickú súťaž.


2
Hlavný architekt mesta Nitra Milan Csanda, primátor Marek Hattas, projektová manažérka novej haly Martina Bachnová a za nimi návrh novej lokality pre zimný štadión.

Na jeseň chcú spustiť architektonickú súťaž.


2
  1. Ľubica Adamková: Gaslighting: Keď uveríš, že tvoja pravda je lož
  2. Branislav Hláčik: Superpozícia 7
  3. Ľubica Adamková: Spotrebné dane a spotrebované duše
  4. Ľubor Šešera: Najkrajšie bicyklovanie v Rakúsku (pre lenivých) - 1. časť
  5. Ján Valchár: Delúzia solúnskych bratov plus novinky z frontu
  6. Vladimír Bojničan: Mentálna pedofília: Najzákernejší zločin dogmatických ideológií
  7. Iveta Grootová: Kvetinárka
  8. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 110
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 22 558
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 880
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 940
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 937
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 763
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 848
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 002
  1. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  3. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  4. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  5. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  6. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  7. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  8. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu