Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Motorkári sa z Nitry vybrali na dobrodružnú cestu do Iránu

Vášeň k motorkám ich ženie v ústrety rôznym dobrodružstvám. Lákajú ich miesta, kde turistov nestretnú vôbec, prípadne iba výnimočne. Minulý rok sa partia ôsmich motorkárov z nitrianskeho regiónu vybrala na Krym do Ruska. Prejazdila tak vyše osemtisíc kilo

metrov. Tohto roku si motorkári začiatkom leta za svoj cieľ zvolili Irán.
V partii ôsmich dobrodruhov bol aj Marek Sivák z Kovariec (okres Topoľčany). „Sme partia ľudí, ktorá má spoločnú vášeň – cestovanie a motorky. Túto cestu sme plánovali už od zimy, pretože bolo potrebné vybaviť víza. Trasa viedla zo Slovenska cez Maďarsko, Rumunsko, Moldavsko na Ukrajinu. V ukrajinskom prístave sme sa prepravili trajektom do Gruzínska. Odtiaľ sme prešli do Arménska. Pôvodný plán bol prejsť z Arménska do Azerbajdžanu, no vzhľadom na konflikty, ktoré tieto krajiny medzi sebou majú, nás nepustili cez hranice, tak sme sa museli vrátiť do Gruzínska, prejsť Kaukazom až do Azerbajdžanu. Tam sme pokračovali popri pobreží Kaspického mora až k iránskym hraniciam. V Iráne sme skončili 600 km od hlavného mesta Teheránu. Naspäť sme išli cez Kurdistan a Turecko,“ hovorí 33-ročný dobrodruh Marek.
Všetky krajiny, ktorými prechádzali, majú vraj veľmi peknú prírodu. „Stále sme sa pohybovali v nadmorských výškach od 1 000 do 2 500 m n/m. Prešli sme rôznymi typmi klimatických pásiem - od vyprahnutých púští až po oázy v palmami. Prechádzali sme dedinami, kde niekoľko rokov nevideli žiadnych cudzincov a dokonca sme sa dostali aj do takej, kde cudzinci ešte vôbec nevkročili. Boli sme pre nich veľkou raritou a všetci sa s nami fotografovali.“
Benzín za tri koruny
Najťažšie na všetkom bolo vybaviť víza. „Víza sú drahé a dlho sa na ne čaká. Na Slovensku sme nevybavili skoro žiadne. Museli sme ísť po ne osobne do Viedne a Budapešti. Ešte dva dni pred cestou sme nevedeli, či dostaneme arménske víza, ale podarilo sa. Colníci boli rôzni – niektorí nerobili vôbec žiadne problémy, dokonca nás i pohostili. Boli však i takí, ktorí nám dali pocítiť, že sme cudzí. Najhorší boli medzi Moldavskom a Ukrajinou – v Prinestersku. Keď sme chceli ísť ďalej, museli sme zaplatiť. Na úplatky sme preto minuli asi toľko, čo na stravu či ubytovanie,“ konštatuje Marek. Na druhej strane bol v Iráne veľmi lacný benzín, keďže ide o krajinu s bohatými zásobami ropy. V prepočte na našu menu tam liter stojí tri koruny.
Aj keď sa stalo, že prespávali pod holým nebom a v prostredí, ktoré absolútne nepoznali, o drahé motorky sa neobávali. „V tých krajinách, ktorými sme prechádzali nie je trh s motorkami, preto som mal o motorku menšie obavy ako u nás. Väčšinou sa tam jazdí na mopedoch. Nie je jednoduché zvládnuť takú motorku, pretože keď je naložená, váži okolo 300 – 400 kilogramov. Keď sa viac nakloní, ihneď padne na zem. Ja jazdím na cestnej BMW enduro - s vyšším podvozkom, nie na klasickom športovom type.“

Skryť Vypnúť reklamu

Nehoda v Turecku
Irán Marka milo prekvapil. Čím? „Čakal som zaostalú krajinu, no majú perfektne vybudované komunikácie. Vidieť, že ide o bohatý štát, v ktorom žijú bohatí ľudia. Iránčania jazdia najmä na autách francúzskej výroby a sú agresívnymi až nebezpečnými vodičmi. V Iráne sme boli štyri dni a jediné, čo ma zaskočilo bolo, že táto krajina je izolovaná od akýchkoľvek informácií z vonka. Nenájdete tam žiadny internet, dokonca ani mobilných operátorov, čiže tam nie je pokrytie signálom. Tie štyri dni sme boli úplne odrezaní od sveta. Iránčania nás ako cudzincov zastavovali, oslovovali, pozývali na pohostenie – boli veľmi priateľskí. Živo sa zaujímali o veci, ktoré sa dejú vo svete a vôbec sme nemali pocit, že by nám chceli nejako ublížiť,“ hovorí Marek, ktorý sa dostal i k ochutnávaniu miestnych špecialít. „Nerád s jedlom experimentujem, preto som bol veľmi opatrný. Mne veru chýbal rezeň a klasická slovenská kuchyňa. Ale nebolo to najhoršie - za ten mesiac sa mi dokonca podarilo pribrať na váhe,“ dodáva s úsmevom.
Počas cesty sa im nevyhli ani nepríjemnosti. Najväčšou bola nehoda, ktorá sa stala jednému z partie pri príjazde do Istanbulu. „Turek nedal prednosť kamarátovi a ten mu vrazil do auta. Ihneď sa strhla hádka, na miesto nehody sa zbehlo veľa Turkov a my sme z toho vôbec nemali dobrý pocit. Našťastie v Istanbule žije náš kamarát – tiež motorkár, ktorý vybavil, čo bolo treba. Policajti nakoniec uznali, že na vine bol Turek a my sme mohli pokračovať ďalej.“
Toto nebola Markova prvá dobrodružná cesta a zdá sa, že ani posledná. „Už som bol na motorke v Afrike – prešiel som Maroko, Alžírsko, Saharu. Bol som i na Ukrajine. Západnú Európu ani nepočítam. V hrubých rysoch sa už črtá cesta do Turkmenistanu, Tadžikistanu a do ázijských krajín, ale všetko závisí iba od toho, či sa nám podarí vybaviť víza,“ dodáva.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 012
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 065
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 211
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 345
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 123
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 919
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 972
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 814
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 755
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Na pomoc privolali záchranársky vrtuľník.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Triážna unimobunka je pred chirurgickým pavilónom.

Šalianske cintoríny zatvorili

Prevádzkové časy cintorínov mali byť počas nadchádzajúcich dní predĺžené, pre prijaté opatrenia sa však radnica rozhodla zatvoriť ich.

Ilustračné foto

Nitrianska radnica vymáha aj centové nedoplatky

Náklady na vymáhanie sú neraz vyššie, ako samotný dlh. Limit však nestanovia.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?