Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Jeho scénografia je korením inscenácie

František Perger oslávil v tomto roku 69 rokov. Jeho profesionálne začiatky i umelecká tvorba sú späté s Nitrou, kde dlhé roky pôsobil ako hlavný scénograf divadla. Koncom 90-tych rokov sa stáva výlučne muzikálovým scénografom. Neskôr sa venuje skôr insc

enáciám, v súčasnom období sa opäť vracia k muzikálom. Jeho kultivovaný výtvarný rukopis majú Nitrania možnosť uvidieť aj v biblickom diele Ester, ktoré sa 26. a 29. septembra v rámci Divadelnej Nitry opäť vracia do priestorov Synagógy.

Od náznakovej scény k akčnej scénografii
„Scénografia je výtvarnou disciplínou podobne ako maľba, grafika, sochárstvo alebo dizajn. Podlieha všetkým zákonitostiam estetiky, kompozície a teórie. Naviac je špecificky viazaná na autorské dielo a vo výklade i prístupe je aj filozofickou výpoveďou,“ hovorí scénograf František Perger.
Scénograf, tak ako režisér, vytvára koncepciu, ktorou sa snaží režijný zámer pretlmočiť do výtvarnej podoby. V scénických realizáciách Františka Pergera dominuje úsilie o priestorovosť umožňujúcu výraznejšiu prácu so svetlom a uprednostňovanie scénickej plastiky pred plochou dekoráciou. „Svetlo nemá len ilustratívnu funkciu, ale aj symbolickú a dramatickú. Veľká intenzita svetla mení základný pohľad na výtvarnú kompozíciu, na štýl scény, pôsobí na masku herca, jeho gesto ako aj divadelný kostým. Súčasné moderné prístupy k literárnej predlohe si vyžadujú zároveň netradičné realizačné prostriedky. Prínosom k úspechu scénografie je aj využívanie nových nekonvenčných hmôt,“ hovorí František Perger.
Umenie dobrého scénického návrhu podľa umelca spočíva v jasnom a vyhranenom intelektuálnom vzťahu k celku muzikálu či inscenácie. „Tomuto cieľu sa podriaďujú všetky zložky dramatického diela a o ich uplatnení rozhoduje v prvom rade ich významová nevyhnutnosť. Výsledkom je voľba správnych prostriedkov, podieľajúcich sa na línii predstavenia. Je to najmä úsilie o znásobenie výsledného účinku spoločného diela,“ vysvetľuje. Dodáva, že v prvej fáze je dôležitý záujem scénografa o inscenáciu, jeho snaha dať jej to najlepšie. Ďalej je to už samotná tvorba – štúdium materiálov, teoretických i výtvarno-odborných, kreslenie detailov, skíc a ich voľba pre inscenácie. Taktiež výber nápadov až k vytvoreniu konečného návrhu, prípadne zhotovenie makety pre hru, ktorá sa realizuje. „Javiskové sformovanie je umeleckým dielom samo o sebe. Má tiež svoje kompozičné zákonitosti, svoju farebnosť, myšlienkovú a estetickú hodnotu.“
Podľa Františka Pergera scénografia prechádzala rôznymi názorovými zmenami. „V 60-tych rokoch, v dobe môjho štúdia a profesionálnych začiatkov, dominovala náznaková scéna. Priestor, ktorý bol takmer úplne pozbavený rekvizít, bol len charakteristickým symbolom. Dominoval jeden veľavravný prvok, ktorý často vyjadroval podstatu myšlienky. Scénograf musel architektonicky riešiť priestor detailom. Táto cesta v scénografii bola finančne menej náročná a dávala väčšie možnosti hereckej kreativite.“ V súčasnosti pretrváva akčná scénografia. „V hre sa porušujú všetky princípy klasickej drámy, priestor sa člení podľa toho, ako sa vyvíja situácia na javisku. Menia sa aj dekorácie, ktoré sú finančne náročnejšie, ale oveľa zaujímavejšie. Akčná scénografia je obohatením pre herca, ale aj pre diváka a celkové vyznenie diela,“ hovorí František Perger.

Spojil život s Nitrou
František Perger pochádza zo starej sklárskej rodiny. Jeho rodiskom je Kružlovská Huta neďaleko Bardejova. Keďže od svojej mladosti inklinoval k výtvarnému umeniu, mnohokrát pozorovaním remesla sklárov, rodičia sa rozhodli pre pedagogické vzdelanie v Prešove, kde sa vyučovala výtvarná výchova. V ďalšom štúdiu pokračoval na terajšej Prešovskej univerzite a ateliéri profesorov J. Hlavsu a Š. Hapáka. Túžba po architektúre ho však vylákala do Bratislavy na Divadelnú fakultu Vysokej školy múzických umení. Tu sa začal venovať scénografii pod vedením Ladislava Vychodila a Ľudmily Purkyňovej. „Scénografia sa iba začínala vyučovať a prijímali na ňu študentov každý štvrtý rok. Do ročníka nás bolo prijatých šesť poslucháčov, skončili sme traja – Helena Bezáková, Vladimír Suchánek a ja,“ spomína František Perger. „V rámci praxe sme pripravovali a zúčastňovali sa na produkcii školských predstavení v divadelnom štúdiu Reduta“.
V 60-tych rokoch malo Nitrianske krajové divadlo silné herecké obsadenie. Pôsobili tu Viera Strnisková, Vlado Müller, Dušan Blaškovič. Pavol Haspra bol jednou z režisérskych osobností. „Sám si vytváral aj časť dekorácií, oslovil ma, a tak vznikla naša spolupráca. V nitrianskom divadle som v roku 1961 realizoval aj moju diplomovú prácu, “ hovorí František Perger. V Nitre si založil rodinu a, napriek ponukám z iných divadiel, zviazal svoj život s týmto mestom.
Profesionálne začiatky Františka Pergera sú spojené, okrem spomínanej spolupráce s Pavlom Hasprom, s režisérmi Ondrejom Rajniakom, Igorom Cieľom, Antonom Ulickým a predovšetkým Karolom Spišákom. „S ním som spolupracoval najviac. Spoločne sme vytvorili množstvo filmov, televíznych inscenácií a hosťovali sme vo viacerých európskych divadlách.“ Nezabudnuteľnými pre divákov boli inscenácie Leto a dym v hlavnej úlohe s Adelou Gáborovou a Vladom Müllerom, Čapkova Matka a Steinbeckova dráma O myšiach a ľuďoch. Z neskoršej spolupráce bol úspešný muzikál Jánošík alebo Na skle maľované.
Nový impulz umeleckej tvorbe Františka Pergera dal nástup mladej generácie režisérov Jozefa Bednárika a Martina Kákoša. „Pripravil som s nimi viacero činoherných inscenácií a muzikálov a dodnes máme spoločné projekty. Po úspešnom uvedení predstavení Židovská noc a Rakúska noc v Divadle Aréna sme s Jozefom Bednárikom pripravili aj Nemeckú noc. V Divadle Jonáša Záborského v Prešove dodnes hrajú muzikály Edith a Marléne i Báthoryčku, čo sú zase naše spoločné projekty s Martinom Kákošom. V poslednom období som sa venoval predstaveniam v réžii Jána Ďurovčíka a Martina Ťapáka, s ktorým som pracoval na muzikáloch Pacho sa vracia a Kubo, taktiež na sfilmovanej drotárskej trilógii Ako divé husi. Zo staršej filmovej spolupráce spomeniem film v réžii Štefana Uhera Pásla kone na betóne.“

Skryť Vypnúť reklamu

Ester opäť v Synagóge
V posledných rokoch sa František Perger venuje inscenáciám s nepočujúcimi a spolu s Adelou Gáborovou robil divadelné predstavenie Effety s názvom Dávid a Goliáš.
Scénograf pracoval spoločne s Petrom Oravcom na dvoch projektoch. Po úspešnej inscenácii Amadeus - Bohom milovaný uviedli v Synagóge ďalšiu hru, tentoraz s témou zo Starého zákona – Ester. „Robil som viacero hier z dejín Starého zákona, o ktorom sa zachovalo viac písomných správ než pre výtvarníka použiteľných fragmentov, plastík, kresieb alebo architektúry. O to ťažšia je práca výtvarníka v inscenáciách, čo sa prejavuje v štylizácii.“
František Perger spolupracoval aj s viacerými ochotníckymi súbormi v Leviciach a Šuranoch. Každoročne pripravuje inscenácie v Mestskom kultúrnom stredisku v Nových Zámkoch.
Vzácne chvíle voľného času venuje svojej rodine, hlavne vnúčatám. Ako sám tvrdí, bez podpory manželky by sa všetko nedalo zvládnuť. „Kedysi som chodil na rybačku, bol to môj koníček. Dodnes som jej verný, mám rád prírodu, je pre mňa večným zdrojom inšpirácií. Občas si s pastelom aj niečo namaľujem, čo ovplyvňuje aj môj prázdny úlovkový lístok,“ dodáva s úsmevom.
Okrem potuliek prírodou je jeho záľubou štúdium literatúry. „Kým som bol mladší, našiel som si čas na všetko. Dnes, v mojom veku, s časom kalkulujem. Nezvyknem dlho spávať, zavčas rána som už hore, čítam si a počúvam rozhlas. Aj v ateliéri mi vždy robí spoločnosť rádio, mám rád hudbu, najmä jazz. V odbornej literatúre som neustále, pretože každá divadelná predloha sa odohráva v inom prostredí, čase i mieste a vyžaduje si osobitý prístup. Celý život som kupoval rôzne knihy, že ich budem na dôchodku čítať. Rovnako ani dnes nemám čas sa k nim vrátiť, nakoľko vychádza mnoho zaujímavých titulov v odbornej a mne blízkej literatúre faktu.“
V tomto období František Perger pracuje s režisérom Martinom Kákošom. Úsmevný príbeh s pesničkami a tancami Lýsistrata bude mať premiéru 6. októbra v Divadle J. G. Tajovského vo Zvolene. S Divadelným ústavom a Nitrianskym vlastivedným ústavom pripravuje scénograf aj svoju tretiu jubilejnú výstavu, tentoraz k sedemdesiatinám.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 036
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 874
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 894
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 337
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 340
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 234
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 754
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

V Galante bude 16 odberných miest, dve z toho formou drive-in

Mesto zostavilo aj zoznam ulíc, ktoré spadajú pod jednotlivé odberné miesta.

Neogotický kaštieľ v Galante.
Ilustračné foto.
MHD v Nitre pred koronou.

Nitrianska vokálna kapela naspievala známy hit

Len v priebehu pár dní získal videoklip na sociálnej sieti desiatky tisíc videní.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?