Počasie ešte pripomína takmer leto. Ale stačí jeden poriadny lejak a vznikne malý dopravný kolaps (a to tie pravé jesenné pľušte ešte len prídu). V minulom čísle Našich novostí ste videli,
s akými problémami prechádzali nákladné autá popod most pri novozámockom cintoríne. Cestu zaliala dažďová voda, ktorá teoreticky mala odtekať do zberných šácht. Odtiaľ ju dve čerpadlá mali odčerpať do mestskej kanalizačnej siete. Lenže nestalo sa. Policajti odklonili premávku osobných áut a upozornili pracovníkov Regionálnej správy a údržby ciest Nové Zámky. „Poslali sme tam vedúceho strediska a strojníka. Snažil sa uviesť do prevádzky hlavné aj záložné čerpadlo, ale nefungovali. Priniesli sme náhradné čerpadlo, ktoré má nižší výkon, a provizórne sme ním „tlačili“ vodu do kanalizácie. Na mieste pomáhali hasiči aj zamestnanci vodárenskej spoločnosti,“ hovorí riaditeľ Regionálnej správy a údržby ciest Nové Zámky, a.s. (RSaÚC) Juraj Ostrožlík.
KTO MÁ NA STAROSTI
DAŽĎOVÚ VODU?
Ak nie je v poriadku cesta, logicky nadávame na cestárov. Ak nie je v poriadku šachta na odvod dažďovej vody, možností je niekoľko. Na sekretariáte Západoslovenskej vodárenskej spoločnosti v Nových Zámkoch nás stručne informovali: „Vpusty dažďovej vody patria správcovi cesty - v Nových Zámkoch ich má na starosti spoločnosť Brantner.“ Konateľ spoločnosti a prednosta mestského úradu Peter Ágh nás však z omylu vyviedol: „Brantner spravuje len mestské komunikácie. Hlavný ťah cez Nové Zámky je cestou prvej triedy a zodpovedá zaň správa ciest.“ A tak sme sa nakoniec ocitli v pracovni riaditeľa Ostrožlíka.
„Donedávna sme mali na starosti všetky štátne cesty v okrese,“ vysvetľuje. „Od roku 2004 máme v našej správe cesty druhej a tretej triedy, „jednotky“ patria do kompetencie Slovenskej správy ciest (SSC) s ústredím v Bratislave. Verejnosť, ale ani mnohí pracovníci štátnej či regionálnej správy o tom nevedia - a kým sa niečo podobné nestane, ani by ich to nemuselo zaujímať. So SSC máme zmluvu, v ktorej sa zaväzujeme vykonávať na „ich“ cestách prvej triedy zimnú údržbu vozoviek, bežnú údržbu (okrem súvislých úprav mikrokobercov a náterov), dopravné značenie (okrem vodorovného), starostlivosť o cestné teleso a odvodnenie, o mosty (okrem opráv a rekonštrukcií). Každý týždeň si SSC u nás objedná výkony, ktoré my realizujeme.“
V ŠACHTÁCH NAŠLI LOPTU
AJ MŔTVEHO VLČIAKA
Po skončení zimnej sezóny 2005/2006 pracovníci RSaÚC v Nových Zámkoch najprv prečistili zberače dažďovej vody na svojich cestách. Potom dostali objednávku na podobný úkon aj na cestách prvej triedy. „Už sme v šachtách našli všeličo,“ pokračuje J. Ostrožlík. „Raz nám sanie čerpadiel zapchala futbalová lopta, inokedy zo šachty museli vyťahovať mŕtveho vlčiaka. V šachte pri cintoríne sú dve čerpadlá. Kým patrili nám, dvakrát mesačne tam chodil na kontrolu náš elektrikár. Poslednú dôkladnú revíziu sme urobili v roku 2004. Odvtedy nás SSC, ktorá spomínanú cestu aj s jej príslušenstvom spravuje, o takýto úkon nepožiadala - a len tak z vlastnej iniciatívy si to nemôžeme dovoliť. Keď v stredu v noci začalo liať, nefungovalo poriadne ani jedno čerpadlo. Po tejto udalosti sme dostali od SSC objednávku na opravu čerpadiel aj potrubia. Keď ju urobíme, situácia by sa už nemala opakovať. Cesta pri cintoríne je v podstate jediným podobným rizikovým miestom.“
ŠKODY ZA VYŠE MILIÓN KORÚN
Nielen oheň, ale aj vodný živel vie byť zlým pánom. Asi desať dní predtým prasklo štyridsaťcentimetrové hlavné vodovodné potrubie na Štefánikovej ulici pri troch mostoch. Podľa vyjadrenia vedenia RSaÚC prúd vody úplne „vymlel“ podložie a znehodnotil asfaltový koberec, ktorý tu len pred rokom opravovali, V najbližších dňoch by mali prebehnúť skúšky únosnosti vozovky a do zimy by mali dať cestu do poriadku. Podľa predbežných odhadov bude treba opraviť takmer stometrový úsek cesty, náklady sa môžu vyšplhať na 1,4 milióna korún.
Cestári upozornili zodpovedných pracovníkov SSC na zlý stav mostného objektu cez Nitru pri novozámockom Štrande, kde je narušená hydroizolácia aj dilatácie. Mostu v Komjaticiach vraj hrozí sieťový rozpad a ktovie, ako bude vyzerať po zimnej sezóne. MIROSLAVANTONI