Po vzore motoristicky vyspelejších krajín než je Slovensko, pribúdajú kruhové objazdy aj u nás. Prax ukazuje, že v ich používaní máme rovnaké medzery ako vo výstavbe. Najmä pokiaľ ide o vhodné používanie smeroviek.
Kruhové križovatky vznikli s cieľom zabrániť ťažkým nehodám a hlavne zabezpečiť plynulosť premávky bez nutnosti použitia svetelnej signalizácie.
Hoci kruhové objazdy potrebujú väčší stavebný priestor v porovnaní s klasickou križovatkou, ich výhody sú niekoľkonásobné, pokiaľ sa používajú ako treba.
V krajinách ako Francúzsko fungujú kruhové objazdy bez dopravných značiek, lebo je každému jasné, že vozidlo prichádzajúce do kruhovej križovatky dáva prednosť tomu, ktoré sa tam nachádza. V princípe vozidlo v kruhovej križovatke je na hlavnej ceste a ostatné, ktoré doň vchádzajú, sú na vedľajšej.
Aby kruhová križovatka plnila svoj účel a zabezpečovala plynulosť cestnej premávky, je priam nevyhnutné používať smerovky pri vychádzaní z kruhového objazdu. Vodič na najbližšom vstupe potom nečaká zbytočne a môže vojsť na objazd.
Pri vchádzaní nemusíte používať smerovku, pretože iná možnosť ani smer vchádzania z vedľajšej cesty neexistuje a každému je na sto percent jasné, kde pôjdete. Naopak, ak pri vchádzaní na kruh dávate smerovku doprava, nemusíte ju stihnúť rýchlo vypnúť a vodič na najbližšom vjazde sa môže pomýliť a vojsť dnu do križovatky, hoci vy pokračujete ďalej. Smerovku dávate teda výlučne pri opúšťaní kruhového objazdu, čo približne polovica vodičov nerobí, a tak spomaľuje premávku.
V niektorých krajinách uvažujú nad pokutovaním nedania pravej smerovky pri opúšťaní kruhu. U nás za to pokutu nedostanete.
Ak chcete, aby kruhový objazd plnil svoju funkciu tak, ako má, dávajte smerovku pri jeho opúšťaní a nie vchádzaní naň.
Výhody kruhového objazdu:
- nízky počet nehôd,
- nehody bez zranení,
- plynulosť premávky,
- jednoznačné pravidlá,
- estetický prínos.
Na Slovensku upravuje pozíciu hlavnej a vedľajšej cesty v kruhovej križovatke zvislé dopravné značenie. Mali sme totiž aj také nezmyselné kruhové objazdy, kde boli na hlavnej ceste vozidlá prichádzajúce z boku a tie vo vnútri kruhu im dávali prednosť.
Autor: - rch -