tenčného centra.
Dvadsaťštyrihodinová služba je nitrianskym seniorom k dispozícii od jesene. Technické zariadenie si môžu kúpiť alebo prenajať. Prvú možnosť využila zatiaľ iba jedna dôchodkyňa, za ktorú 10-tisíc korún uhradila dcéra.
V prípade prenájmu je mesačný poplatok za využívanie služby tristo korún – pôvodná taxa bola 500 korún. „Cenu sme znížili od februára,“ povedala nám Anna Kasanová, riaditeľka Správy zariadení sociálnych služieb v Nitre. „Pre tento krok sme sa rozhodli, lebo nám pribudlo viac opatrovaných. Nemôžeme si dovoliť, aby bola opatrovateľka pri každom z nich osem hodín.“ V čase, keď sú starčekovia sami, môže ich „postrážiť“ práve spomínaný náramok. Anna Kasanová hovorí, že služba vnáša do domácností pohodu a pokoj, a to seniorom aj ich deťom. „Keďže sme mestskou príspevkovou organizáciou, všetci naši klienti sú z Nitry,“ dodala.
Zatiaľ, našťastie, nemal nikto z klientov vážne problémy a nemusel použiť tiesňové tlačidlo na náramku. Viacerí využívajú službu aj na zahnanie smútku a samoty. „Napríklad jedna babenka je úplne sama, manžel jej zomrel, deti nemali. Prezvoní nám aj dvakrát do týždňa, aby sa vyrozprávala. Podebatujeme, čo varila, ako sa má,“ povedala nám pracovníčka asistenčného centra Danka Farkašová.
„Senior linka“ je určená najmä osamelým ľuďom alebo ľuďom, vyžadujúcim si zvláštny dohľad. Podmienkou je, aby mali doma pevnú telefónnu linku. Mesto vlani zriadilo aj svoju prepravnú službu. Využívajú ju seniori a ťažko zdravotne postihnutí občania s obmedzenou hybnosťou. Mestský taxík, v ktorom je miesto aj na invalidný vozík, je k dispozícii počas pracovného týždňa od 7.30 do 15. hodiny. Niekedy je vraj záujemcov tak veľa, že im musia povedať nie.
Autor: M. HOJČUŠOVÁ