12. feb 2007 o 19:28
Stredná poľnohospodárska škola, Nitrianska 1, Šurany
Stredná poľnohospodárska škola v Šuranoch bola založená v roku 1949. Od vzniku školy sa tu vystriedalo približne okolo 2700 žiakov.
Budova školy bola odovzdaná do užívania v roku 1951. SPoŠ sa nachádza v jednej budove, ktorá je rozčlenená na časť škol
MAJSTER SVETA SA STRETOL AJ S ÍRSKOU PREZIDENTKOU
Ústav zemědělských a potravinářských informací so sídlom v Prahe v spolupráci
s Agroinštitútom v Nitre spoločne vydávajú česko-slovenský časopis pre poľnohospodárske, lesnícke, záhradnícke, potravinárske
a rybárske vzdelávanie. V rámci vzdelávacieho časopisu sa mohli pochváliť svojimi úspechmi aj študenti zo Strednej poľnohospodárskej školy v Šuranoch. Žiak 4. ročníka Boris Tomšík sa na Majstrovstvách sveta v orbe, ktoré sa konali v Írsku, umiestnil na peknom 19. mieste. Súťažil
v kategórii orba do klina s otočným pluhom. Prvý deň orali strnisko a na druhý deň lúku. Na orbu mali 3 hodiny a všetko sa bodovalo. V prvý deň sledovalo súťaž približne 75 000 divákov. Každý deň informovali o priebehu súťaže írske médiá. Veľkým zážitkom bolo pre súťažiacich aj to, že mali možnosť osobne sa stretnúť s írskou prezidentkou. Boris získal v súťaži celkom
263,5 bodu z možných
400 bodov. Aj tieto pozitívne úspechy by mali Borisa posunúť na Majstrovstvá sveta v orbe 2007, ktoré budú v litovskom Kaunase. K tomu je ale ešte potrebné čo-to ako povedal sám ,,majster“-vychytať ,,muchy,“ aby skončil na ešte lepšom mieste.
V budúcom období sa uvažuje
o združení našej školy s ďalšou školou v Šuranoch a vznikne zdužená stredná škola.
O OSUDE ŠKÔL ROZHODNÚ POSLANCI NSK NA NAJBLIŽŠOM ZASADNUTÍ.
Študijné odbory našej školy budú zachované. Všetci žiaci doterajšej školy budú, samozrejme, pokračovať v štúdiu pôvodne zvoleného odboru. Všetky študijné odbory zostanú zachované aj pre ďalších žiakov, ktorí sa rozhodnú študovať na novovzniknutej škole. Riaditeľ SPoŠ v Šuranoch zdôrazňuje, že informácie o tom, že táto škola zanikne a žiaci budú presunutí na iné školy, nie je pravdivá.
• Bližšie informácie o budúcnosti školy môže každý získať priamo na adrese školy alebo na úrade nitrianskeho samosprávneho kraja, Odbor školstva, ktorý je zriaďovateľom školy.
VÝHODA NOVOVZNIKNUTEJ ŠKOLY
Návrh združenia škôl vychádza z predpokladu a nutnosti prispôsobovania siete škôl potrebám a možnostiam regiónu. Región je v poľnohospodársky vysoko produkčnej oblasti. Poslanie poľnohospodárstva sa prispôsobuje novým ekonomicko-spoločenským požiadavkám. Orientuje sa na rozvoj vidieckeho priestoru s využívaním regionálnych možností. Spojenie zamerania oboch škôl umožní orientovať prípravu žiakov priamo do poľnohospodárskej výroby a taktiež do oblasti služieb vrátane rozvoja agroturistiky a vidieckej turistiky. Prízemie domova mládeže by sa mohlo prispôsobiť na pracovisko odborného výcviku kuchár-čašník pri dodržaní všetkých požiadaviek na také pracovisko. Preto bude potrebné prepracovať stavebnú dokumentáciu na nové využitie budovy domova mládeže.
• Škola bude môcť pružnejšie prispôsobovať študijné a učebné odbory požiadavke trhu práce
a záujmu žiakov a rodičov.
• Na poľnohospodárskej škole mohli byť len poľnohospodárske študijné odbory.
ŠKOLSKÉ HOSPODÁRSTVO V ŠURANOCH
JEDINÉ PRE NSK
Škola bude využívať bezprostrednú blízkosť Školského hospodárstva Šurany s výrobným programom orientovaným taktiež do oblasti agroturistiky a vidieckej turistiky. Pre potreby zabezpečenia vyučovania praxe bude Školské hospodárstvo Šurany slúžiť aj pre ostatné školy poľnohospodárskeho zamerania v rámci Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Združená škola s danou orientáciou bude efektívnejšie využívať finančné prostriedky. Strediská praktického výcviku pôvodného SOU p.p. zostanú zachované
v priestoroch, ktoré k tomuto účelu slúžia doposiaľ. V roku 2004 bol spracovaný stavebný projekt Rekonštrukcia a modernizácia budovy školy. Projekt počíta
s prestavbou domova mládeže na vyučovacie priestory. V predkladanom projekte sa uvažuje využívať budovu domova mládeže na ubytovanie žiakov počas absolvovania praxe na Školskom hospodárstve.
SNAHA O ZVÝŠENIE ZÁUJMU O ŠTÚDIUM
NA SPOŠ
Záujem o štúdium poľnohospodárskych študijných odborov by podporilo uzákonenie nutnosti poľnohospodárskeho vzdelania podnikateľov, ktorí podnikajú
v agrosektore. Vydanie živnostenských listov v niektorých podnikateľských aktivitách je podmienené vzdelaním v danom odbore. Naša škola by bola schopná poskytovať poľnohospodárske vzdelanie súčasným podnikateľom v poľnohospodárstve bez poľnohospodárskeho vzdelania.
VÝSLEDKY MONITORU ROZHODNÚ O ĎALŠOM ŠTÚDIU?
Momentálna úprava siete škôl je dôsledkom dopadu spôsobu financovania školstva (finančné normatívy), keď školy s nízkym počtom žiakov a nižším záujmom žiakov o štúdium sú odsúdené na zánik. Voľba ďalšej cesty vzdelávania žiakov ZŠ je živelná
a nezodpovedá potrebám spoločnosti. Možnosti riešenia presahujú možnosti jednotlivej školy. Jedna z možností riešenia je stanovenie vedomostnej a odbornej štruktúry absolventov stredných škôl a na základe tohostanovenie siete škôl, ich kapacity a podľa toho usmernenie záujmu o štúdium žiakov ZŠ na stredných školách. Tým by sa odbúrali aj prijímacie skúšky na stredných školách. Prijímanie na stredné školy bude v budúcnosti ovplyvnené výsledkami dosiahnutými v monitore. V deviatom ročníku základnej školy ho budú absolvovať všetci žiaci. Stredná škola si stanoví požiadavky na počet žiakov v triede a výsledky dosiahnuté v monitore. Na základe týchto požiadaviek by už žiak v základnej škole mal vedieť reálne zhodnotiť svoje možnosti a ďalšie smerovanie. Samozrejme, žiak, ktorý získal vysoké ohodnotenie v monitore, má možnosť uchádzať sa o štúdium aj v škole, kde sa požadujú nižšie výsledky
z monitoru.
ODBORY SPoŠ v ŠURANOCH:
• agropodnikanie - zameranie farmárstvo,
• poľnohospodársky manažment,
• kynológia
(bude zavedená od šk.. roku 2007/2008 počnúc tretím ročníkom)
• životné prostredie;
• obchod a podnikanie;
• škola podnikania.
Sú to štvorročné študijné odbory , štúdium sa končí maturitnou skúškou.
MOŽNOSŤ UPLATNENIA
- agropodnikanie - v poľnohospodárskych podnikoch, v podnikoch poľnohospodárskych služieb, v rodinných farmách a v iných aj nepoľnohospodárskych podnikateľských aktivitách;
- obchod a podnikanie, škola podnikania – v rôznych podnikateľských aktivitách, v administratíve;
- životné prostredie – v samosprávnych a štátnych úradoch na odboroch životného prostredia, krajinotvorby, ochrany prírody a iných oblastiach riešiace otázky životného prostredia a pod.
V ŠKOLE SA NACHÁDZA:
• 8 klasických a 12 špeciálnych učební;
•1 chemické laboratórium;
• knižnica, telocvičňa, sauna
i posilňovňa;
• športový areál (futbalové, hádzanárske, basketbalové ihrisko, tenisový kurt, bežecká dráha;
• hangár pre nácvik prác so strojmi;
•školská záhrada.
PLÁNY ŠTANDARDIZÁCIE
A OBNOVY ŠKOLY:
• odkanalizovanie objektov školy a napojenie na mestskú kanalizáciu;
• opravu a modernizáciu sociálnych zariadení pre žiakov
a zamestnancov školy;
• výmenu okien a opravu fasády budovy;
•zosúladenie stavu elektrických zariadení s platnými technickými normami (v časti domova mládeže elektrické zariadenie nespĺňa požiadavku bezpečnej prevádzky).
NÁVRH RIEŠENIA:
Štandardizácia a obnova objektov školy slúžiacich na vzdelávanie mládeže by bola riešená predkladaním a realizáciou projektov na využívanie štrukturálnych fondov
z EÚ (Základná infraštruktúra). Táto úloha vyžaduje úzku spoluprácu a zainteresovanosť zriaďovateľa po zverejnení výzvy na predkladanie projektov. V súčasnosti je spracovaná stavebná projektová dokumentácia s rozpočtom.
SILNÉ STRÁNKY
• vysoká odbornosť pedagogických zamestnancov;
• aktívna snaha uplatňovania IKT vyučujúcimi do vyučovacieho procesu;
• tradícia (od roku 1949)
• škola má všetky náležitosti, ktoré sú potrebné: učebne, špeciálne učebne, chem. laboratórium, odborné kabinety, telocvičňu, športový areál, školskú záhradu a pod;
• sú vysporiadané vlastnícke vzťahy, majiteľ NSK;
• objekty školy sú v ucelenom areáli;
• bezprostredná blízkosť školského hospodárstva;
• stabilizovaní kvalifikovaní zamestnanci;
• zrekonštruovaná plynová kotolňa;
• spracované stavebné projekty na rekonštrukciu budovy školy a na kanalizáciu;
• ľahká dochádzka - zastávka pre všetky linky autobusovej dopravy.
PRÍLEŽITOSTI
• dobré podmienky pre vzdelávanie žiakov;
• vhodné podmienky na zavedenie iných študijných a učebných odborov s možnosťou prispôsobenia a vytvorenia potrebných klasických učební a špeciálnych učební;
• možnosť sprevádzkovania domova mládeže;
• po rekonštrukcii vhodnosť na zmenu využívania;
• výborné podmienky na zavádzanie informačno-komunikačných technológií.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou