14. mar 2007 o 21:42
Novozámčan Peter Kecskés odporúča víno hosťom Francúzskej reštaurácie
Peter Kecskés študoval na Združenej strednej škole hotelových služieb a obchodu v Nových Zámkoch. Za sebou má nemalé množstvo úspechov na rôznych súťažiach. Za to, že sa dal somelierskou cestou, vďačí svojej niekdajšej učiteľke. Dnes pracuje vo Francúzske
j reštaurácii Hotela Devín ako čašník-somelier a práca mu je zároveň koníčkom. Popri zamestnaní študuje na Fakulte sociálno-ekonomických vzťahov Trenčianskej univerzity Alexandra Dubčeka. V budúcnosti by rád vlastnil kvalitnú reštauráciu, z ktorej by návštevníci odchádzali vždy nadmieru spokojní.
„Všetko sa to začalo kedysi na Stredoškolskej odbornej činnosti, keď sme spolu s ďalším spolužiakom pripravili odbornú prácu o víne. Postúpili sme do krajského a neskôr do celoštátneho kola. Tam sme získali zvláštne ocenenie. Bol to môj prvý krok k somelierstvu. Viac som sa mu venovať nemohol, keďže vtedy sa ešte tento predmet
v škole nevyučoval. Dnes je už povinne voliteľným predmetom. Zúčastnil som sa na viacerých súťažiach, postupoval som od tretieho miesta až k prvenstvám. Môj bývalý koníček - somelierstvo je dnes už mojou profesiou.
• Prečo ste si vybrali práve somelierstvo?
Je zaujímavé ako aj celá gastronómia. Rozoznávanie jednotlivých chutí vín, ich pridružovanie k rôznym jedlám pôsobí niekedy veľmi tajomne až neuveriteľne. Mnohokrát sa ľudia pýtajú - Ako to niekto vôbec môže vedieť rozoznať do úplných detailov? Moja práca spočíva v každodennom kontakte s nápojmi, cigarami, pochutinami a koreninami. Musíme ovládať všetko v spojitosti s nimi. Veľmi ma to baví, ale keďže sa to nikde nevyučuje, som odkázaný na samoštúdium. Vo Francúzsku sú somelierske školy a dúfam, že budú čoskoro aj u nás.
• V čom spočíva tajomstvo dobrého someliera?
Dobrý somelier musí byť trochu psychológom, aby vedel presne odhadnúť človeka i situáciu - ako sa správne zachovať
k zákazníkom, vystihnúť jeho chute i pocity a primerane mu odporučiť to, z čoho bude mať najlepší gastronomický zážitok.
- Najkrajší alebo najhorší zážitok z tejto branže?
Ja som večný optimista. Vyberám si len to dobré. Veď pri dobrom jedle a kvalitnom víne človek nemôže mať zlé pocity. Zadosťučinením za prácu boli isto úspechy v súťažiach, veľmi príjemnými zážitkami sú degustácie, na ktoré chodíme s kolegami.
• Ste kritickým a prísnym zákazníkom?
Profesionálna deformácia mi nedovoľuje byť úplným laikom. Snažím sa správať normálne. Samozrejme, záleží mi na tom, aby bolo jedlo i víno také, ako majú byť. Občas som kritický, ale v rámci normy.
• V reštauráciách na Slovensku však zďaleka nie je všetko
v poriadku - či už hovoríme o jedle, obsluhe, celkovej atmosfére. Čím to je? Sme málo nároční?
Zákazníci na Slovensku ešte nie sú odborníkmi. Žiaľ, aj dobrých reštaurácií je u nás málo. Ľudia však čím ďalej tým viac ovládajú pojem somelierstvo a potom oceňujú aj kvalitu vykonanej práce.
• V čom teda podľa vás spočíva podstata dobrej reštaurácie?
Treba jednoznačne stavať na zákazníkoch. Či je reštaurácia plná alebo takmer prázdna, zákazník sa v nej musí cítiť vždy tak dobre, aby sa sem s radosťou vždy vracal.
• Prečo somelier študuje verejnú správu?
Chcel som mať všeobecné ekonomické vzdelanie, ktoré by ma až tak ,,nezaškatuľkovalo“. Rád by som sa v budúcnosti vybral možno aj iným profesným smerom. Hotelierstvu či gastronómii verný zostanem, ale už možno v inej pozícii. Možno by som rád vlastnil v budúcnosti kvalitnú reštauráciu vo svojom rodnom meste, kde gastronomické zariadenia na tejto úrovni chýbajú. -dcz-
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou