Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Železnice nevedia konkurovať

Železničná doprava sa na Slovensku využíva na polovicu. Cieľom Európskej únie i slovenského ministerstva dopravy je presunúť prevoz tovarov na koľaje. Problémom je slabá flexibilita železnice a vyššia cena za jej využívanie.

Kto často cestuje po slovenských cestách, zvykol si už na množstvo kamiónov a nákladných áut, ktoré prevážajú rôzne tovary. Tento stav sa zrejme v najbližšom čase nezmení. Určité spomalenie nárastu počtu kamiónov by mohlo spôsobiť zavedenie elektronického výberu mýta na diaľni­ciach, rýchlostných cestách a niektorých úsekoch ciest prvej triedy. Voziť tovar po ceste bude totiž drahšie ako dnes.
V minulom roku sa po ceste previezlo podľa štatistík žilinského Výskumného ústavu dopravného takmer 200 miliónov ton tovarov. Hoci je to menej ako pred desiatimi rokmi, za posledné štyri roky vzrástol objem prepraveného tovaru zhruba o 35 miliónov ton. „Celoeurópsky trend však je, aby sa presunul prevoz nákladu na železnicu,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Únia podľa neho hľadá spôsob, aby motivovala prepravcov využívať viac železnicu ako cesty.
Presun dopravy tovarov na železnicu je podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka pre rezort strategickou záležitosťou. „Okrem toho, že je táto doprava ekologickejsia a železnica je málo vyťažená, rýchlosť výstavby diaľnic nie je taká, ako by bolo treba vzhľadom na narastajúci počet áut na ces­tách,“ povedal.
Na Slovensku objem prepraveného tovaru po železnici v posledných rokoch stagnuje a drží sa na úrovni okolo 50 mi­liónov ton, čo je zhruba polovica kapacity železničnej dopravnej cesty. V roku 1995 sa vlakmi previezlo o desať miliónov ton viac. Za týmto poklesom vidí Palčák najmä to, že sa už menej vozí napríklad železná ruda či uhlie, ktorých prevoz po železnici bol cenovo výhodnejší. „V súčasnosti je ekonomika zameraná na prepravu tovarov, ktoré vyžadujú krátky čas prepravy. Železnica však dnes nedokáže vyhovieť súčasným požiadavkám na prevoz tovaru,“ povedal Palčák.
Železnica teda musí skrátiť čas prepravy tovaru, investovať do vozňov, zabezpečovacích zariadení a do koľají, aby sa zvýšila maximálna rýchlosť vlakov. Prevoz tovarov po železnici brzdí aj to, že sa za využívanie koľají platí podľa toho, kto ich koľko využíva. Za cesty platia dopravcovia paušálne formou diaľničných nálepiek, čo nezohľadňuje reálne využívanie ciest. „Môžu sa objaviť aj tlaky na zníženie poplatkov za využívanie železnice,“ myslí si Palčák.
Rastúci objem prepravy tovaru po cestách so sebou prináša aj riziká. Rozvoj cestnej dopravy je totiž v súčasnosti podľa Palčáka v celej únii trvalo neudržateľný. A to ani pri stavbe a rozširovaní cestnej infraštruktúry. Cestná doprava je navyše menej ekologická, menej bezpečná a spotrebúva viac pohonných látok ako železnica.
Jednou z možností ako znížiť objem tovaru na ceste by bolo aj väčšie využitie vodnej dopravy. V súčasnosti je však prioritou Slovenska dostavba diaľničnej siete a rýchlostných ciest. Navyše, využitie Váhu na prevoz tovaru by bolo podľa Palčáka finančne náročné.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 204
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 420
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 776
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 536
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 412
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 234
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 307
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 266
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 178
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 117
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Odberné miesto na Hlavnej ulici, v budove bývalej banky. Ako dobrovoľníčka tu pomáhala poslankyňa Dagmar Tóthová Skačanová.
AKTUALIZOVANÉ o 16.42

V Nitre prerobili pre covid pacientov už aj časť detskej kliniky

Vedenie nemocnice uvažuje nad možnosťou, že reprofilizuje aj lôžka na oddelení malých detí. Vypomôcť majú v takom prípade v Banskej Bystrici.

Riaditeľ nitrianskej nemocnice Milan Dubaj.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Administratívu urýchlila nová aplikácia. Mal ju inštalovanú aj Igor z Nitry.

Ščasný: Musíme sa posilniť, s týmto by sme v lige neuspeli

Nitra na štarte prípravy porazila Púchov 2:1. Nastúpil aj 19-ročný odchovanec Dortmundu.

Tréner Nitry Michal Ščasný.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

V Topoľčanoch začali s očkovaním

Topoľčianska nemocnica začala s očkovaním svojich zamestnancov. K 15. januáru zaočkovala spolu 320 ľudí – zamestnancov nemocnice a ďalších zdravotníkov z mesta Topoľčany.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?