Výhodou je, že klient aj v cudzine môže komunikovať vo svojom rodnom jazyku. Pracovník asistenčnej služby mu tiež môže zabezpečiť tlmočníka. V prípade, ak poistený nemá dostatok peňazí pri sebe, uhradí potrebné výdavky asistenčná služba. Tá zároveň zabezpečí primerané zdravotnícke zariadenie bez ohľadu na to, či je potrebné využiť štátne alebo súkromné zariadenie.
Cestovné poistenie oproti EPZP kryje vyšetrenie aj v súkromnom lekárskom zariadení. S európskym preukazom sa dovolenkár musí spoľahnúť len na lekárov a kliniky, ktoré sú napojené na verejný systém danej krajiny. V blízkosti letovísk sa však väčšinou nachádzajú súkromní lekári. Zo zdravotného poistenia sa nedá preplatiť ani tzv. repatriácia - návrat na Slovensko. Pri hospitalizácii sa vo väčšine štátov únie musia hradiť aj nemocničné poplatky, resp. spoluúčasť, ktorú zdravotné poisťovne tiež nepreplácajú. Tieto poplatky je možné uhradiť z cestovného poistenia.
Klienti na uzatvorenie poistenia môžu využiť viacero spôsobov. Poisťovne ponúkajú poistenie najčastejšie vo svojich pobočkách, ale už aj prostredníctvom internetu, SMS správy alebo telefonicky.
Cestovné poistenie môžu dovolenkári uzavrieť nielen v poisťovniach, ale aj v cestovných kanceláriách. Človek, ktorý si kupuje zájazd, tak nemusí už chodiť do poisťovne. Nie všetky cestovné kancelárie však poisťujú klientov automaticky.