Obyvatelia nitrianskej mestskej časti Čermáň žiadajú posunúť trasu juhovýchodného obchvatu. O tejto možnosti rokovali minulý týždeň na pracovnom stretnutí so zástupcami Mesta, Národnej diaľničnej spoločnosti a Dopravoprojektu.
„Máme pocit, že riešenie juhovýchodného obchvatu je riešením necitlivým, pretože zasahuje do bývania a do celej lokality Čermáňa. Náš návrh je presunúť rýchlostnú komunikáciu za čermánsky cintorín, aby sa dostala mimo obytnej zóny,“ povedal v mene obyvateľov Juraj Gajdoš. Avizovaná petícia zatiaľ nie je oficiálna - ľudia čakajú, ako sa k ich požiadavke postavia dotknuté orgány. Zdôrazňujú, že nie sú proti obchvatu: „Chceme len posunúť križovatku o 250 – 300 metrov.“
„Kde ste boli doteraz, ľudia?! Sme v štádiu spracovania projektovej dokumentácie pre územné konanie, prípravné práce sú už v značne pokročilom štádiu,“ reagoval na rokovaní viceprimátor Štefan Štefek. Samospráva nie je zmenám naklonená. „Takýmito dodatočnými vstupmi môžeme zapríčiniť, že juhovýchodný obchvat nebude vybudovaný, a to by malo pre Nitru negatívne dôsledky,“ varoval primátor Jozef Dvonč. Čermánčania v tejto súvislosti poukázali na nedávnu petíciu Lehoťanov. „Keď bola zmena možná kvôli Lehote, prečo nie je možná teraz?“
„Zmena, ktorú navrhujete, zasahuje do biokoridoru – niekoľkohektárového lesa, ktorý je regionálnym biocentrom. Potrebné by boli ďalšie vyjadrenia dotknutých orgánov, vrátili by sme sa minimálne rok dozadu. Navrhujem pokračovať v prípravách projektovej dokumentácie, námietky môžete podať na stavebný úrad, ktorý je povinný sa nimi zaoberať,“ reagoval Ján Pánský z oddelenia dopravy. „Sú stromy dôležitejšie ako ľudia? Cesta má viesť menej ako sto metrov od našich domov. Bažanti a kvetinky sú na prvom mieste, človek až na druhom,“ oponovali nespokojní Čermánčania.
Diskusia trvala asi dve hodiny. Nakoniec Národná diaľničná spoločnosť odporučila Mestu Nitra, aby zvolalo rokovanie na úrovni ministerstva dopravy.
Podľa pôvodných plánov by sa malo s výstavbou juhovýchodného obchvatu Nitry začať v roku 2009. „Navrhnuté sú štvormetrové protihlukové steny, ktoré budú chrániť aj navrhovanú križovatku na Čermáni,“ informoval projektant. „Národná diaľničná spoločnosť je povinná sledovať vplyvy rýchlostnej komunikácie aj po dobudovaní a v prípade, že nebudú dodržané predpísané hodnoty, musí prijať účinné opatrenia na dosiahnutie nápravy,“ dodal Ján Pánský.