ženie či nadáciu.
Podľa výkonnej riaditeľky Fóra donorov Lenky Iľanovskej, ktoré prieskum iniciovalo, je dôvodom tohto stavu to, že filantropia si zatiaľ nezískala všeobecnú úctu a rešpekt širokej verejnosti. Na to je podľa jej slov nevyhnutné, aby darcovia mali plnú dôveru v projekty, na ktoré prispievajú. „Stav rozvoja individuálneho darcovstva sa u nás nachádza vo fáze tzv. slepej dôvery, individuálni darcovia si ešte veľmi neuvedomujú svoje práva a chovajú sa prevažne reaktívne. Znamená to, že reagujú na žiadosti organizácií a jednotlivcov o podporu, z ktorých si následne vyberajú,“ uviedla.
Najčastejším motívom pre darovanie je podľa výsledkov prieskumu účel použitia vyzbieraných prostriedkov, čo uviedlo až 59 % opýtaných. Ďalej je to dostatok potrebných informácií o činnosti organizácie, jej dobré meno, známosť a tradícia. „V súčasnosti sa do popredia dostáva transparentnosť neziskových organizácií, pričom v minulosti to bol hlavne účel zbierky, jej známosť a tradícia a predchádzajúca kladná skúsenosť,“ povedala Iľanovská. Podľa výsledkov prieskumu je až 91 % respondentov presvedčených, že spoločensky prospešné aktivity by mali podporovať všetky firmy, ktoré na to majú potenciál. Väčšina obyvateľov (89 %) pokladá za správne, aby sa aj firmy spolupodieľali na riešení a odstraňovaní problémov v spoločnosti, v ktorej fungujú. Až 55 % opýtaných si myslí, že médiá venujú neziskovým organizáciám dostatočný priestor a považujú ich za dôležité. Zároveň až 63 % respondentov nepovažuje za skrytú formu reklamy to, ak podporené organizácie zverejňujú v médiách mená firiem, ktoré ich podporili. Prieskum na vzorke
1013 respondentov sa uskutočnil od 3. do 10. apríla tohto roka a jeho cieľom bolo zistiť, ako sa vyvíja individuálne darcovstvo na Slovensku.
Fórum donorov je záujmové združenie právnických osôb, ktoré bolo založené v roku 2000. V súčasnosti združuje popredné organizácie udeľujúce granty tretím osobám. Poslaním združenia je rozvíjať kultúru a posilňovať tradíciu filantropie na Slovensku.