Utorok, 20. apríl, 2021 | Meniny má MarcelKrížovkyKrížovky

Od júna sú autosedačky povinné

Po vzore ostatných členov Európskej únie sa aj Slovensko od 1. júna pridalo k povinnému vybaveniu áut autosedačkami v prípade, že sú v nich prepravované deti. Nariadenie o povinnom používaní bezpečnostných pásov a detských zadržiavacích zariadení vo vozid

lách schválila slovenská vláda v septembri minulého roka.

Na trhu je množstvo autosedačiek od rôznych výrobcov, v širokých cenových reláciách a kvalite. Podľa zákona však všetky autosedačky musia byť označené homologizačnou známkou, čo znamená, že prešli testom kvality a spĺňajú európske bezpečnostné predpisy.
„Autosedačky už predávame jedenásty rok. Mierny nárast sme v minulosti zaznamenávali pred letnou turistickou sezónou, pretože do susedného Rakúska vás bez nej ani nevpustili. Postupne boli povinné aj v Maďarsku a asi rok a pol sú už aj v Čechách,“ vysvetľuje Ivan Miko, majiteľ predajne s detským sortimentom na pešej zóne v Leviciach. Ako ďalej hovorí, zákazníci si vyberajú podľa váhovej kategórie dieťaťa, ale rozhodujúcim faktorom býva často cena kupovanej sedačky. „Rozdiel je v kvalite, použitých materiáloch, značke výrobcu, ale všetky musia byť homologizované, mať testy bezpečnosti,“ charakterizuje ponuku predávaných autosedačiek. V ostatnom období, s blížiacim sa termínom vstupu zákonnej úpravy do platnosti, zaznamenali v tejto predajni mierny nárast záujmu. Podľa slov I. Mika si ale asi šesťdesiat percent zákazníkov autosedačky kúpi bez toho, či zákon platí, alebo nie. „Nie je to o povinnosti, ale o bezpečnosti,“ dodáva.
K jeho slovám sa pridáva Branislava Mihálková, mamička dvoch dievčat v predškolskom veku. „Keď sme pred tri a pol rokom kupovali auto, dala som manželovi podmienku: auto jedine vtedy, ak v ňom budú dve autosedačky. To kvôli bezpečnosti detí. Odvtedy sa naša Terezka a Hanka vozia v autosedačkách na výlety, na dedinu k rodičom a každý deň do škôlky. Dokonca raz, keď sme museli ísť iným autom, nasadli do neho až vtedy, keď sme do neho preložili ich autosedačky.“
Podľa nariadenia vlády č. 554 z roku 2006, ktoré hovorí o autosedačkách, musia byť nimi vybavené vozidlá pri preprave detí mladších ako 12 rokov a nižších ako 150 centimetrov. Detské zadržiavacie zariadenia musia byť zabudované do sedadla systémom najrôznejších popruhov, poistných praciek a ohybných pruhov. Nezabudované autosedačky sa na sedadlo pripevňujú bezpečnostným pásom alebo cez oká medzi sedákom a operadlom sedadla. Ak sa autosedačka používa na prednom sedadle vedľa vodiča, treba vypnúť airbag a otočiť sedačku proti smeru jazdy.
Podľa slov Miloša Fábryho, krajského policajného hovorcu, sa vodič nepoužívaním autosedačky dopúšťa priestupku, za čo mu hrozí pokuta až do výšky dvetisíc korún. Kontrolu používania autosedačiek bude vykonávať dopravná polícia, ale podľa M. Fábryho by v prvom rade malo samotným vodičom záležať na tom, aby počas jazdy boli ich deti v bezpečí.

Skryť Vypnúť reklamu


Kategorizácia autosedačiek:
Skupina 0: pre deti s hmotnosťou do 10 kg (do 9 mesiacov veku dieťaťa) - tzv. škrupinka, vajíčko.
Skupina 0+: pre deti do 13 kg (do 18 mesiacov) - tzv. škrupinka, vajíčko.
Skupina 1: pre deti od 9 do 18 kg (do 4 rokov) - dieťa je pripútané 5-bodovým bezpečnostným pásom.
Skupina 2: pre deti od 15 do 25 kg (do 7 rokov) - dieťa je pripútané bezpečnostným pásom auta.
Skupina 3: pre deti od 22 do 36 kg (do 12 rokov) - dieťa je pripútané bezpečnostným pásom auta.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  2. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  3. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  4. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  5. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  6. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  7. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  1. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  2. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  3. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  4. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  5. Čo bude v 2021 inak pri stavebnom povolení pre domy
  6. Konečne! PLANEO Elektro opäť otvára predajne
  7. Nech trénujete kdekoľvek, nikdy nešportujete sami
  8. Obnoviteľné zdroje energie na FVT
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 24 630
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 22 933
  3. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 14 543
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 558
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 8 171
  6. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 105
  7. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 8 022
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 804
  9. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 788
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 652
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Vodič sa na R1 otočil...

Polícia auto sprevádzala až do nemocnice.

23m
Dávid Šípoš podržal Nitru proti Senici (0:3), David Hrnčár bol zas najlepším vionistom so Žilinou (1:0).

Súhlasíte s našim hodnotením?

48m
Emília Došeková. Herečka dostala cenu Kvet Tálie.

Na televíznej obrazovke si v poslednom období zahrala epizódne postavy v seriáloch Ochrancovia (2014) a Tajné životy (2015).

14 h
Prvú dobrú šancu Nitry mal v 34. minúte Matej Franko (s loptou), zblízka ale hlavičkoval nad a Senica zakrátko dala na 0:3.

Pátranie po hlbšej odpovedi na zdanlivo plytkú otázku.

24 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Martin Spano, rodák z Čaky.

16. apr

Africký mor ošípaných hlásia v Banskobystrickom kraji z Rimavskej Soboty, Veľkého Krtíša, Revúcej, Detvy aj Zvolena.

14 h

Martinčanka úprimne o tom, aké tienisté stránky prináša život s peknou tvárou.

18. apr

Staré železničné teleso medzi Považskou Bystricou a Púchovom prerábajú na cestu. Nosice sa bránia, narastie im počet áut. Projekt je však už rozbehnutý.

19. apr

Už ste čítali?