Na letisku v Janíkovciach si urobí preukaz súkromného pilota približne desať ľudí ročne. Momentálne sa učí lietať aj 45-ročná žena a medzi skúsenými pilotmi nájdeme aj meno známeho nitrianskeho zubára, ktorý si dokonca zadovážil vlastné lietadlo.
Leteckú licenciu možno získať absolvovaním leteckého kurzu. Viesť motorové lietadlo je možné od osemnástich, pod dohľadom inštruktora však už o rok skôr. Sny o lietaní si prekvapivo plnia väčšinou ľudia v zrelom veku. „Pilotom sa môže stať každý, kto má chuť lietať, dobrý zdravotný stav a v neposlednom rade aj financie,“ hovorí letecký technik spoločnosti Aero Slovakia Ľubomír Kováčik. „Prekážkou nie sú ani čiastočná strata sluchu či problémy so zrakom, keďže ide o lietanie nižšieho stupňa v malých lietadlách Cessna,“ upresňuje. Prísnejšie kritériá platia pre pilotov stíhačiek. Nemôžu mať napríklad štandardné zubné plomby. Pri väčších výškach sa do nich dostane vzduch, čo je bolestivé.
Cena kurzu je približne 200-tisíc. Kováčik aj preto odporúča najskôr investovať dvetisíc korún do polhodinového skúšobného letu. Uchádzač si tak overí, či sa chce lietaniu naozaj venovať. „Výcvik zahŕňa 45 letových hodín, počas ktorých by sa mal žiak naučiť ovládať lietadlo v rôznych situáciách. Potom vykoná skúšky na Leteckom úrade v Bratislave. Ich cieľom je preveriť jeho teoretické znalosti a praktické zručnosti,“ informuje.
„My v zásade naučíme pilotov - žiakov lietanie úspešne prežiť. Keď získajú licenciu, je to už na nich,“ hovorí s úsmevom majiteľ leteckého oprávnenia na 13 typov lietadiel.
Základný kurz je často prvým krokom ku kariére dopravného pilota. „Ak chce záujemca lietať profesionálne, musí mať za sebou minimálne 150 hodín a značné teoretické vedomosti,“ konkretizuje.
O preukaz s medzinárodnou platnosťou môže jeho majiteľ prísť, rovnako ako o vodičské oprávnenie. „Premávka vo vzduchu má tiež svoje pravidlá. Ak ich pilot poruší, Letecký úrad SR mu ho vezme,“ varuje Kováčik.
Päť pilotov Kováčikovcov dokazuje, že lietanie je pre nich rodinnou tradíciou. „Je to neopísateľný pocit. Či už sedíte vo vetroni - kabriolete medzi lietadlami - keď ste vo vzduchu len vy, vietor a ticho, alebo v motorovom lietadle, kde môžete takpovediac šliapnuť na plyn a vychutnať si rýchlosť. Stačí to len skúsiť,“ konštatuje Kováčik.
Autor: - iva -