Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Výstava: Židov prevážali vo vagónoch pre dobytok

Najmenej jeden celý deň, niekedy však aj dva týždne, strávilo židovské obyvateľstvo v železničných vagónoch, ktoré ich počas druhej svetovej vojny odvážali do koncentračných táborov. K dispozícii mali len vedro s desiatimi litrami vody, sociálne potreby v

ykonávali do diery vyrezanej priamo do podlahy vozňa. So skromnou batožinou v prítmí vagóna, v ktorom sa sotva dalo dýchať, cestovali za smrťou a utrpením...Minulý týždeň stáli dva vagóny aj na železničnej stanici v Nitre. V rámci putovnej výstavy Múzea Slovenského národného povstania v Banskej Bystrici ich tu pristavili na päť dní. Informačné panely dávali všeobecný faktografický prehľad, priame výpovede ľudí, ktorí holokaust prežili, konkrétnu predstavu o jeho dôsledkoch.
Klára Müllerová pracovala pred odvlečením do tábora v „lágri“, kde robila strelivo do torpéd a plnila granáty. Bola ešte dieťa. „Látka, čo sme s ňou plnili, bola taká jedovatá, že vlasy, čo nám vtedy vyrástli, boli úplne pomarančovej farby, až pomarančovo žlté,“ uviedla vo svojej výpovedi.
Priska Lomová prežila holokaust vďaka tomu, že Nemcom tesne pred oslobodením tábora Mauthausen v roku 1945 došiel plyn. Jej dieťa malo len niekoľko dní a furunkulózu (hnisavý zápal, pozn red). Jeden z amerických letcov vtedy letel do New Yorku po penicilín, druhý vojak dieťa operoval, a tým mu zachránili život.
Margita Schwalbová prežila celý život vo väzenskej nemocnici, a tak bola svedkom mnohých utrpení. Videla ísť do plynovej komory ženu, ktorá mala len svrab, na ktorý nemala masť. Aj jej kamarátka umrela na zápal pľúc len preto, lebo nebol liek. „Po návrate väčšina z nás nenašla žiadnych príbuzných a ostala sama bez domova, prostriedkov a bez nejakej odbornej kvalifikácie,“ spomenula vo svojej výpovedi.
„O projekte sme začali uvažovať niekedy v polovici minulého roku. Najťažšie bolo nájsť dobové vagóny zodpovedajúce tým, ktoré boli počas druhej svetovej vojny používané na prevoz židovského obyvateľstva do koncentračných táborov,“ povedal riaditeľ Múzea SNP Stanislav Mičev. Vagóny boli pôvodne vyrobené v rokoch 1929 a 1930 a v 50-tych rokoch upravené pre prepravu robotníkov na práce na železnici. „Vtedy vyzerali ináč – mali okná a dvere. My sme ich podľa dobových fotografií a nákresov dali do stavu, ako vyzerali počas vojny,“ dodal Mičev. Vozne s výstavou o holokauste sú identické s tými, v ktorých prevážali Židov. Rovnako je to aj so vstupom do vozňov – vchádza sa do nich po nástupnej doske pre dobytok. „Vlaková súprava transportov pozostávala z tridsiatich vozňov, z ktorých päť bolo servisných. V prvých transportoch bolo 40 ľudí vo vozni, neskôr sa však tieto počty nedodržiavali a niekedy sa aj zdvojnásobili,“ povedal Mičev. Vo vagónoch neboli okná, ľudia sedeli na zemi, pili vodu z vedra a sociálne potreby vykonávali do otvoru v podlahe vagóna.
Transportné vlaky sa vypravovali z takzvaných sústreďovacích táborov, kde sa zhromažďovali ľudia tak, aby vlakovú súpravu úplne naplnili. Ľudí z Nitry a okolia sústredili najčastejšie do tábora v Seredi. „V roku 1942 bolo zo Slovenska deportovaných viac ako 58-tisíc židovských obyvateľov, vojnu z nich prežilo len mizivé percento. Dnes ich už nie je na Slovensku veľa, niektorí žijú v USA, Čechách, krajinách západnej Európy a dokonca aj v Nemecku, čo je pre mňa dosť prekvapivé,“ povedal Mičev. V druhej vlne deportácií, ktorá trvala od septembra 1944 do apríla 1945, bolo z tábora v Seredi vyvezených 14-tisíc Židov. Skončili v koncentračných táboroch v Ausschwitze – Birkenau a Terezíne. V tom istom období fašisti na území Slovenska umučili a zavraždili viac ako päťtisíc osôb, ktoré sa našli v 211 hromadných hroboch, a vypálili viac ako 90 osád a obcí. „História je na to, aby nám približovala veci, ktoré sa stali, aby sa tie zlé nestali znova. Ak ľudia na tieto drastické udalosti zabudnú, môžu sa kedykoľvek vrátiť späť,“ povedal Mičev.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 322
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 465
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 229
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 725
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 446
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 401
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 582
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 495
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 263
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Koronavírus Nitriansky kraj: V pätnástich dedinách okresu Nitra budú testovať len v jeden deň

Sledujeme celoplošné testovanie na Covid-19 a monitorujeme odberné miesta v okresoch Nitrianskeho kraja.

Podcast je náhrada miestneho rozhlasu

Správy z miestneho rozhlasu patria roky ku koloritu slovenských miesta obcí.

Jednou z hlavných výhod podcastov je, že ich môžete počúvať, keď vám to vyhovuje,“ povedal Jaroslav Kizek z agentúry M KREO.

JLR odovzdal armáde humanitárnu pomoc na testovanie

Vojaci prevzali ochranné pomôcky, dezinfekciu aj bagety.

Nitrianska nemocnica poskytla zoznam lekárov, majú pomôcť pri testovaní

O situácii na odberných miestach bude mesto priebežne informovať na internete.

Zbor väzenskej a justičnej stráže testoval už dnes. Odberné miesta zriadil pri ústave na výkon väzby.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na nitrianskom letisku núdzovo pristál vrtuľník americkej armády

Dôvodom neplánovaného pristátia bolo zlé počasie.

Pozitívne testovaný starosta: Najhoršia bola bolesť chrbta

Určite nepodceňujte situáciu. Toto nie je chrípka, odkazuje starosta kysuckej obce.

Celoplošné testovanie: Fakty, pokyny, odporúčania, najčastejšie otázky

V sobotu a nedeľu sa na celom Slovensku uskutoční prvé kolo celoplošného testovania, ktoré má za cieľ pomôcť zachytiť skryté ohniská nákazy a spomaliť šírenie koronavírusu. Odberné miesta budú otvorené 31. októbra a 1. novembra 2020 od 7. - 22. h.

V niektorých obciach v okolí Trnavy testovanie nebude

Pôvodne začali v okrese Trnava s prípravami na testovanie všetky obce, niektoré však dostali informáciu o pričlenení ich odberových miest k susedným obciam.

Už ste čítali?