8. aug 2007 o 15:06
Nedostatková profesia – šofér
Na Slovensku je všeobecný nedostatok profesionálnych vodičov. Tento problém sa týka najmä vnútroštátnej a medzinárodnej autobusovej dopravy, hoci chýbajú aj šoféri v nákladnej a kamiónovej preprave. Dôvodov je niekoľko.
Mona Gáliková Externý prispievateľ
„Kľúčovým je skutočnosť, že kedysi si mladí ľudia robili vodičské oprávnenia skupiny C, prípadne D, napríklad na základnej vojenskej službe. Tam získali aj prax a po absolvovaní základnej vojenskej služby prichádzali na pracovný trh hotoví vodiči,“ vysvetľuje hovorkyňa spoločnosti Slovak Lines Eva Vozárová. „Dnes táto možnosť nie je a mladí ľudia nemajú iné alternatívy dostať sa ľahko, prípadne lacno k vodičskému oprávneniu. Mladí teda pribúdajú len sporadicky, a keďže starší postupne odchádzajú do dôchodku, vzniká nedostatok.“
Za málo peňazí veľa muziky
Ďalším dôvodom je ohodnotenie a náročnosť práce. Napríklad vodiči v mestskej hromadnej doprave sa musia prispôsobiť pre iné povolania neobvyklému rytmu - jedna zmena neznamená, že si odrobia bežných 8 a pol hodiny. Môže to byť aj 9 hodín a 15 minút (samozrejme s povinnými prestávkami na oddych) a niekedy treba vstávať aj o druhej v noci. „A skúste si predstaviť niekoľko hodín za volantom napríklad v bratislavskej dopravnej špičke,“ poznamenáva bývalý šofér autobusu Igor Zemák. „Teraz jazdím na kamiónoch do zahraničia. Niekedy som vonku aj dva mesiace, ale zarobím slušne a potom mám zas dlhšie voľno. Ale toto nie je robota pre otca rodiny. Ja si to môžem dovoliť, pretože som slobodný.“
Stres z neprehľadných dopravných situácií a agresívni cestujúci sú najmä pre šoférov MHD a vnútroštátnej dopravy denným orieškom. Preto sa neraz sťažujú na platy a odchádzajú. „Je to celoslovenský problém, máme takéto informácie aj od iných spoločností,“ potvrdili nám v košickej spoločnosti Eurobus. Mzdové podmienky podľa mnohých nie sú také, aby sa vyrovnali zodpovednosti, ktorú vodič autobusu má.
Urobia si déčko a prídu
Túto prácu sú ochotní robiť najmä tí, ktorí to robia dlhšie alebo starší ľudia, ktorí nevedia získať iné vhodné zamestnanie. Urobia si „déčko“ a prídu – dnes už za šoféra autobusu vezmú aj človeka bez praxe.
Je však všeobecný nedostatok mladších vodičov. Pre mnohých je zaujímavejšie jazdiť na medzištátnych linkách alebo na kamiónoch, i keď tam zase musia ľudia bojovať s problémami iného typu.
Rekvalifikujte šoférov
Slovenské spoločnosti, podnikajúce v autobusovej doprave vidia problém aj na úradoch práce. Keď sa spýtate na rekvalifikácie, ponúknu vám „Podnikateľské minimum“, základný kurz práce s počítačom alebo kurzy typu čašník a kaderníčka. Kurzy na získanie vodičkých oprávnení však chýbajú. A boli by žiadané.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou