Zo šrotu
pojazdná lokomotíva
Vidieť jazdiť na jednej železnici tri parné lokomotívy je naozaj rarita. Na nitrianskej poľnej železnici jazdí dokonca parný stroj z roku 1894. „Je to náš najstarší unikát. Bol to totálny šrot, nič sa na ňom netočilo. Nevhodný k oprave. Rudolf Pilný, skúsený a dlhoročný rušňovodič, sa spolu s ďalšími odborníkmi odhodlal tento stroj spojazdniť. Po roku a pol sa im to naozaj podarilo,“ hovorí s nadšením Wáclaw Gidaszewski, prednosta Nitrianskej poľnej železnice.
Vďaka tomu, že parný stroj funguje, sa vraj udržiava a predlžuje jeho životnosť. „Mylná je predstava, že ho stačí natrieť nejakou farbou, dať naň ceduľku a vydrží storočia. Korózia je nemilosrdná, ničí všetko. Vďaka tomu, že stroj je zaolejovaný a v kotle je voda, zabraňuje sa korózii.“
Rušňovodič,
ktorý dokáže zázraky
Prednosta Nitrianskej poľnej železnice dohliada počas Agrokomplexu na chod stanice tradične ako výpravca s megafónom v ruke. Návštevníkov baví vtipnými poznámkami a historkami z dejín železnice. Tento rok mu robil spoločnosť aj Rudolf Pilný z Hlohovca, ktorý ako rušňovodič pre Nitriansku poľnú železnicu pracoval 15 rokov. „Zavolali si ma, keď sa v Nitre začalo uvažovať o železničke. Mal som bohaté skúsenosti, ako rušňovodič som pracoval 38 rokov,“ rozpráva 82-ročný pán Rudolf, ktorý sa podieľal na všetkých opravách lokomotív, budovaní nástupišťa, ukladaní koľajníc a výhybiek. „K parným mašinkám ma to vždy ťahalo. Od detstva som sa túžil stať rušňovodičom. Keď zacítim dym, som vo svojom živle. Vonia mi,“ prezrádza rušňovodič, ktorý podľa prednostu poľnej železnice dokáže opraviť akúkoľvek starú rozpadnutú lokomotívu.
O lokomotívu Margaret
je veľký záujem
Skvostom Nitrianskej poľnej železnice je parná lokomotíva Margaret. Názov nesie podľa britskej premiérky Margaret Thatcherovej. „Lokomotíva je anglického pôvodu, preto sme sa rozhodli pre tento symbolický názov. Margaret Thatcherová vládla v období, keď bola lokomotíva spojazdnená,“ vysvetľuje Wáclaw Gidaszewski.
V roku 2013 bude mať Margaret sto rokov. „Chceli by sme ju preto prihlásiť do projektu Nitra - Európske hlavné mesto kultúry 2013 ako výtvor ľudských rúk, ktoré pracovali na Slovensku ešte v minulom storočí.“ Podľa Wáclawa je lokomotíva tak významná, že múzeum neustále dostáva ponuky na jej odkúpenie. „Tento kus nemajú ani vo Švajčiarsku, kde je múzeum lokomotív. My však chceme, aby zostala na Slovensku, keďže celý život prežila tu a opravovali ju naši ľudia.“
Margaret si však vo svojom úctyhodnom veku žiada nejednu opravu. „Dúfame, že sa všetko podarí a lokomotíva bude Slovensko reprezentovať ako krajinu technických dokonalostí.“