Absolventi našej školy môžu pokračovať v štúdiu na vysokých školách s umeleckým, technickým alebo pedagogickým zameraním. Takisto sa uplatnia ako zruční remeselníci v prevádz-kach zameraných na umeleckopriemyselnú tvorbu, ktorých výrobky sú vyžadované nielen u nás, ale aj v zahraničí. Bránu školy doteraz opustilo viac než 1500 maturantov. Mnohí z nich pôsobia na dôležitých postoch vo viacerých kultúrnych inštitúciách a sú poprednými slovenskými výtvarníkmi. V roku 1990 sa zmenil názov školy zo Strednej umeleckopriemyselnej školy na Školu úžitkového výtvarníctva. Súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu je práca s výpočtovou technikou a následná aplikácia získaných vedomostí na všetky študijné odbory. Oddelenia sú formované prílevom nových pedagógov, čo patrí k základným stimulujúcim faktorom ďalšieho rozvoja školy. Študenti prechádzajú všetkými štádiami výtvarného výrazového prejavu od výtvarnej prípravy až po navrhovanie. Realizácia navrhnutého artefaktu tvorí vrchol štúdia na škole, samozrejme so súčasným absolvovaním teoretických predmetov. Maturitná skúška ukáže, ako študent zvládol nároky kladené v priebehu štúdia pedagógmi. Pre ďalšie obdobie si škola vytyčuje ciele pre skvalitnenie rozvoja osobnosti študenta aktívnymi kontaktmi s inými školami podobného charakteru na Slovensku a v zahraničí. Študijný odbor: Výtvarné spracovanie kovov a drahých kameňov Zameranie: Umelecké kováčstvo a zámočníctvo Oddelenie Umelecké kováčstvo a zámočníctvo vzniklo ako jedno z prvých oddelení hneď po založení školy v roku 1966. K založeniu tohto oddelenia viedla potreba oživiť niektoré umelecké remeslá. Obsahom vyučovania je zvládnutie základných kováčskych techník, zameraných na umelecké a výtvarné zladenie s realizáciou. Znamená to prechody od výtvarnej prípravy a navrhovania ku konečnému kováčskemu artefaktu. Práce žiakov prispievajú k skultúrneniu a zladeniu životného prostredia v spojení s architektúrou interiéru alebo exteriéru. Využitie ocele, medi, mosadze patrí k základným materiálovým vybaveniam prác žiakov s doplnkovými materiálmi ako sú kameň, keramika, sklo atď.
Študijný odbor: Výtvarné spracovanie kovov a drahých kameňov
Zameranie: Plošné a plastické rytie kovov
Oddelenie bolo založené pri vzniku školy v roku 1966. Žiaci sa počas štúdia oboznámia s viacerými ryteckými technikami plošného a plastického charakteru ako napr.: plošná zlatotlač (logo firiem, škôl, obaly), medirytina (ex libris, ilustrácia, novoročenka, voľná grafika), oceľorytina (poštová známka) a techniky plastického charakteru ako rytie plastických razidiel na medaily a bižutériu, frézovanie plakiet atď. Základným princípom oddelenia je syntéza umenia a umeleckého remesla. Veľký dôraz sa kladie na kreslený prejav a schopnosť formulovať svoje myšlienky v plastickom aj plošnom grafickom prejave. Konečným produktom je štočok alebo razidlo, pomocou ktorých sa realizujú hotové artefakty. Škola spolupracuje s Mincovňou Kremnica, kde sa realizuje razba medailí.
Študijný odbor: Výtvarné spracovanie kovov a drahých kameňov
Zameranie: Zlatníctvo a strieborníctvo
Oddelenie Zlatníctvo a strieborníctvo bolo založené v roku 1967. Obsahom vyučovania na oddelení sú klasické techniky zlatníctva (cizelovanie, smaltovanie, granulácia, filigrán, zasadzovanie kameňov a i.), ktorých základom je dobré zvládnutie remesla - pilovanie, pílenie, spájkovanie. Východiskom pre remeselnú výrobu realizácie je predmet navrhovanie šperkov. Cieľom oddelenia je zvládnuť nielen dokonale remeslo, uplatniť tvorivosť vo výtvarných návrhoch, ale vypestovať u žiakov také individuálne vlastnosti a schopnosti, ktoré im pomôžu uplatniť ich aj vo svojej celoživotnej tvorivej práci.
Študijný odbor: Výtvarné spracovanie kovov a drahých kameňov
Zameranie: Umelecké odlievanie kovov
Oddelenie Umelecké odlievanie kovov bolo založené v roku 1968. Štúdium tohoto odboru je zamerané na zvládnutie náročných výtvarno-remeselných projektov s cieľom vychovať profesionálne pripraveného absolventa tohoto oddelenia. K naplneniu týchto úloh študent potrebuje mať priestorové videnie a cítenie, kreatívne a samostatné konanie. Obsah vyučovania je zameraný na navrhovanie úžitkových, upomienkových predmetov, cez plakety, medaile a iné drobné dekoratívne plastiky. Okrem výtvarného prejavu je potrebné zvládnuť aj prípravné postupy a práce ako odlievanie do sadry, epoxidu, vytvorenie lukoprénovej formy pre vosk a iné. Samotná realizácia odlievania do kovu sa vykonáva buď klasickým postupom - formovaním do piesku alebo liatím na stratený vosk. Odliate výrobky sa po cizelovaní upravujú patinovaním do definitívnej podoby.
Študijný odbor: Tvarovanie priemyselných výrobkov
Oddelenie sa po transformácii takmer identických odborov (Tvarovanie priemyselných výrobkov a Tvarovanie plastických hmôt) v roku 1986 spojilo do dnešného oddelenia, ktoré svojím tematickým obsahom, materiálovou totožnosťou a technologickým postupom umožnilo žiakom širší záber v danej výtvarno-technologickej produkcii. Študent musí zvládnuť kompozičné a farebné riešenia, konkrétne výtvarno-technické štúdie, buď v polohe imitácie použitých materiálov, alebo aj definitívneho funkčného modelu. Tiež musia zvládnuť prácu so sadrou, hlinou, plastelínou, drevom a plastickými hmotami
Študijný odbor štukatérstvo:
Štukatérstvo bolo založené ako študijný odbor od 1.9.1996. Oddeleniu predchádzali Konzervátorstvo a reštaurátorstvo so zameraním na štukovú výzdobu, čo predstavuje orientáciu na historické omietky, nástenné maľby, cementové plastiky, umelé mramory, umelé kamene, epoxidové odliatky. Obsahom výuky je zameranie na požiadavky starostlivosti o zachovanie kultúrneho a umeleckého dedičstva pamiatok na Slovensku. Štúdium sa postupne formovalo, a formuje, vytvára si štruktúru s dôrazom na plastické a plošné stvárnenie kópií, ale aj vlastných návrhov smerujúcich do moderného dizajnu alebo architektúry. Hlavné štukatérske materiály sú dopĺňané povrchovou úpravou ako je zlátenie, polychrómia, patinovanie atď.
Študijný odbor: Tvorba hračiek a dekoratívnych predmetov
Odbor Tvorba hračiek a dekoratívych predmetov vznikol v roku 1989. Obsahom vyučovania je zvládnutie výtvarno-technického návrhu a samotnej realizácie danej témy. Študent získava znalosti a vedomosti so spracovaním dreva, kovu, papiera, textilu a plastu vrátane strojov a nástrojov. Dôraz pri výuke sa kladie aj na vlastnú kreativitu s dodržiavaním ergonomických kritérií. Absolvent študijného odboru Tvorba hračiek a dekoratívnych predmetov môže vykonávať činnosti stredných výtvarno-technických pracovníkov. Dokáže postaviť výrobný program pre malú alebo strednú firmu, základný sortiment výrobkov málosériovej alebo remeselnej výroby hračiek a dekoratívnych predmetov. Absolvent môže pracovať aj v remeselnej, grafickej alebo aranžérskej dielni, kde sa pracuje s drevom, textilom, papierom, či inými materiálmi.
DENISA CZIBULKA redaktor.nz@petitpress.sk