Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Za slnkom a vo štvrtok doprava, usmerňovali motorkárov

MESIAC SEDIA NA MOTORKÁCH a brázdia krajiny bývalého Sovietskeho zväzu. Zájdu si aj do krajín, ako sú Irán, Čína,Turecko. Robia to každé leto už tretí rok. Len tak, pre potešenie. Jazda po málo známych republikách je pre nich spôsobom, ako aktívne oddycho

vať. Slabosť pre motorky
Motorkárov z Nitry a okolia to ťahá za východnú hranicu.
Peniaze, víza a pasy. Tri veci, ktoré nemôžu na dobrodružných cestách partie kamarátov na motorkách chýbať. K tomu ešte oblečenie a veci na kempovanie. Takto vybavení sa naložia na svoje motorky a pustia sa prekonávať tisíce kilometrov. O jedlo sa nestarajú. Na východe je lacné a chutné.
Spoznávajú Zakaukazko a malú Áziu zásadne na dvoch kolesách. Dáva im to pocit väčšej spätosti s miestnymi ľuďmi a prírodou. Nádhernou, rozmanitou a divokou prírodou. Nechodia len po vyasfaltovaných cestách, terény, ktoré sa podujímajú prejazdiť, sa často podobajú na neorané pole. Niekedy akoby na ne ľudská noha ani nevkročila.
Tvrdí chlapi berú svoje tátoše ako dopravné prostriedky. Síce majú pre motorky slabosť, ale ich význam nepreceňujú. „Je to naša veľká záľuba, zväčša aj z profesionálneho hľadiska. Žijeme tými motorkami. Na cestách sú pre nás len dopravnými prostriedkami, lepšími než bicykle alebo autá. Neverili by ste, koľko turistov na bicykloch sme stretli. Napríklad Kanaďanov a Rakúšanov v Tadžikistane, to bolo úžasné. Keď o nás niekto hovorí, že sme blázni, čo by potom povedal o nich?“ hovorí so smiechom Erich Domček z Nitry, jeden z členov dobrodružných motorkárskych výprav. „My jazdíme na motorke. Možno to nie je také pohodlné ako na aute, ale motocykel dokáže prejsť terénne nerovnosti, ktoré auto nezvládne.“
Najväčšia vínna pivnica
Prečo ich to stále ťahá práve na východ od Slovenska? „Tieto krajiny sú pre nás veľkou neznámou, neprebádané. O západe vie človek veľa, ale východ bol pre nás väčšou výzvou,“ povedal Erich Domček.
Prvú expedíciu v roku 2005 smerovali cez Ukrajinu až k hraniciam Kazachstanu. Išli do Volgogradu a odtiaľ k delte Volgy do Astrakhanu. Potom k pohoriu Kaukaz a odtiaľ k Čiernemu moru. O rok neskôr ich čakala možno najdobrodružnejšia výprava. Navštívili Moldavsko, svoje motorky hnali cez Gruzínsko, Arménsko, Azerbajdžan, Irán, Turecko, Bulharsko, Rumunsko a Maďarsko. Pri tretej ceste sa vlani dostali až do ďalekej Číny.
Zaujímavý bol napríklad prechod Moldavskom. Krajina je známa svojimi vínnymi pivnicami. Má ich veľa a sú rozľahlé. Pri hlavnom meste Kišiňov je celosvetová rarita, najväčšia vínna pivnica na svete. Cricovské pivnice predstavujú sieť 120 kilometrov dlhých štôlní a chodieb so sudmi, súdkami a fľašami opojného moku. Vínne pivnice sú tak dlhé a nepredstaviteľne rozľahlé, že návštevníci sa tam musia pohybovať na autách.
Z ukrajinského prístavného mesta Odessa sa motorkári presunuli cez Čierne more do Gruzínska. Cesta dlhá 1300 kilometrov trvala tri dni a počas nich si stroje aj jazdci aspoň na chvíľu oddýchli.
Zaujímavý a tak trochu iná šálka kávy bol Irán. Erich Domček hovorí, že pohľad väčšiny ľudí na Irán je skreslený vďaka médiám. Americký prezident krajinu už dávnejšie zaradil do takzvanej osi zla. „Práve ľudia na nás zanechali asi najsilnejší zážitok. Boli veľmi milí, nebolo vidieť medzi nimi nejaké rozdiely. Všetci pôsobia rovnako skromne, milo, niekedy až hanblivo.“
Čiarka, háčik, bodka
Aj ceny benzínu boli viac ako milé. Tri koruny za liter. To turecký benzín stál o 67 korún viac. Len natankovať bol problém. Označenie benzínu na tamojších pumpách našincom veľa nehovorilo. „Samá čiarka, bodka, háčik, bodka, obdĺžnik. Chodili sme a voňali, aby sme vedeli, čo máme natankovať. Pumpár nám dokonca trochu benzínu vystrekol na zem, aby sme ho mohli ovoňať,“ spomína Erich Domček. Bol ale tak kvalitný, že motorkári na ňom prešli viac kilometrov ako pri tankovaní v iných krajinách.
V Iráne ich zaujala aj verejná doprava. Autobusy, kde v prvej polovici cestovali muži, v druhej ženy. Aj dvere na nastupovanie a vystupovanie mali osve.
V dreveniciach s motorkou
Stará búdka a závora. Len tieto dve veci signalizujú štátnu hranicu medzi Gruzínskom a Arménskom. „Keď sme v 2006 prechádzali tamojším horským prechodom, niektorí nám povedali, že tade naposledy prechádzali tanky cez druhú svetovú vojnu. Druhí nám zase povedali, že prejdeme, len si máme dať pozor na medvede. To nebola asfaltka, ale horská cesta a okolo tristometrové zrázy. Vyšli sme na úpätie, kde boli drevenice. Našli sme tam dvoch Gruzíncov, ktorí sú tam asi celý rok. Tam žijú a pasú dobytok. Ktovie, čo si mysleli, keď nás zbadali.“ Na samote v horách je chudobný život. A zrazu osem motorkárov. Dovolili im však prenocovať v drevenici, ešte aj stravu im dali.
Vo štvrtok doprava
Kazachstan a Tadžikistan sú krajiny ťažko prechodné s náročným terénom, ale krásnou prírodou. „V Kazachstane je to step, rovina, nikde nič nevidíte. Je to krajina, ktorá je sedemkrát väčšia ako Francúzsko. Cesty tam ani nie sú, cestou je to, kadiaľ prejde nejaký kamión a my sme mohli ísť nanajvýš za ním. Keď sa spýtate miestnych na smer, povedia napríklad, že treba ísť rovno za slnkom a vo štvrtok doprava... Na tých obrovských rovinách sa dá orientovať asi len podľa GPS systému.“
Vlani cestovatelia prekonali aj svoj doterajší výškový rekord. Prechádzali Pamírom a horským priesmykom vo výške 4660 metrov nad morom. Bez aklimatizácie, aká je v podob-ných výškach potrebná. „My sme priam vyleteli do tých výšok a štyri dni sme sa viezli v štyritisícovke. Chytila nás tam výšková choroba,“ priznáva Erich Domček.
Havária
Počas ciest zažili aj nepríjemné situácie. Takou bola havária jedného z nich v tureckom Istanbule. Turecký šofér mu pri odbočovaní nedal prednosť. Našťastie, odniesla si to len motorka. Ani podobné situácie však motorkárov neodradia od svojich ciest. Na podobnú výpravu sa chystajú aj v tomto roku. Musia. Niektorí si totiž vlani uskladnili svoje motorky u známeho v Almate. Skomplikovala sa im totiž cesta a aj so strojmi sa nedostali do vlaku, ktorým sa mali vrátiť. Keďže im už vypršali aj ruské a kazašské víza, museli svoj návrat domov riešiť lietadlom.
Aj krízový scenár návratu má svoju výhodu. Aspoň majú opäť dôvod vrátiť sa - po motorky. A zažiť niečo nové a dobrodružné.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Keď štúdium (za)baví
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 25 304
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 241
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 864
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 426
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 617
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 555
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 142
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 894
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 796
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 665
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Ľudí prezváňajú aj v noci, opakovane. Jedna predvoľba pripomína Nitru

Ak zákazník nevie, z akého čísla mu telefonujú, môže využiť službu identifikácia zlomyseľných volaní. Meno a adresu volajúceho sa však nezvie.

Ilustračné

Nitriansky primátor Hattas je pozitívny. Radnicu nezatvoria

Otestovať sa pôjdu aj Hattasovi najbližší spolupracovníci.

Primátor Marek Hattas.

Od Perkyho po Čáru. Spoznajte najlepších 40-tnikov v šiestej lige

Dvaja z nich nechýbali na ihrisku v desiatich kolách ani minútu!

Predstavujeme vám najlepších štyridsiatnikov v šiestej lige ObFZ Nitra. Na tejto snímke z duelu Mojmírovce - Chrenová sú dvaja z elitnej jedenástky.

Polícia pátra po mužovi z Topoľčianok, rodine sa neozval od júna

Podľa informácií sa prechodne zdržiava v Bratislave.

Polícia v Nitre žiada verejnosť o pomoc pri pátraní po 53-ročnom Tiborovi Chudom z Topoľčianok.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Už ste čítali?