2. máj 2008 o 13:10
„ĽAHKÉ“ BAGETY
UŽ STE PRI NÁKUPE POTRAVÍN POCHYBOVALI o tom, či hmotnosť výrobku zodpovedá skutočnosti? Pán Ágh z Nových Zámkov nás požiadal o pomoc po kúpe bagiet Delikatesa v jednej z novozámockých predajní. Chcel tak v prvom rade pomôcť čitateľom - spotrebiteľom, aby
Podľa cenovky aj farebného letáčika, ktorý upozorňoval na akciu, mal kus nebaleného pečiva vážiť 200 gramov. Zákazníkovi sa to zdalo podozrivé, preto si ich dal prevážiť. Váha ukazovala okolo 110 – 112 gramov. Predavačka pokrčila plecami, no pán si ich i napriek tomu kúpil. Chcel prísť na koreň veci. Nasledovalo množstvo telefonátov, až sme sa dopátrali, že nebalené výrobky môžu spotrebitelia reklamovať na Štátnej veterinárnej a potravinovej správe.
„Výrobca musí pri predaji garantovať hmotnosť svojich výrobkov. Potravinový kódex legislatívne určuje, že pečivo v čase dodávky musí spĺňať deklarovanú hmotnosť. Samozrejme, je prípustná tolerancia hmotnosti pečiva (ide o tzv. odchýlku súvisiacu so strojným zariadením výrobcu),“ uviedla pre MY Oľga Jobeková, pracovníčka Odboru surovín a potravín rastlinného pôvodu ŠVPS SR.
„Pri pečive do 300g je pri vážení 1 kusu odchýlka mínus 6% z deklarovanej hmotnosti (v tomto prípade 18 g). Pri vážení 50 kusov sú prípustná tolerancia mínus 4%,“ dodáva. Väčšia ako deklarovaná hmotnosť pečiva je prípustná. Z uvedených informácií vyplýva, že v žiadnom prípade nemôže mať daný výrobok 110 g. Je to až 90 gramov pod deklarovanú hmotnosť.
„Zákazník mal výrobok reklamovať v predajni. Ak predavačka nevie, ako postupovať, je zodpovedný vedúci predajne alebo jeho zástupca. Musia vedieť, kto do predajne výrobok dodáva,“ dodáva O. Jobeková.
Tento výrobok teda nespĺňal deklarované požiadavky a nemal byť na pulte. V rámci dodávateľsko-odberateľských vzťahov ho je potrebné reklamovať. „Ak by zákazník s reklamáciou v predajni nepochodil, treba sa obrátiť na príslušnú Regionálnu a potravinovú správu, v tomto prípade v Nových Zámkoch. Do obchodu pošlú inšpektora, ktorý prešetrí danú skutočnosť. Je to vlastne sťažnosť spotrebiteľa,“ hovorí Jobeková.
„Inšpektor urobí príslušné opatrenia a nariadi odstrániť nedostatky. Je na zvážení zákazníka, či si takýto výrobok kúpi alebo nie. V tomto prípade okráda sám seba, pretože za daný výrobok zaplatil viac, ako mal.⋌ANGELIKA PUKANECOVÁ
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou