Predbehli ich aj televízie
Hasiči doplácajú na nedostatky v integrovanom záchrannom systéme. Ten nie je stále dopracovaný, hoci mal už rok fungovať naplno.
„Hasiči sa oprávnene sťažujú. Nie je normálne, aby prišli napríklad na nehodu do Alekšiniec vtedy, keď už nad ich hlavami lieta záchranársky vrtuľník, ktorému nejaký čas trvá, kým vzlietne,“ hovorí Jozef Zelenka, riaditeľ Okresného riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Nitre.
V minulosti boli pritom hasiči v teréne prví, na výjazd musia zo zákona štartovať do minúty od nahlásenia udalosti. „Aj štartujú, lenže problémom je, že to hlásenie dostanú z krajského operačného strediska až niekoľko minút po nehode.“
„Nie je mi jasné, prečo sú televízie na nehode skôr ako my, neviem to stále pochopiť. Voľakedy sme boli prví, teraz sme väčšinou poslední. Ľudia sú nahnevaní, pýtajú sa, kde sme toľko boli. Ale my ideme na výjazd do minúty,“ potvrdzuje nitriansky hasič Juraj Pavel.
Hasiči prišli poslední napríklad aj k nehode, ktorá sa nedávno stala na Triede A. Hlinku v Nitre. Opäť ich predbehli dve televízie. „Zavolali nás až zdravotníci, ktorí prišli na miesto nehody. Zistili, že vodič má nohu zakliesnenú v aute a bez našej pomoci ho nemôžu vybrať. Nehodu nám mali z krajského operačného strediska oznámiť hneď, ako sa stala. Takto sa hazarduje s drahocennými minútami,“ sťažujú sa hasiči.
Kto bude zodpovedný?
Kedysi, keď sedeli na operačnom stredisku na nitrianskej hasičskej stanici aj operátori záchranky, na nehody štartovali spoločne. Potom sa však situácia zmenila.
Jozef Burák, vedúci odboru civilnej ochrany a krízového riadenia Obvodného úradu v Nitre, nám potvrdil, že hasiči sa automaticky nevysielajú na každú nehodu: „Pokiaľ volajúci na linku 112 alebo 155 povie, že hasičov nepotrebuje, tak ich tam nevyšlú. Je to aj o peniazoch, výjazd je drahý.“
Takýto postup má však svoje nedostatky. Potvrdilo to aj nedávne železničné nešťastie. Ukázalo sa totiž, že tam operátor hasičov neposlal, hoci boli potrební. „Prehrávali sme si to hlásenie, volajúci naozaj povedal, že hasičov nepotrebujú,“ uviedol Burák. Otázne však je, nakoľko dokáže účastník alebo svedok nehody kompetentne posúdiť, či k nehode treba aj hasičov alebo nie. Ak to posúdi zle, môže vďaka strateným minútam niekto prísť o život. Kto bude potom zodpovedný?
„Práve na základe skúsenosti zo železničnej nehody som vydal príkaz, aby boli o každej nahlásenej nehode informovaní aj hasiči a polícia,“ reagoval Jozef Burák. Hasiči však tvrdia, že napriek tomu žiadna zmena nenastala. „Možno sa to zmení až potom, keď sa do krízovej situácie dostane nejaký papaláš,“ hovorí šéf hasičov Jozef Zelenka.
Stále bez lokalizácie
Tiesňové linky 112 a 155 (zdravotníci) zvonia na krajskom operačnom stredisku integrovaného záchranného systému, ktoré je vytvorené na obvodnom úrade. Operátor linky 112 však zatiaľ nevysiela záchranárske zložky priamo do terénu, volanie po vyhodnotení prepojí buď k hasičom, zdravotníkom, alebo na políciu. Predlžuje sa tak čas prijímania tiesňového volania.
Podľa zákona o integrovanom záchrannom systéme mali byť koordinačné strediská dobudované do 30. júna 2007. Neboli. Dodnes napríklad operátori nevedia ani lokalizovať volajúcich z mobilných telefónov. Európska komisia už preto pohrozila Slovensku pokutou. „Technológia - to je vec ministerstva. My nevieme povedať, kedy sa to sfunkční. V súčasnosti sa na probléme pracuje, niektoré počítače sú v skúšobnej prevádzke,“ povedal Jozef Burák.
Novinka: Dostávajte upozornenia na nové články v sledovanej téme e-mailom. Vyskúšajte novú funkciu a zapnite si odber.
Vyštudovala históriu - archívnictvo na Univerzite Komenského v Bratislave. Venuje sa najmä témam zo samosprávy, zdravotníctva, súdnictva. Do Nitrianskych novín prišla krátko po skončení školy. Vo voľnom čase si rada pozrie dobrý film.