11. máj 2008 o 0:00
Svetová premiéra uzavrela Konfrontácie
Bodku za piatym ročníkom Konfrontácií dal medzi-národný sláčikový orchester Sinfonietta dell´ Arte svetovou premiérou diela na počesť Eugena Suchoňa. Skladateľ a dirigent Konstantin Ilievsky ho zložil špeciálne pre koncert v Nitre.
Záverečný koncert Konfrontácií sa konal aj ako súčasť medzinárodného festivalu Ars Camera, ktorý sa tento rok orientuje na hudbu a umelcov višegrádskych krajín. „Festival Ars Camera je špecifický. Putuje po viacerých mestách strednej Európy. Čakajú nás ešte štyri koncerty,“ hovorí klarinetista a organizátor festivalu Matej Kozub. Jeho druhou zastávkou bola po Spišskej Novej Vsi práve Nitra. „Je tu skvelé publikum. V nitrianskej Synagóge zahral orchester repertoár skladieb z višegrádskych krajín, ale chceli sme dodržať aj konfrontačnú rovinu festivalu. Preto sme pridali diela svetových skladateľov baroka a romantizmu. Podarilo sa nám skĺbiť ideu oboch festivalov,“ uviedol Matej Kozub, ktorý úlohu manažéra festivalu a interpreta považuje za náročnú.
Dirigent a skladateľ Konstantin Ilievsky vystúpil so svojím orchestrom v Nitre po druhýkrát. História Sinfonietty dell´ Arte sa začala ešte počas jeho študentských čias. „Mal som šťastie, že som v 14 rokoch mohol študovať orchestrálne dirigovanie u jedného z najväčších slovenských hudobníkov - nebohého Zdeňka Bílka. Keď som mal 17 rokov, povedal mi, že si musím založiť orchester, aby som videl, aké to je naživo. Dva roky nato sme s orchestrom vystúpili v Piaristickom kostole sv. Ladislava tu v Nitre na gitarovom festivale.“
Konstantin Ilievsky pochádza z hudobníckej rodiny z bulharskej Sofie. Vždy mu záležalo na tom, aby bol jeho orchester medzinárodný. „Keď si koncert vyžaduje väčšie symfonické obsadenie, v orchestri hrajú muzikanti aj štrnástich rôznych národností. Myslím si, že aj to dáva nášmu orchestru zvláštnu nôtu.“ Realizovať túto myšlienku na vysokej úrovni je podľa neho náročné, ale nemieni sa jej vzdať. „Darí sa nám to už desať rokov.“
Kompozíciu Epilóg Hommage á Eugen Suchoň zložil špeciálne kvôli koncertu v Nitre. „Matej Kozub ma poprosil, aby som ju napísal na počesť 100. výročia narodenia Eugena Suchoňa. Zaoberal som sa teda myšlienkou, čo by robil Suchoň, ktorý bol svojou hudbou voči svetu vždy kritický, dnes.“ Nerobilo mu problém napísať skladbu na objednávku? „To nebolo na objednávku. Suchoňove dielo ma inšpirovalo, aby som sa stal skladateľom. Preto som dávno predtým uvažoval napísať preňho skladbu,“ poznamenal dirigent a skladateľ. Často sa vraj stretáva s tým, že ľudia jeho hudbu označujú za filmovú. „Je dosť expresionistická, možno by sa hodila do nejakého Hitchockovho hororu. Cez svoje skladby sa usilujem priviesť k poslucháčom bližšie vnemy a obrazy. O to sa pokúšal aj Suchoň. Je pre mňa potešujúce, keď sa pri počúvaní mojej hudby poslucháčom zjavuje príbeh alebo nejaké obrazy, lebo potom splnila svoj zámer,“ dodáva Konstantin Ilievsky.Autor: KR
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou