„Výletná loď je fabrikou na smeti,“ tvrdí bývalý matróz

Dôvod, prečo sa Michal z Nitry vybral pred siedmimi rokmi za prácou do sveta, bol celkom prozaický – chcel zarobiť viac peňazí ako doma. Zbieral špargľu, pracoval v autoservise v Rakúsku a robil matróza na riečnych výletných lodiach.

„Pandúr“ mal ďalekohľad Najmä to posledné nesie v sebe nádych romantiky, ale len pre nezainteresovaného človeka. „Práca na lodiach, to bola drina skoro 24 hodín denne, bol to každodenný stres, psychické aj fyzické vypätie,“ spomína Michal, ktorý by už na loď zrejme nešiel. Vráťme sa však k spomínanej špargli. Jej zber bol po všetkých stránkach veľmi náročný. „Autobusom nás odviezli na pole, kde sme s jednou prestávkou na jedlo pracovali v slnku – v daždi 12 hodín denne. Pre kontrolóra - pandúra, ako som si ho pre seba nazval, sme tam boli len handrami, presnejšie povedané číslami, ktoré sme mali pridelené. Mal ďalekohľad a keď zbadal, že niekto nevyberá špargľu zo zeme podľa predpisu, dofrčal za ním na džípe a zaznačil mu, obrazne povedané, čierny bod. Možno ešte jeden taký a idete domov. Keď bolo málo špargle, platili nás od výkonu, keď jej bolo naopak veľa, platili nás na hodiny,“ hovorí pán Michal. „Jedli sme priamo na poli – to, čo si kto doniesol z domu, kupovať si tam stravu v obchode by bolo vyhadzovaním aj tých málo peňazí, čo sme zarobili. Bývali sme v starom kaštieli, kde sme jedávali pri jednom veľkom stole s drevenou lavicou. Boli to sparťanské podmienky, kvôli ktorým niektorí odchádzali po týždni aj bez dovtedy zarobených peňazí. Brigádoval som tam do konca zberu, teda nejaké tri mesiace. Kto nebol od detstva zvyknutý na fyzickú prácu, ten to nemal šancu vydržať.“ Ako vojenský režim Ani ďalšia brigáda v rakúskom autoservise nebola „med lízať“. Ako Michal s nechuťou spomína, bola tu ešte väčšia šikana ako pri špargli. Za všetko snáď hovorí to, že spával v prerobenom kuríne... Nápad zamestnať sa neskôr na výletnej lodi neprišiel celkom náhodou, Michalov ujo je totiž bývalým lodným kapitánom, takže nejakú predstavu o tejto práci už mal. Ale skutočnosť zrejme predčila všetky očakávania – najmä v tom horšom... „V zmluve môžete mať napísané hocičo, na lodi je kapitán „bohom“ a on určí, kedy, čo a ako dlho budete robiť, kedy môžete ísť domov za rodinou. Robil som na dvoch riečnych výletných lodiach spolu šesť rokov a môžem povedať, že to bol vojenský režim. Nároky na matrózov – námorníkov sa stále zvyšujú, neustále musia byť v strehu, po 3-4 hodinách spánku musia byť schopní pokračovať v ťažkej fyzickej práci,“ spomína Michal, ktorý sa plavil najprv na lodi holandskej spoločnosti pod švajčiarskou vlajkou a potom na nemeckej lodi pod luxemburskou a neskôr cyperskou vlajkou.Počas prvého roka bol na prvej návšteve doma po 10 mesiacoch, druhý rok po deviatich. „Keďže u nás lodnícke školy nie sú a na výletnú riečnu loď sa dá dostať, len keď máte lodnícku prax, dve sezóny som preto pracoval ako lodník na malých výletných lodiach v Bratislave. Každý odplávaný deň praxe na lodi zapisuje kapitán do lodného denníka a lodníckej knižky. Na základe jej slovenskej verzie som si v Nemecku u vodnej polície dal vystaviť nemeckú lodnícku knižku,“ vysvetľuje pán Michal spôsob, ako sa vlastne mohol stať matrózom. Kotvenie je zaberačka „Moja prvá loď bola dlhá 110 metrov a mala šírku 11,4 metrov, tá je u všetkých väčších riečnych lodí rovnaká kvôli plavebným komorám. Mala tri poschodia a celkovú výšku 7-8 metrov, aby sa zmestila popod mosty. Keď sa náhodou vplyvom častých dažďov zvýšila hladina rieky, my matrózi – boli sme len traja – sme rýchlo museli rozobrať časť vrchnej „slnečnej paluby“, určenej pre výletníkov.“ Tých bolo na prvej lodi asi 150 plus 40 členov posádky rôznych národností – pracovali ako kuchári, čašníci, chyžné, barmani a námorníci. Najviac tu vraj bolo Maďarov, potom nasledovali Slováci, Srbi, Rumuni i Ukrajinci. Michal sa na lodi nestačil nudiť a vyžívať sa v krásnej plavbe už vôbec nie. „My, matrózi, sme nepostrádateľní pri kotvení lode. Jeden z nás vyhodí kotvu a konopné lano, tzv. vrhačku na breh, pričom zvyšní dvaja medzitým jeho koniec chytia na brehu. Vrhačka má na opačnom konci karabínu, na ktorú námorník na lodi pripevní oceľové lano. Tí dvaja na brehu oceľové lano ťahajú a slučkou ho zavesia na „bifel“ na brehu. Je to riadna zaberačka, keďže toto všetko sa po sebe opakuje asi 3-4-krát, lebo loď musí byť upevnená zo všetkých strán viacerými lanami,“ vysvetľuje Michal. „Po vypnutí motorov matrózi pripevnia medzi loď a pontón mostík, po ktorom výletníci vychádzajú na breh. Pre nás sa tým práca vôbec nekončí, vzápätí musíme motorovým člnom vynášať do kontajnerov na brehu ťažké vrecia s odpadkami – loď je priam fabrika na smeti, čistiť kefami boky a okná lode, a keďže sa už čochvíľa vrátia aj výletníci z brehu, môžeme sa pripraviť na zdvíhanie kotvy...“ Arab aj brušná tanečnica Plavebný poriadok je pripravený vždy tak, aby hostia na lodi boli každý deň v inom meste či krajine. Keď výletníci spia, loď sa presúva medzi jednotlivými cieľmi cesty, pričom matróz musí dávať pozor najmä v plavebných komorách, kde sa loď uväzuje a pritom zdvíha alebo klesá podľa výšky hladiny ďalšej plavebnej cesty. „Plavil som sa po Rýne, Mohane, Meinzi a Dunaji až do Čierneho mora. Hostia, o ktorých sa okrem posádky starajú aj sprievodcovia z cestovných kancelárií, u ktorých si objednávajú plavby, boli väčšinou ľudia v dôchodcovskom veku z celej Európy a Ameriky. Povinnosťou posádky bolo raz počas plavby pripraviť pre hostí zábavný program, na ktorom som sa, samozrejme, podieľal aj ja,“ dodal na záver Michal, ktorý v programe vystupoval aj ako brušná tanečnica.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 696
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 462
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 372
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 679
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 985
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 644
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 394
  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Nitra v Poprade zapísala historickú otočku, góly zvratu z 0:3 na 4:3 strelili výlučne odchovanci. Corgoni vedú sériu 3:2 a v piatok môžu využiť mečbal.

Buček zažiaril a zimák onemel.


Šaliansky kanonier Thomas Hučko strelil v tejto sezóne už 13 gólov. Futbal hrá popri práci - na snímke je pri montovaní solárnych panelov.

Treťoligový kanonier Thomas Hučko si užíva obrodenie klubu.


Dnešná pešia zóna po bombardovaní.

Desiatky obetí ležia v dvoch hromadných hroboch. Bývalý režim písal, že hrdinsky zahynuli.


Ilustračné foto.

Za minulý rok evidujú osemdesiat podnetov voči SPP.


  1. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  2. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  3. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  4. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  5. Martin Pánik: Sú premnožené
  6. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  7. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  8. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 187
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 458
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 337
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 192
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 342
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 331
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 732
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu