NOVÉ ZÁMKY. Vzhľadom k počtu dopravných nehôd, ktorých obeťami sú často práve deti, je dôležité prijímať radikálne opatrenia v oblasti prevencie. „Vláda SR v roku 2005 prijala národný program na zvyšovanie bezpečnosti cestnej premávky. V nadväznosti na to ministerstvo školstva pripravilo koncepciu rozvoja detských dopravných ihrísk,“ uviedol pre MY hlavný štátny radca sekcie regionálneho školstva Ministerstva školstva SR Ján Palkovič. Od roku 2006 sa vyčlenili finančné prostriedky na dopravnú výchovu detí a prevádzku detských dopravných ihrísk. „Zmobilizovali sme funkčné a čiastočne funkčné ihriská, čím sme však vyčerpali možnosti. Rekonštruovať staré a stavať nové ihriská chceme z európskych zdrojov. Na Slovensku by do roku 2010 malo byť okolo 52 dopravných ihrísk, medzi nimi i v Nových Zámkoch a v Šuranoch.“
Ale čo dovtedy?
V školách si deti osvojujú základné vedomosti. Aby si ich názorne skúsili, pomáhajú autoškoly. „Dostali sme tematický plán vyučovacieho programu, podľa neho postupujeme. Je to začiatok prípravy budúcich vodičov,“ pripomína František Solár, riaditeľ jednej z novozámockých autoškôl. V meste majú podchytené všetky školy, čo znamená okolo 2400 žiakov. Suplujú dopravné ihriská, ktoré od roku 1989 postupne zanikli. „Doslova sme vyliali vaničku spolu s dieťaťom,“ konštatuje riaditeľka ZŠ na Hradnej ulici Mária Kuklová. Dopravnú výchovu implementujú do výučby jednotlivých predmetov. „Na vlastivede či telesnej výchove je vždy dostatočne veľký priestor i na hravú formu výchovy. Deti majú bohatú fantáziu. Netreba veľa, stačí dobrá vôľa a príprava učiteľa,“ hovorí M. Kuklová. „Je veľmi cítiť, že deti nemajú základné vedomosti o správaní sa na verejných komunikáciách a nie sú disciplinované,“ hodnotí F. Solár. „Musia si uvedomiť, že i ony sú za niečo zodpovedné. Ak sa pridá rodič a upozorní na nebezpečenstvo, vieme dosiahnuť pekné úspechy,“ dopĺňa M. Kuklová.
Čo je cudzie, je dobré?
„Od roku 1989 sme trestuhodne zanedbali prevenciu. Musíme začať odznova u tých najmenších. Mrzí ma, ak sa pripomína, že cudzie je vždy lepšie. Zabúdame, že aj my sme v mnohých veciach vzorom pre Európu. V oblasti dopravnej výchovy tam nevynašli nič nového. Dovolím si tvrdiť, že je zhodná s bývalým československým modelom,“ uviedol pre MY Árpád Horváth, člen odbornej skupiny rady vlády SR pre bezpečnosť cestnej premávky. Peter Kovács sa už jedenásť rokov venuje tvorbe CD-čok pre autoškoly, je autorom knihy a cédečka o pravidlách cestnej premávky pre deti. „Ministerstvo školstva ich schválilo ako základ dopravnej výchovy pre žiakov základných škôl. Je to pilotný projekt v rámci Nitrianskeho kraja, niekoľko sme rozdali školám,“ doplnil P. Kovács. Žiaci z Hradnej absolvovali písomné testy, orientáciu v teréne a jazdu na dopravnom ihrisku. Väčšina dosiahla plný počet bodov a dostala cyklistický preukaz, ktorý slúži ako doklad o absolvovaní kurzu Autoškola pre deti.“ Aj prioritou polície je znižovať nehodovosť u detí a mládeže. Miroslav Tinák, starší referent - dopravný inžinier ODI PZ V NZ by rád obnovil starý známy Detský semafor. „Deti by si mali uvedomiť, že na ceste nie sú tak chránené ako motoroví účastníci cestnej premávky. Medzi panelákmi je intenzívna premávka, tieto miesta sú vysoko rizikové. Denne sa stretávame s dopravnými nehodami, ktorým by sa dalo predísť. Všetci by sme mali rešpektovať cyklistov i detských účastníkov premávky,“ dodal M. Tinák.
ANGELIKA PUKANECOVÁ