21. jún 2008 o 0:00
Počas jazdy sa pred auto zrútila časť stromu, vodič bol v šoku
„Druhýkrát som sa narodil,“ povedal nám Jozef Kristek, ktorému sa pred auto za jazdy zrútila časť stromu. Bolo prakticky bezvetrie!
Nehoda sa stala v utorok pred 16. hodinou medzi Dražovcami a Podhoranmi. Popri ceste druhej triedy tam rastú čerešne, ktoré majú údajne už asi päťdesiat rokov. „Išiel som tak sedemdesiatkou - osemdesiatkou, keď predo mňa spadla časť stromu. Zachytila prednú časť auta. Stále sa spamätávam zo šoku, ešte šťastie, že mám určité návyky ako bývalý profesionálny vojak,“ reagoval niekoľko minút po kolízii vodič. Cestoval z Horných Lefantoviec do Serede, túto trasu absolvuje pravidelne už vyše dvadsať rokov.
Škodu na svojom Opli predbežne vyčíslil na vyše 100-tisíc korún. Je nový, kúpil ho len vo februári na leasing. Z miesta nehody ho odviezla odťahová služba.
Ak by sa obrovský konár odlomil z čerešne o sekundu skôr, zasiahol by čelné sklo auta a zrejme aj pána Jozefa. „Po nehode sa tu zastavili viacerí vodiči a sťažovali sa na konáre čerešní. Niektorí sa dokonca vyhrážali, že ich sami vypília,“ povedal nám pán Jozef.
„Na uvedenom úseku cesty II/593 sa vo štvrtom štvrťroku vykonával rozsiahly rez a vypiľovanie stromov a odstránené boli všetky suché a poškodené stromy. Ten, z ktorého spadla haluz na idúce vozidlo, bol zelený a zarodený čerešňami, takže z našej strany nebol dôvod k jeho vypíleniu,“ reagovala riaditeľka Regionálnej správy a údržby ciest Nitra, a.s., Helena Viršíková.
Tvrdí, že z ich strany neboli zanedbané žiadne povinnosti: „V tomto prípade ide o živelné riziko (pád stromu) a za túto vzniknutú škodu nie sme zodpovední.“ Podobný prípad údajne ešte nezaznamenali, „takže poistenie takéhoto rizika nebolo potrebné a bolo by z našej strany finančne nevýhodné“. RSÚC Nitra je poistená len pre prípad škôd, ktoré vzniknú pri výkone údržby ciest.
V Nitrianskom okrese vraj rastie popri cestách druhej a tretej triedy vyše 25-tisíc stromov, väčšina z nich má už vysoký vek. Podľa zákona sa konáre pod priemerom 5 cm, suché, poškodené, nalomené a ohrozujúce bezpečnosť premávky na ces- tách, orezávajú vždy. V prípade ovocných drevín sa rez vykonáva len mimo vegetačného obdobia, teda v čase od 1. októbra do 1. apríla. „Zelenej hmoty popri cestách z roka na rok pribúda, no nie už našou výsadbou, ale rozrastajú sa divo rastúce kríky, ktoré bránia bezpečnosti cestnej premávky. Tieto sa snažíme odstraňovať v priebehu celého roka,“ uviedla Viršíková.
Mesto Nitra si dalo na aleje stromov, ktoré rastú pri frekventovaných cestách, vypracovať súdno-znalecký posudok. Na jeho základe dalo napríklad vyrúbať devätnásť starých topoľov na Napervillskej ulici, vysadené tu boli odolnejšie celtisy. Vypílené boli aj stromy na Wilsonovom nábreží. Samospráva sa nimi začala zaoberať po tom, ako jeden z nich spadol na idúce auto.
POTREBOVALI BY VIAC PEŇAZÍ
Regionálna správa a údržba ciest Nitra, a. s. (jej stopercentným vlastníkom je Nitriansky samosprávny kraj) spravuje 515 kilometrov ciest druhej a tretej triedy. Vlani samosprávny kraj na ich údržbu vyčlenil 84,4 milióna korún, z toho na údržbu zelene išlo 9,69 milióna. Suma však nepostačuje na vykonanie všetkých činností. „Sú tak rozsiahle, finančne náročné a z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky veľmi dôležité, že nie je možné ich každoročne v požadovanom rozsahu zabezpečiť. Našou snahou je vykonať všetky potrebné práce na údržbe ciest v rámci finančných možností tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť premávky na cestách,“ uviedla riaditeľka RSÚC Nitra Helena Viršíková.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou