17. júl 2008 o 14:18
Železničná trať chátra, vlakov jazdí menej
V máji uplynulo sedemdesiat rokov od spojazdnenia železničnej trate Lužianky - Zlaté Moravce. V roku 1938, kedy ju dostavali, patrila medzi najmodernejšie v Československu. Po zrušení osobnej prepravy v roku 2003 však začala chátrať.
Presne 20. augusta uplynie 160 rokov odo dňa, čo na Slovensko prišiel prvý vlak. Jeho cesta viedla z Viedne cez Marchegg do Bratislavy, a týmto sa vlastne začala písať história železníc na našom území. Dnes máme na Slovensku tisícky kilometrov železníc, pričom mnohé z nich boli postavené v prvej polovici 20. storočia. Patrí medzi na aj trať vedúca z Lužianok do Zlatých Moraviec.
Postavili ju za 21 mesiacov
Treba povedať, že v tridsiatych rokoch sa stavalo pomerne rýchlo. Firma Lenna Praha začala s výstavbou trate 1. augusta 1936, a nebyť silných dažďov v jeseni 1937, ktoré spôsobili zosuv násypu na úseku Jelenec - Sľažany, možno by sa premávka na nej začala skôr ako v máji 1938. Rýchle pracovné tempo bolo však možné realizovať aj vďaka vysokému počtu robotníkov. Na trati ich v tom čase pracovalo 6630. Náklady na výstavbu novej železnice boli vyčíslené na 110 miliónov korún. Pri stavbe tejto trate bolo treba vykonať najviac presunov pôdy, pretože železnica sa nikde nekrižuje s cestami a všade boli urobené nadjazdy alebo podjazdy. Práve v tom bola na svoju dobu moderná.
Chceli ju elektrifikovať
V minulom storočí patrila štreka z Lužianok do Zlatých Moraviec medzi významné a v sedemdesiatych rokoch sa dokonca uvažovalo o elektrifikácii trate Leopoldov-Lužianky-Zlaté Moravce-Kozárovce. Nečudo, veď po trati Bratislava-Žilina-Košice to bol druhý hlavný ťah, ktorým sa prepravoval tovar na východ. Najviac bol úsek trate vedúci z Lužianok do Kozároviec vyťažený v osemdesiatych rokoch, kedy tu bola odklonená nákladná doprava kvôli elektrifikácii na úseku Šurany-Levice. Možno aj to bolo príčinou, že v roku 1996 prišlo k vzosunu pôdy medzi obcami Žirany a Jelenec, čo malo za následok nevyhnutnú rekonštrukciu a dočasné vylúčenie dopravy.
Tridsaťkilometrová obchádzka
Hoci sa po zosuve pôdy prevádzka na trati obnovila, v roku 2003 prišiel definitívny koniec. Ako nám povedal prednosta železničnej stanice v Zlatých Moravciach Jozef Pavlis, v minulosti bola na úseku Lužianky - Zlaté Moravce pomerne frekventovaná osobná doprava. Denne tu premávali rýchliky z Bratislavy do Zvolena, no v deväťdesiatych rokoch sa rýchliková preprava obmedzila len na víkendy a neskôr úplne zanikla. Bodku za osobnou dopravou dal február 2003, kedy sa zrušila prevádzka na viacerých slovenských tratiach. „Dovtedy premávalo smerom na Lužianky 10 párov vlakov denne,“ hovorí Pavlis. „Proti zrušeniu prevádzky osobných vlakov na trati boli všetci starostovia dotknutých obcí, no nepomohlo to. Mnohým ľuďom to skomplikovalo dopravu, lebo ak si pomyslíme, že niekto chce ísť z Podhorian do Žirian alebo Zlatých Moraviec, musí ísť najskôr do Nitry, lebo inak sa tam nedostane. Je to však 30-kilometrová obchádzka. Z Podhorian do Žirian je to vlakom 4-5 km.“
Stanice chátrajú
Pokiaľ ide o nákladné vlaky, jeden pár ide doobeda smerom na Kozárovce a jeden pár popoludní smerom na Lužianky. Napriek tomu zlatomoravská železničná stanica nie je pustá. Osobná preprava zostala zachovaná na úseku Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou, kde premávajú štyri páry vlakov denne. Horšie dopadli staničky, na ktorých žiadne vlaky nezastavujú. „V Žiranoch, Jelenci či v Ladiciach ich budovy chátrajú alebo sú devastované. Svetlou výnimkou sú čakárne na staniciach v Dražovciach a v Podhoranoch, ktoré si vzali do prenájmu poľovníci a starajú sa o ne. Sedemdesiatročná trať má však stále svoje čaro,“ dodáva Jozef Pavlis. „Jej zákruty pretínajú zákutia Tribečského pohoria a sú na nej krásne viadukty, ako podhoriansky a sľažiansky most.“Autor: JOŽO MALÝ
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou