Železničná trať chátra, vlakov jazdí menej

V máji uplynulo sedemdesiat rokov od spojazdnenia železničnej trate Lužianky - Zlaté Moravce. V roku 1938, kedy ju dostavali, patrila medzi najmodernejšie v Československu. Po zrušení osobnej prepravy v roku 2003 však začala chátrať.

Presne 20. augusta uplynie 160 rokov odo dňa, čo na Slovensko prišiel prvý vlak. Jeho cesta viedla z Viedne cez Marchegg do Bratislavy, a týmto sa vlastne začala písať história železníc na našom území. Dnes máme na Slovensku tisícky kilometrov železníc, pričom mnohé z nich boli postavené v prvej polovici 20. storočia. Patrí medzi na aj trať vedúca z Lužianok do Zlatých Moraviec. Postavili ju za 21 mesiacov Treba povedať, že v tridsiatych rokoch sa stavalo pomerne rýchlo. Firma Lenna Praha začala s výstavbou trate 1. augusta 1936, a nebyť silných dažďov v jeseni 1937, ktoré spôsobili zosuv násypu na úseku Jelenec - Sľažany, možno by sa premávka na nej začala skôr ako v máji 1938. Rýchle pracovné tempo bolo však možné realizovať aj vďaka vysokému počtu robotníkov. Na trati ich v tom čase pracovalo 6630. Náklady na výstavbu novej železnice boli vyčíslené na 110 miliónov korún. Pri stavbe tejto trate bolo treba vykonať najviac presunov pôdy, pretože železnica sa nikde nekrižuje s cestami a všade boli urobené nadjazdy alebo podjazdy. Práve v tom bola na svoju dobu moderná. Chceli ju elektrifikovať V minulom storočí patrila štreka z Lužianok do Zlatých Moraviec medzi významné a v sedemdesiatych rokoch sa dokonca uvažovalo o elektrifikácii trate Leopoldov-Lužianky-Zlaté Moravce-Kozárovce. Nečudo, veď po trati Bratislava-Žilina-Košice to bol druhý hlavný ťah, ktorým sa prepravoval tovar na východ. Najviac bol úsek trate vedúci z Lužianok do Kozároviec vyťažený v osemdesiatych rokoch, kedy tu bola odklonená nákladná doprava kvôli elektrifikácii na úseku Šurany-Levice. Možno aj to bolo príčinou, že v roku 1996 prišlo k vzosunu pôdy medzi obcami Žirany a Jelenec, čo malo za následok nevyhnutnú rekonštrukciu a dočasné vylúčenie dopravy. Tridsaťkilometrová obchádzka Hoci sa po zosuve pôdy prevádzka na trati obnovila, v roku 2003 prišiel definitívny koniec. Ako nám povedal prednosta železničnej stanice v Zlatých Moravciach Jozef Pavlis, v minulosti bola na úseku Lužianky - Zlaté Moravce pomerne frekventovaná osobná doprava. Denne tu premávali rýchliky z Bratislavy do Zvolena, no v deväťdesiatych rokoch sa rýchliková preprava obmedzila len na víkendy a neskôr úplne zanikla. Bodku za osobnou dopravou dal február 2003, kedy sa zrušila prevádzka na viacerých slovenských tratiach. „Dovtedy premávalo smerom na Lužianky 10 párov vlakov denne,“ hovorí Pavlis. „Proti zrušeniu prevádzky osobných vlakov na trati boli všetci starostovia dotknutých obcí, no nepomohlo to. Mnohým ľuďom to skomplikovalo dopravu, lebo ak si pomyslíme, že niekto chce ísť z Podhorian do Žirian alebo Zlatých Moraviec, musí ísť najskôr do Nitry, lebo inak sa tam nedostane. Je to však 30-kilometrová obchádzka. Z Podhorian do Žirian je to vlakom 4-5 km.“ Stanice chátrajú Pokiaľ ide o nákladné vlaky, jeden pár ide doobeda smerom na Kozárovce a jeden pár popoludní smerom na Lužianky. Napriek tomu zlatomoravská železničná stanica nie je pustá. Osobná preprava zostala zachovaná na úseku Zlaté Moravce - Úľany nad Žitavou, kde premávajú štyri páry vlakov denne. Horšie dopadli staničky, na ktorých žiadne vlaky nezastavujú. „V Žiranoch, Jelenci či v Ladiciach ich budovy chátrajú alebo sú devastované. Svetlou výnimkou sú čakárne na staniciach v Dražovciach a v Podhoranoch, ktoré si vzali do prenájmu poľovníci a starajú sa o ne. Sedemdesiatročná trať má však stále svoje čaro,“ dodáva Jozef Pavlis. „Jej zákruty pretínajú zákutia Tribečského pohoria a sú na nej krásne viadukty, ako podhoriansky a sľažiansky most.“

Autor: JOŽO MALÝ

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 261
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 345
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 158
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 200
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 840
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 333
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 548
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Vodné prvky v parku.

Žabia fontána a výletná kaviareň boli v parku od jeho vzniku.


1
Obranca Marko Stacha si v tejto sezóne zahral za slovenskú reprezentáciu, ale neskôr chýbal pre zranenie takmer 2,5 mesiaca.

Obranca Nitry sa nenechal vtiahnuť k záverečnej bitke.


Libor Kašík za potlesku celej šatne navŕtal ďalší víťazný puk, Nitre vychytal víťazstvo 6:2 a vedenie v sérii 3:1. Po zápase v Žiline hovoril aj o svojej budúcnosti.

Navrátilec do brány 39 zákrokmi vychytal mečbal.


1

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu