V diere rozbil auto
Tomáš zo Zlatých Moraviec autom prechádzal po ulici. Išiel zo Žitavian, cestu považoval za rýchlejšiu, ako keby prechádzal mestom. Vletel do dvadsaťcentimetrovej jamy a rozbil si auto. „Nedá sa to všimnúť ani keď idete dvadsiatkou, jama je maximálne neviditeľná. Narazil som na ňu asi v tridsaťkilometrovej rýchlosti,“ hovorí mladý šofér. Má tuningové auto, ktoré ale spĺňa technické parametre na jazdu po cestách. „Nikde som s ním nemal problémy, a to som s ním išiel už aj po poľných ces-tách,“ hovorí. Auto skončilo s prerazenou gumou a strhnutým nárazníkom. Škodu odhaduje Tomáš na sedemtisíc korún. Od Mesta, ktoré je správcom komunikácie, ich zatiaľ vymáhať nebude. „Nebudem požadovať náhradu od Mesta, ak sa s komunikáciou bude niečo diať,“ povedal.
Ulica je nebezpečná aj pre chodcov a cyklistov. Ľudia sa sťažujú, že v noci na Dlhej ulici nesvietia svetlá a cesta sa stáva životunebezpečnou. „Niekto sa tu raz zabije, keď tadiaľto pôjde v noci,“ povedal starší manželský pár. „Veľké peniaze hodili na námestie, dva razy sa zbytočne robilo, a na našu ulicu neostalo. Toto je unikát,“ povedal sarkasticky o tankodróme muž. Jeho žena dodala, že celá štvrť je „zániková“. „Sľuby sa sľubovali, veď viete ako to je ďalej,“ povedala žena v domácnosti.
„Je to tu takto už roky. Niekedy to zalievali smolou, tento rok už ani to nie,“ povedala Blažena Maňuchová. „Aj autobusár tu minule išiel pomaly. Keď sa ženy sťažovali, povedal, že máme zlú cestu a ak pôjde rýchlejšie, tak nás potratí.“
S cestou sa nič nedeje už roky. Ľudia sa zhodujú, že jej stav je čoraz horší.
Priorita Mesta - naozaj?
Primátorka Serafína Ostrihoňová mala cestu vo volebnom programe. „Keby to bolo len na mne a pracovníkoch mestského úradu, Dlhá ulica by bola už dávno zrekonštruovaná,“ hovorí primátorka. Tvrdí, že rekonštrukciu brzdia poslanci, pretože ich cieľom je, aby sa v meste nič nerobilo a aby ľudia boli skeptickí. V tejto súvislosti spomenula poslancov Štefana Valkoviča a Petra Hollého. S ani jedným z nich sa nám spojiť nepodarilo, mobily nezdvíhali.
„Niektorí poslanci nesúhlasia s projektom, spochybňujú projektanta, ktorý patrí medzi najlepších odborníkov v projektovaní dopravnej infraštruktúry v Nitrianskom kraji,“ hovorí Ostrihoňová. „Podľa niektorých poslancov cenu tejto stavby treba dvojnásobne navýšiť, až potom by s ňou súhlasili. Aby nestála 15 miliónov, ale 30 miliónov. S tým nesúhlasím, a preto mám neprajníkov aj z radov stavbárov, ktorí majú zákazky v meste,“ povedala.
Dlhú ulicu - aj napriek neodškriepiteľnému faktu, že sa s ňou roky nič nerobí - radí medzi priority Mesta.
Radnica informovala, že projekt na jej rekonštrukciu je vypracovaný, prebieha stavebné konanie a po ňom vyberú dodávateľa vo verejnej súťaži.
„Súčasťou riešenia je okrem samotnej rekonštrukcie aj odvodnenie vozovky uličnými vpustami s pripojením na existujúcu kanalizáciu, nástupné chodníky na autobusových zástavkách s prechodmi pre chodcov, malé dláždené plochy v križovatkách a dopravné značenie,“ informovala primátorka. Podľa nej by celá rekonštrukcia mala stáť dvanásť miliónov korún. Peniaze na ňu pôjdu z mestského rozpočtu. Kedy sa tak stane, je vo hviezdach.
Mestská komunikácia vykazuje sieťové trhliny a priečne deformácie na povrchu. Hlboké diery maximálne zasypú, to však dlho nevydrží.
O údržbu mestských komunikácií sa stará mestský podnik Technické služby. Na svoju činnosť dostáva z rozpočtu mesta približne 24 miliónov korún ročne. „Pred piatimi rokmi bola dotácia Mesta pre Technické služby neporovnateľne nižšia. Preto v nedostatku finančných prostriedkov pre správcu mestských komunikácií problém nevidím. Okrem toho nemôžem nespomenúť, že v uplynulých rokoch boli mierne zimy, čiže sa dalo ušetriť niekoľko miliónov korún z finančných prostriedkov Mesta poskytnutých Technickým službám na zimnú údržbu ciest. Tieto finančné prostriedky mali byť použité na opravy mestských komunikácií,“ povedala Serafína Ostrihoňová.
Tomášovi, ktorý si na deravej ceste rozbil auto, odporúča, aby sa obrátil priamo na ňu.