Piatok, 26. február, 2021 | Meniny má ViktorKrížovkyKrížovky
PROJEKT ZNOVU OŽIL NAJMÄ VĎAKA PRIMÁTOROVI SEREDE

Splavnenie Váhu realitou

MYŠLIENKA SPLAVNENIA VÁHU dostáva reálne kontúry. Na túto tému už odznelo množstvo odborných i laických diskusií, nedávno o nej rokovalo i Mestské zastupiteľstvo v Seredi. Jednoznačne ju podporili i poslanci Mesta Sereď na čele s primátorom Vladimírom Vr

anovičom.
„K dokončeniu kaskád na Váhu už chýba iba vybudovanie stupňa nad Sereďou. S touto myšlienkou som sa zaoberal už v predchádzajúcom volebnom období a pokročili sme už tak ďaleko, že firma, ktorá mala výstavbu zabezpečiť, dostala aj územné rozhodnutie. Chýbali im však peniaze. Keď som opäť nastupoval do funkcie primátora, dal som si do volebného programu aj výstavbu vodného diela Sereď – Hlohovec. Myslím si, že je to akási posledná perlička, ktorá chýba do náhrdelníka vodných diel na Váhu a je skutočne potrebná na to, aby tie ostatné časti mali zmysel, aby to slúžilo svojmu účelu,“ argumentuje v prospech dokončenia vodného diela primátor Serede. Aj z dôvodu, že vodné dielo nie je len elektrina a plavba, sú to zároveň aj veľmi dôležité protipovodňové opatrenia. Pripomenul aj tohoročné jarné prívalové dažde, Váh vytápal svoje okolie aj v minulosti.
Kladne vyznelo aj verejné prerokovanie s občanmi. Veď s vodným dielom sem príde aj silná ekonomika, do výstavby sa určite budú môcť zapojiť aj miestne stavebné firmy.
„Vodné dielo sa začne výstavbou stupňa Sereď s vodnou elektrárňou a plavebnou komorou v miestnej časti Stredný Čepeň. Odtiaľto povedie derivačný kanál až po Siladice. Staré koryto bude ponechané v súčasnej podobe, s vybudovaním prehrádzok, ktoré umožnia živočíchom, aby tu mohli bez problémov aj naďalej existovať. Vybudovaním derivačného kanála sa dosiahne hydroenergetický spád až devätnásť metrov, čo bude úplne postačovať na roztáčanie turbín, zároveň umožní preplavovanie lodí v plavebnej komore podobne, ako je tomu v Gabčíkove,“ popisuje v hrubých rysoch technické riešenie dostavby vodného diela. Poniže mesta sa nachádza aj známa vodná nádrž Kráľová.
Sereď si podľa neho môže polepšiť aj rekreačnými službami, a keďže mesto leží na veľmi dobrom mieste hlavných cestných ťahov, pomôže jej to aj z hľadiska logistiky. Vodné dielo Sereď-Hlohovec by malo zabezpečiť splavenie 23 kilometrového úseku, čím sa umožní prepojenie plavebnej dráhy vedenej korytom Váhu do ústia Dunaja v Komárne. „Podľa vykonaných prieskumov tovarových tokov by sa na takto vytvorenej vodnej ceste presmerovalo približne 3,4 milióna ton tovarov ročne,“ uvádza sa v zámere, ktorý posudzoval aj rezort životného prostredia. Vodná elektráreň, ktorá by sa vo vodnom diele postavila, by mala mať výkon 50 megawattov, pričom by vyrobila ročne viac ako 182 gigawatthodín elektrickej energie. S výstavbou vodného diela by sa malo začať v roku 2010, pričom jeho dokončenie je naplánované v roku 2015. Na stavbe by malo nájsť prácu 1 200 zamestnancov. Výstavba nového Vodného diela Sereď-Hlohovec by mala vyjsť na viac ako 11 mld. korún (365,1 mil. €).
Pokiaľ sa vrátime do histórie, tak prvé známe projekty na reguláciu Váhu sa zachovali z 18. storočia. Systematicky sa tu hrádze začali budovať až v 19. storočí.
Na Váhu pri Seredi sa nachádzal jeden z dôležitých priechodov, ktorý bol súčasťou diaľkovej cesty. Tento priechod sa spomína už v roku 1074, keď tadiaľ prechádzal nemecký cisár Henrich IV. V roku 1252 sa spomína už most cez rieku Váh a prekladisko dreva. Tento strategický priechod sa stal svedkom mnohých udalostí, najmä vojenských stretnutí, o ktorých dnes už ani nevieme.
V minulosti slúžil Váh ako významná vodná cesta. V Seredi bol dôležitý prístav pltí a prekladisko tovaru, spomína sa už v 13. storočí. Z Oravskej, Trenčianskej, Turčianskej a Liptovskej župy dopravovali plťami do Serede okrem dreva a dreveného náradia aj kameň, surové a kujné železo, liatinu, vlnu, po domácky vyrábané súkno a plátno, papier, sklo a iné výrobky, ako aj potraviny. Dopravovali sem aj soľ, ktorú do soľných skladov v Ružomberku a Žiline vozili z poľskej Vieličky.
V Seredi mal sídlo aj Kráľovský soľný úrad. Dôležitosť prístavu a prekladiska pltí dokazuje aj to, že konečná stanica prvej konskej železnice v Uhorsku (Bratislava-Trnava), bola práve v Seredi (1846). Koľaj končila až pri Váhu (konská stanica bola v priestore dnešnej Kuzmányho ulice). Odtiaľto sa potom železnicou tovar dopravoval do Bratislavy a ďalej až do Viedne.
Vodnú silu Váhu v minulosti využívali na pohon vodných mlynov. Ešte v roku 1882 bolo na Váhu štrnásť vodných mlynov. Tie však s prichádzajúcim rozvojom parných a potom elektrických mlynov postupne zanikali. Posledný vodný mlyn na Váhu zanikol v 50-tych rokoch 20. storočia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  2. Začni svoju budúcnosť v Prahe! Staň sa špičkovým ekonómom!
  3. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tradíciou!
  4. Fakulta orientovaná na pútavú výučbu prepojenú s praxou!
  5. Mesto mladých čaká na teba: buď vysokoškolákom v Nitre!
  6. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  7. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  8. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  3. Dáma s pávím pierkom
  4. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  5. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  6. Získaj náskok pred štartom
  7. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  8. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  9. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  10. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 960
  2. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 12 280
  3. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 042
  4. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 005
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 831
  6. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 611
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 223
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 843
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 206
  10. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti 4 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Z 526 mostov len dva nepotrebujú obnovu.

11 h
Ilustračná snímka z duelu Klasova s Rišňovcami.

Aby sa nezabudlo na to, že dedinský futbal existuje.

24. feb

Kolíziu mal kamión s osobným autom.

18 h
František Studený bol veľmi čistotný a poriadkumilovný. Každý deň vstával ráno o piatej. Prekonal niekoľko infarktov.

Okrem procesu prípravy sa verejnosť dozvie to, ako to v galérii funguje a ako sa uvažuje pred aj počas tvorby výstavy.

20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mierne poklesol počet hospitalizovaných v Rooseveltovej nemocnici.

19 h

Kolíziu mal kamión s osobným autom.

18 h

Srdce bývalého rozhodcu, delegáta stretnutí a bývalého dlhoročného predsedu Komisie rozhodcov ObFZ Topoľčany naposledy dotĺklo v stredu vo veku 68 rokov.

22 h

Kukláči vystrašili obyvateľov dolnokubínskej bytovky na ulici Na Sihoti, išli na isto za dlhoročnou dílerkou drog.

15 h

Už ste čítali?