Nový systém bol zavedený na všetkých transfúznych staniciach - rozhodlo o tom ústredie Národnej transfúznej služby. Niektorí darcovia si mysleli, že cieľom je šetriť (aby toho nevypili veľa), no nápoje teraz vyjdú viac, ako keď ich varili sestričky.
„Krv som daroval už sedemkrát,“ povedal nám Martin Orlík (20) z Nitry, ktorý bol na odbere aj minulý utorok. Prekvapilo ho, že dostal dva žetóny do automatu. Mohol si vybrať dva teplé nápoje. Minerálka chýbala, namiesto nej čapuje automat čistú vodu (nie je na ňu potrebný žetón). „Predtým som bol spokojný so službami, bolo možné si naliať minerálku, po odbere vám sestrička ponúkla kávu, čaj. Teraz je tam automat. Atmosféra je úplne iná,“ sťažuje sa Martin. Rovnaký názor majú aj ďalší darcovia.
„Len v utorok dopoludnia bolo podaných osem sťažností,“ tvrdí Martin. „Keď som sa pýtal na dôvody, povedali mi, že sa zrejme vypilo veľa minerálky. Zdá sa mi to vyslovene smutné.“
Na transfúznej stanici v Nitre sa k novinke nevyjadrujú. Komunikovať s médiami majú zakázané. Pochopili sme však, že ani personál nie je automatom nadšený.
„Predtým sme darcom varili kávu a čaj, ktorý si všetci veľmi pochvaľovali, no teraz už nesmieme. Na stôl nemôžeme postaviť ani fľašu minerálky. Namiesto toho dáme darcovi žetóny do kávomatu. Môže si vybrať z veľkého množstva nápojov, no nestretlo sa to s dobrým ohlasom,“ povedala nám neoficiálne nemenovaná pracovníčka.
Za všetko hovorí Kniha želaní, postrehov a sťažností darcov, ktorú majú na transfúznej stanici. Citujeme z nej len niekoľko zápisov z prvých troch dní. „S prácou zdravotného kolektívu som bol ako vždy spokojný, nepáči sa mi však ten nový nápad s automatom na nápoje,“ napísal do knihy Michal. Peter zase žiada vedenie transfúznej stanice „zlepšiť pitný režim“, s ktorým je ako darca maximálne nespokojný. „Z automatu som bol šokovaný,“ zhodnotil Štefan. „Chýba mi pitný režim - minerálka. Mal som minimum tekutín a nechcela mi pri odbere tiecť krv,“ napísal Jozef. Marek a Ľubomír vyjadrili nádej, že keď prídu nabudúce, automat tu už nebude. „Majiteľ automatov je, na rozdiel od nás, určite spokojný,“ zhodli sa darcovia.
„Zmenu iniciovali samotní darcovia, ktorí žiadali rozšíriť sortiment občerstvenia,“ tvrdí Renáta Dundová, riaditeľka Národnej transfúznej služby. „Najlepším riešením je samoobslužný automat s veľkou ponukou nápojov. Nie je to žiadna novinka, na troch pracoviskách už vyše roka fungujú kávomaty. Na základe spokojnosti sme ich rozšírili celoplošne,“ informovala Dundová. Upresnila, že dodávateľ bol vybraný „postupom verejného obstarávania - podprahovou zákazkou“.
Hoci za samotný automat a jeho údržbu NTS nič neplatí, nápoje teraz vyjdú viac. „Skvalitnenie služieb pre našich darcov a rozšírenie ponuky je o niečo drahšie,“ potvrdila riaditeľka. Sumu však nevyčíslila.
Situáciu zatiaľ hodnotiť nechcela, automaty sú v prevádzke len niekoľko dní. „Pravidelne budeme sledovať reakcie našich darcov na skvalitnenia občerstvenia. K dnešnému dňu sme z prevádzok zaznamenali len jednu negatívnu reakciu,“ uviedla Dundová.
Pravdou však je, že na nitrianskej transfúznej stanici mala negatívne reakcie väčšina darcov. Zostáva veriť, že novinka neprinesie úplne opačný efekt, ako vedenie NTS očakávalo.