Marek: Autobusy meškajú
a sú špinavé
Kým pred zdražovaním stál napríklad polovičný lístok za cestu z Nových Sadov do Nitry 14 korún a celý 28 korún, po novom za polovičný zaplatíme 17 korún a za celý 31.
Marek je univerzitný študent, má 23 rokov a býva v Nových Sadoch. Na prednášky do Nitry dochádza pravidelne. Zvýšenie cestovného sa mu nezdá adekvátne službám, ktoré za tie peniaze dostáva. Autobusy podľa viacerých oslovených často meškajú, sú špinavé, neudržiavané. „Šoféri sú starší, často sa menia a potom sú pomalí, pretože nevedia poriadne pracovať so strojčekom,“ hovorí Marek. Niektorí vodiči sa navyše správajú arogantne, na čo ľudia upozornili dokonca už aj župana Milana Belicu v online diskusii. Belica sľúbil, že ak identifikujú problémových šoférov a spoje, na ktorých jazdia, postará sa o nápravu.
Študent Marek zažil situáciu, keď spoj na krátkom, zhruba 15-kilometrovom úseku k nemu domov meškal pol hodiny. „Čakal som na priateľku, autobus mal mať odchod z Nitry o 13.30. Vtedy ale len prichádzal na stanicu. Kým ľudia nastúpili, prešlo veľa času a k nám sa autobus dostal s polhodinovým meškaním,“ hovorí Marek.
Nespokojný je aj s kvalitou vozidiel. „Cez leto nemajú závesy, pripekám sa tam. Cez zimu zase v jednej časti autobusu funguje kúrenie, v druhej vôbec nie,“ hovorí z vlastnej skúsenosti.
Župa: V autách ľudí nechceme
Aj pre takéto nedostatky zvažuje, že do školy bude chodiť častejšie autom ako autobusom. A nie je sám, podobne uvažujú stovky ľudí. Lenže presun ľudí do vlastných áut je presne to, čo kraj nechce dosiahnuť. Regionálna samospráva totiž musí tak či tak zaplatiť dopravcom aj spoje, ktoré „vozia vzduch“. A ak ľudia začnú viac cestovať autami, zvýšia sa kraju náklady aj inde - na oprave už aj tak zlých ciest.
Prečo teda napriek snahe udržať si cestujúcich zvýšili ceny lístkov na všetkých linkách prímestskej dopravy? „Dôvod je predovšetkým vo zvýšených nákladoch na dopravu, a to nie iba pre celoročné zvyšovanie ceny nafty. Ide aj o potrebu nakupovať nové, hospodárnejšie a bezpečnejšie vozidlá,“ povedal Stanislav Katrinec, hovorca župana. Župa na menej vyťažených linkách uvažuje nad menšími autobusmi. Katrinec dodal, že zdražovanie cestovného nie je špecifikom nitrianskej župy, ale pristupuje sa k nemu „postupne na celom území Slovenska“.
Župa dotuje dva podniky, ktoré zabezpečujú prímestskú dopravu - Veolia Transport Nitra a SAD Nové Zámky. Z rozpočtu kraja je pre ne na tento rok vyčlenených 278 miliónov korún. Cestovné zdraželo v priemere o takmer päť percent u oboch dopravcov. „Dopravca nemá právo určovať výšku cestovného v doprave vo verejnom záujme, čo je aj prímestská doprava. Cenu cestovného určuje vždy objednávateľ, čo je v tomto prípade župný úrad,“ hovorí Milan Jankulár, obchodný riaditeľ Veolia Transport Nitra.
Cestovné zdraželo
Nový cenový výmer, ktorý župa zaslala dopravcom, zvýšil ceny na všetkých prímestských linkách v Nitrianskom kraji. Vyššie cestovné sa podľa dopravcu vzťahuje len na platbu v hotovosti u vodiča. „Bezhotovostná platba čipovou kartou je o korunu lacnejšia v každom tarifnom pásme v porovnaní s pôvodným cestovným v hotovosti a o štyri koruny lacnejšia ako platba u vodiča dnes,“ povedal Milan Jankulár.
Nielen dopravca hovorí o čipovej karte pozitívne, jej používanie preferuje aj župa. Pri nástupe do autobusu skracuje čas manipulácie, čo aj v dopravnej špičke môže znamenať, že autobusy nebudú meškať, lebo šoféri sa menej zdržia vydávaním líst-kov. „Zároveň je majiteľ karty pripravený na bezproblémové a bezhotovostné cestovanie pri prechode korún na euro v novom roku,“ dodal Jankulár. Ľudia sa s kartou nemusia obávať nesprávneho vydávania v novej mene. „Má to význam napríklad pre dôchodcov, pretože karta neoklame,“ podotkol župan Milan Belica.
Dnes stojí karta päťdesiat korún, no kraj ju chce od decembra predávať za korunu. „V prípade platby čipovou kartou cestovné zlacnie nielen o spomínanú korunu, ale aj tým, že cestujúci si kartu kúpia oveľa lacnejšie ako dnes,“ povedal Stanislav Katrinec. Aj týmto opatrením chce župa dostať ľudí späť do autobusov.
„Odlivu cestujúcich v dnešnej dobe nezabránime, je to celosvetový jav vo verejných dopravách. Spôsobuje ho stúpajúca životná úroveň a väčšia kúpyschopnosť obyvateľstva, ktorí potom dávajú prednosť individuálnej doprave. To má, samo-zrejme, svoje dôsledky na životnom prostredí, dopravnom kolapse v mestách a zvýšenej nehodovosti,“ vysvetľuje Milan Jankulár.
„Snahou dopravcu aj župy je stabilizovať cestujúcich vo verejnej doprave a minimalizovať tak škody, ktoré zvyšovanie individuálnej dopravy spôsobuje,“ dodal obchodný riaditeľ.
V Nitrianskom kraji je v systéme verejnej dopravy len asi štvrtina ľudí, čo kraj odsúva na chvost v porovnaní s ostatnými regiónmi Slovenska. V Košickom kraji sú v systéme verejnej dopravy až tri štvrtiny ľudí.