DVORY NAD ŽITAVOU. Štefan Prónay, ktorého verejnosť pozná predovšetkým z oblasti mestskej samosprávy či štátnej správy, chce pokračovať vo všetkých dobrých tradíciách školy. Uvedomuje si však skutočnosť, že najväčším problémom stredných škôl s výnimkou gymnázií je prežitie. „Nie je ľahké nájsť vhodný študijný odbor a rýchlo reagovať na meniace sa potreby trhu práce. Upozorňoval som na to ešte v čase, keď sa celé škol- stvo chcelo preorientovať na automobilový priemysel. Bola síce vlajkovou loďou našej ekonomiky, no ukazuje sa, že to nie je dlhodobá perspektíva. Potreby spoločnosti nemôžeme postaviť len monotematicky,“ hovorí riaditeľ Združenej strednej školy. „Rozpor medzi potrebami trhu práce a tým, čo poskytujú školy tu bol, je a zrejme aj bude. Školstvo je ako veľká nákladná loď. K tomu, aby zmenila smer plavby, potrebuje dlhšiu dráhu. Je to jedna veľká zotrvačnosť a je otázka, či sú objektívne možnosti lavírovania, menenia smeru,“ vysvetľuje Š. Prónay.
Dvorská škola bola etablovaná ako poľnohospodárska, to už v súčasnosti neplatí
Hoci sa začína preukazovať potreba odborníkov tak v oblasti poľnohospodárstva, ako aj inde, školy túto absenciu nevedia naplniť. „Nie je záujem zo strany žiakov a rodičov o takéto odbory. Aj terajší minister pôdohospodárstva, ktorý pozná tunajšie pomery, to neraz prezentoval. Ukazuje sa nedostatok poľnohospodárskych odborníkov stredného stupňa – traktoristu, kombajnistu. Napriek tomu majú všetky poľnohospodárske školy na Slovensku problém s prežitím. U nás máme len jednu triedu zameranú na poľnohospodárstvo.“
V minulosti boli namiesto agrárnej oblasti atraktívnejšie podnikateľské a potravinárske smery. Dnes je však už obrovská konkurencia, v krajskom meradle je prebytok absolventov tohto zamerania. „Paradoxom je, že hoci nie je evidentná potreba trhu práce, záujem o spomínané odbory je veľký. Samozrejme, škola má v prvom rade reagovať na potreby rodičov a žiakov. V rámci nového školského zákona, ktorý umožňuje školské vzdelávacie programy, chceme nájsť také špecifiká, ktorými by sa naša škola odlišovala od podobných zameraní v Nových Zámkoch, v Šuranoch a inde. Chceme nájsť segment, ktorý nie je až taký pokrytý a sústrediť sa na formu celoživotného vzdelávania. Poskytujeme postsekundárne vzdelávanie – nadstavbové, pomaturitné štúdium. Variabilita v tomto smere môže byť väčšia, pretože takto sa dá pružnejšie reagovať na potreby trhu práce,“ pokračuje Š. Prónay.
Škola spolupracuje aj s Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny v oblasti rekvalifikačných kurzov. Okrem celoživotného vzdelávania a zdokonaľovacích služieb pre nezamestnaných môže ponúkať periodické preškolovanie pre zváračov, vodičov, pracovníkov vysokozdvižných vozíkov či v oblasti bezpečnosti práce.
Dvorská škola je jednou z troch vzdelávacích inštitúcií v kraji, ktoré majú vytvorené možnosti aj pre športovo – relaxačné služby. Využitím bazéna vo svojich priestoroch môže v rámci znižovania plaveckej negramotnosti poskytovať i kurzy plávania. Sauna, telocvičňa, vonkajšie ihrisko či internát sú špecifikami, z ktorých by v budúcnosti vedenie školy chcelo ťažiť. „Keďže škola nie je mestská ale rurárna, má takisto výhody. Chceli by sme vytvoriť školu rodinného typu, v ktorej bude väčší priestor pre individuálny kontakt so žiakom a tak uchrániť našu mládež od lákadiel, ktoré na ňu číhajú v meste,“ hovorí o svojich plánoch nový riaditeľ.