Kríž či monáda pôsobia ochranne
„V bežnom živote nás obklopuje množstvo predmetov a objektov rôznych tvarov. Každý tvar určitým spôsobom ovplyvňuje to, čo sa deje v priestore. Existujú tvary, ktoré sú schopné vzhľadom na svoju veľkosť vyvolať vo svojom okolí zmeny s výrazným dosahom. Takýmto predmetom hovoríme tvarové žiariče,“ priblížil obsah tohto pojmu Norbert Synčák, lektor klubu.
„Zmena, ktorú konkrétny tvar vyvoláva, môže v organizme stimulovať pozitívne alebo deštruktívne funkcie. Ľudstvo si už oddávna uvedomovalo súvislosti medzi tvarmi a živými organizmami. Prostredníctvom mnohých generácií boli tieto skúsenosti odovzdávané ďalej, čiastočne sa zachovali dodnes. Naši predkovia svoje znalosti aplikovali napríklad v architektúre. Prvé obydlia s kruhovým pôdorysom alebo väčšina sakrálnych stavieb priaznivo pôsobili na ľudský organizmus. Poznatky tohto druhu naši predkovia zakomponovávali aj do obrazov či symbolov s náboženskou tematikou. Napríklad tvarové žiariče ako kríž, indická svastika, monáda jin - jang či keltské špirály, to všetko pôsobilo na ľudí priaznivo a ochranne, stabilizovalo organizmus proti nepriaznivým vplyvom okolia.“
Špicaté náušnice nevhodné
Platia tu univerzálne princípy, ktoré charakterizujú, aké tvary ako pôsobia na živé organizmy.
„Existujú všeobecné zásady, ktoré by bolo v praktickom živote dobré dodržiavať. Prvou je zásada, že akýkoľvek tvar, ktorý sa zužuje a užšou časťou pôsobí na organizmus, je deštruktívny, pôsobí škodlivo. Na človeka by teda nemali priamo smerovať ostré hroty a hrany nábytku, stien či dekoratívnych predmetov,“ objasňuje Synčák.
„Častokrát práve súčasná moderná architektúra je typickým príkladom porušovania tohto princípu. Nevhodné je napríklad aj to, ak stropné svietidlá majú zahrotený koniec a smerujú ním do miestnosti, alebo keď majú malé deti v postieľke nad sebou zavesené špicaté predmety. Nepriaznivo môže na človeka pôsobiť aj takzvaná kvapľová výzdoba stropov miestností alebo kazetový strop s tvarmi, ktoré do miestnosti vystupujú ostrými tvarmi.
Táto zásada sa týka aj šperkov, nie je napríklad dobré nosiť visiace špicaté náušnice či náhrdelníky.
Druhým princípom je, že žiadny z uhlov v pôdoryse miestností by nemal byť menší ako 90 stupňov, pretože pôsobí destabilizujúco na ľudský organizmus. Optimálne sú 90 stupňov a viac.“
Pyramída do bytu nepatrí
Treťou zásadou je pravidlo, podľa ktorého by steny s pôdorysom nemali zvierať uhol väčší ako 90 stupňov. Ideálny je pravý uhol a menšie. „Dobrým“ príkladom porušenia tejto zásady je budova Slovenského rozhlasu - obrátená pyramída.
„Takisto však nie sú dobré ani príliš ostré uhly stien, napríklad v podkrovných izbách. Skosenie stien by malo začínať až nad úrovňou hlavy, keď človek stojí. Takto architektonicky riešená izba nie je veľmi vhodná na spanie či oddych, skôr sa hodí na pracovňu, pretože skosenie stien stimuluje organizmus k činnosti. Mimochodom, v izbe, kde sa spí, by nemali byť ani zrkadlá, počítače či iné lesklé plochy nasmerované na posteľ, ak sa inak nedá, treba ich pred spaním prekryť,“ pokračuje Synčák.
„V tejto súvislosti sa v literatúre a médiách často hovorí o priaznivých účinkoch na organizmus počas pobytu v priestore v tvare pyramídy za predpokladu, že je hrana pyramídy umiestnená severo-južným smerom. Prax však jednoznačne ukazuje, že využitie tvaru pyramíd pre terapeutické účely rozhodne nie je vhodné pre každého. Kľúčová je správna diagnostika a následné terapeutické odporúčanie pre koho, na aký dlhý čas a ako často môže byť takáto forma terapie nápomocná,“ pokračuje Noro Synčák.
„Takisto nie je dobré zmenšenú pyramídu mať umiestnenú v byte, pretože svojím tvarom vplýva aj na susedné byty, najmä jej hrot zle pôsobí na obyvateľov bytu o poschodie vyššie. Môže sa to u nich prejaviť zdravotnými problémami.“
Štvrtou zásadou je, že tvary, ktoré sú k sebe nasmerované užšou časťou, pôsobia vo svojom okolí negatívne. To znamená, že by nemali byť položené dva trojuholníky hrotmi k sebe alebo dve pologule oblou časťou otočené k sebe. Ide najmä o rôzne dekoratívne predmety či nábytok.
„Ako príklad môžu poslúžiť kamenné lavičky na pešej zóne či umelecké dielo pred Divadlom A. Bagara. Naopak, trebárs uzavreté okrúhle náramky výrazne neovplyvňujú organizmus, ale otvorené špirály na ramenách, ktoré kedysi nosievali vojaci do bitiek, pôsobili povzbudzujúco a dynamicky. Nepárny počet vinutí v špirále na ruke dynamizuje organizmus, párny počet pôsobí naopak stabilizujúco.“
Symetria a asymetria v rovnováhe
Spravidla všetky symetrické tvary z hľadiska svojho usporiadania pôsobia pozitívne a harmonicky.
„Ideálne je vo svojom okolí kombinovať symetrické a asymetrické tvary, pretože určitá asymetria je potrebná, keďže ani v prírode nie je všetko úplne symetrické. Viacmenej harmonické prostredie si človek vyžaduje vo svojom najbližšom pracovnom či súkromnom priestore. Známe sú napríklad okrúhle stoly, využívané na rokovania a obchodné schôdzky, pri ktorých majú účastníci pocit férovosti a rovnakých podmienok. Usporiadanie nábytku v kancelárii, v obývačke alebo pracovni je dôležité pre navodenie pocitu istoty, ochrany a harmónie. Je dobré stoly a stoličky umiestniť k stenám tak, aby mal človek výhľad na dvere. Napríklad sedenie v tvare štvorca, kruhu či mnohouholníka je ideálne, v tvare trojuholníka už harmóniu ruší. Geometrické ťažisko izby či kancelárie by malo byť voľné, nezaťažené množstvom nábytku. Človek má vtedy pocit stiesnenosti a ťaživej atmosféry. Keď je stred izby prázdny, človek má pocit voľnosti a vzdušnosti priestoru,“ dodal Norbert Synčák.