NOVÉ ZÁMKY. „V Šali ešte nepršalo, ale od Štúrova už hlásili zrážky. Meteorológovia aj rozhlasové stanice pred poľadovicou varovali ešte skôr. O siedmej ráno sme začali nakladať posypový materiál, okolo 7,20 vyrážali vozy na svoje trasy. V prevádzke bolo všetkých sedemnásť posýpačov,“ hovorí výrobno-technický námestník Regionálnej správy a údržby ciest (RSaÚC) Nové Zámky Jozef Šprlák. „Podľa operačného plánu postupne posýpame cesty prvej, druhej a potom tretej triedy. Sú však aj dôležité „trojky“ – a najdôležitejšia cesta je spravidla tá, na ktorej sa práve vtedy niečo stane.“
ZA VOLANTOM POSÝPAČA
Miroslav Lörincz začínal u cestárov v deväťdesiatom prvom na liazke, dnes jazdí na tatrovke. Trasu začína kruhovým objazdom a pokračuje smerom na Komárno, v prípade nutnosti vypomáha aj na ceste do Komoče.
„Naše vozy nestoja naložené. Keď materiál necháte na korbe, stvrdne na hrudy a môžete do nich polhodinu džugať. Naštartovať, zohriať a naložiť trvá tak 20 – 25 minút, radlicu zavesím aj za tri. Ale vo štvrtok ju nebolo treba. Namiesto snehu padal ľad. Po siedmej sa do Zámkov akurát zbieha všetky doprava. Len kým prejdete mestom, každú chvíľu stojíte a vypínate šnek, aby soľ neprskala okolo. Niekde sypú zmesou do priemeru 4,8, ale my miešame zrno 0,4 a 2,4, aby sme nepoškodili autá. Už som mal prípad, keď reklamovali, že som pri posype obúchal novú kapotu. Tak sme postavili na cestu auto nášho majstra a párkrát som okolo prebehol – päťdesiatkou aj osemdesiatkou. Potom uznali omyl.“
Na podchladenej vozovke dážď okamžite zamŕzal. Plný náklad soli stačí tatrovke s malým šnekovým dopravníkom približne na 50-kilometrovú trasu. Malé šneky však majú len dve autá. Tie ostatné sa hodia na drvinu – keby s veľkým šnekom sypali soľ, celý náklad vraj minú na piatich kilometroch. Malé dopravníky sú zasa citlivejšie na mráz, elektronike škodí agresívna soľ.
Lörinczova Tatra má asi 13 rokov a patrí k najnovším, ostatné Liazy sú aj o desať rokov staršie. Veľké poruchy sa im v stredu, našťastie, vyhli. Predpoludním posypali všetkých 620 kilometrov ciest v správe novozámockej RSaÚC. Lenže potom začalo pršať znovu.
Kde autá soľ ešte nestihli rozjazdiť, tam ju zriedilo alebo rovno zmylo. Na iných úsekoch sa zasa utvorila nová ľadová škrupina. Do tretej popoludní vozidlá RSaÚC posypali cesty v priemere trikrát. Podľa vodičov ťažká doprava veľmi nejazdila, ale hlavné ťahy boli preplnené. Niekoľko nehôd míňali na ceste smerom do Jatova, väčšinou však šlo o škody na karosérii.
OČAMI POLICAJTOV A LEKÁROV
„V Maďarsku vyhlásili červený stav a ten, kto nemusel, nemal ísť vozidlom. Neviem, prečo sa tu u nás nemohlo urobiť niečo podobné. Veľmi veľa vodičov sa nevydalo na cestu, keď zbadali, ako je vonku,“ povedal pre MY riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu PZ SR v Nových Zámkoch Július Szabó.
„V novozámockom okrese nespôsobila poľadovica väčšie problémy. Na Nesvadskej ceste došlo k nehode, ktorú vodiči nechceli hlásiť ani po príchode hliadky a radšej si zavolali odťahovú službu. Podobný prípad sa stal na Gúgskej ulici. Väčšinou išlo o malé ťukance. Raritou bol prípad vo Vlčanoch, kde po príchode hliadky na mieste ohlásenej nehody už nikoho nebolo. Pracovníci nehodového oddelenia a policajní príslušníci obvodných oddelení každý deň nadránom kontrolujú zjazdnosť ciest, stav hlásia na operačné stredisko a o námraze informujú cestárov. Iná je situácia na chodníkoch - nie sú očistené. Neviem, prečo s tým nič nerobí firma, ktorá má s Mestom zmluvu.
Nepriaznivá situácia bola v stredu v šalianskom okrese. Cestu tam posýpali trikrát za sebou v priebehu dvoch – troch hodín, ale nadarmo, pretože dážď namŕzal na vozovku,“ dodal J. Szabó.
„Na začiatku a na konci týždňa sme nezaznamenali extrémny počet úrazov. Dvojnásobok prijatých a ambulantne ošetrených pacientov sme evidovali v strede týždňa. Išlo o bežné úrazy ako zlomeniny rúk, nôh či chrbtice, ktoré zapríčinili predovšetkým pády na ľade. Kým ambulantne ošetrených pacientov mávame 10 – 15, v stredu ich bolo aj okolo 30. Príjmov mávame 5-6 denne, v strede týždňa sme zaznamenali 18 prípadov. Extrémny stav vyvrcholil v podstate v stredu, ostatné dni boli stabilizované,“ charakterizoval situáciu primár Centrálneho príjmu Fakultnej nemocnice s poliklinikou v Nových Zámkoch Róbert Bartha.
PRI POSYPE NEPREDBIEHAŤ
„Jedna časť premávky závisí od cestárov a druhá od vodičov. Sypač s nákladom a radlicou váži skoro desať ton a jazdí na celoročných gumách. Ale u nás sa už dlho nestalo, že by skončil v jarku - a to ideme na cestu, ktorú pred nami nik neodhrnul ani neposypal. Len čo povedať na vodiča, ktorý vás na snehu alebo ľade ide predbiehať. Ešte aj zabliká, aby ste vypli šnek. Kolegovia, čo jazdia na Koltu by vedeli rozprávať, ako ich predbehne auto a za zákrutou ho nájdu v najbližšom záveji. Takéto tri vozy alebo kamión a už sa ďalej nedostane ani sypač,“ dodáva vodič.
Dážď, našťastie, vydržal iba do stredy popoludnia. Poslednou Lörinczovou akciou bola úplne zľadovatená spojnica medzi Dvormi a Mikulášom, po ktorej sa obávali jazdiť aj autobusy. Vo štvrtok na osemkilometrový úsek minul šesť ton soli. V piatok už prišlo ideálne cestárske počasie so slnkom a odmäkom.
MIROSLAV ANTONI
ANGELIKA PUKANECOVÁ