Nízkopodlažné autobusy boli vyrobené v Čechách, v spoločnosti SOR Libchavy. Každý stojí do 300-tisíc eur. Zmestí sa do neho 154 ľudí (na sedenie je 45 miest). Starý kĺbový Ikarus mal kapacitu len 131 cestujúcich.
Ikarusy zošrotujú
Nové autobusy sú v porovnaní s Ikarusmi o vyše metra dlhšie, ekologickejšie, sú bezbariérové a majú automatickú prevodovku. Dopravca pôvodne uvažoval aj nad klimatizáciou, pre vysokú cenu ju nekúpil. „No je možnosť ju dodatočne do- montovať,” povedal nám Juraj Kusy, riaditeľ spoločnosti Veolia Transport Nitra.
V mestskej autobusovej doprave jazdí 86 autobusov, z toho je 25 veľkokapacitných. „Ikarusy boli najstaršie, niektoré mali aj 25 rokov. Hoci to boli nezmary, nemohli sme čakať, kým sa rozpadnú,” dodal Kusy.
Ikarusy budú zošrotované. Dopravca vraj za každý dostane približne 700 eur. Dva kusy chcú kúpiť zberatelia z Čiech. Zostatková hodnota Ikarusu je podľa riaditeľa asi 2660 eur (80-tisíc korún).
Najstaršie autobusy majú teraz 15 rokov. Kusy povedal, že sa vozový park tento rok ešte obnoví.
Zmeny v cestovnom
Dopravca uvažuje aj nad novou formou platenia cestovného - cez esemesky. Nečaká však, že ju využije veľa ľudí. Až 85% cestujúcich má čipovú kartu, ktorá stojí od januára len 3 centy. Momentálne sa dá nabiť na hocijakú sumu.
„Od marca to chceme zmeniť na minimálne 5 eur. Niektorí cestujúci si totiž u vodiča dobijú kartu len na jednu jazdu, aby ju mali lacnejšiu. Zdržuje to rovnako, akoby si kupovali lístok,” vysvetlil Kusy.
Za najväčší problém však považuje vysokoškolákov, ktorí si kupujú útržkové lístky. „Uvažujeme, že im lístok u vodiča zdražíme, aby boli motivovaní používať kartu,” dodal riaditeľ.
Autor: MH