„Vedela som, že doma máme ešte nejaké korunové kolky, no do 16. januára som ich neminula. Bola som pokojná, pretože v správach neraz potvrdili, že sa dajú zameniť za eurové. Na pošte ma však oblial studený pot, keď si pracovníčka pri okienku vypýtala doklad o ich kúpe,“ zdôverila sa nám telefonicky pani Anna, ktorá chcela kolky použiť pri vybavovaní úradných dokladov. Ak sa vám stal podobný prípad a nechcete, aby vaše ceniny skončili v odpadovom koši, vedzte, že k ich výmene potrebujete iba vyplniť žiadosť o predaj. „Doklad o kúpe nie je potrebný,“ priznal pochybenie pracovníkov pôšt hovorca Slovenskej pošty Juraj Danielis. Podľa jeho slov komplexný proces, ako je zavednie eura, prináša aj takéto problémy a podobné problémy zaznamenali aj inde. Pri odpredaji kolkov je nutné na pošte trikrát vyplniť žiadosť s údajmi ako hodnota kolku, počet kusov a osobné údaje. „Suma bude zákazníkovi vyplatená až po overení pravosti kolku, napríklad prevodom na účet. Tento proces bude trvať maximálne niekoľko dní,“ upozorňuje hovorca. Zákazníci môžu kolky odpredať na každej pošte do konca marca, po tomto termíne iba na vybraných poštách v priebehu tohto roka. „Pri ich odpredaji bude zákazníkovi vyplatená celá hodnota korunového nominálu prepočítaná na eurá na dve desatinné miesta. Pošta si pritom nebude uplatňovať žiadny manipulačný poplatok,“ dodal Danielis.
Takisto bola vyriešená situácia akútneho nedostatku kolkov. Tie sú zatiaľ dostupné v nominálnych hodnotách od 50 eurocentov do 100 eur. Odlišujú sa farbami, a to od oceľovomodrej (0,5 eura), cez fialovú (1,3 a 5 eur), trávovozelenú (10 a 20 eur), oranžovú (50 eur) až po čiernohnedú.
„Ak sa zákazník napriek opatreniam na prevenciu podob- ných prípadov stretne s ťažkosťami pri odpredaji kolkov, môže sa obrátiť na zákaznícke centrum alebo podať oficiálnu sťažnosť,“ poznamenal hovorca Slovenskej pošty. Pošta odkupuje iba kolky, ktoré boli v obehu pred zavedením eura. Platnosť starších cenín už vypršala.
⋌ANGELIKA PUKANECOVÁ