Nitrianskej firme prišla vlani v októbri faktúra za vodné a stočné vo výške 43 652 korún. „Podľa Západoslovenskej vodárenskej spoločnosti sme spotrebovali za mesiac 730 metrov kubických vody. Boli sme udivení, pretože máme priemernú spotrebu 17 metrov kubických za mesiac,“ povedal Romolo Cichero, spoločník firmy Hermes and Janus.
Faktúru, asi štyridsaťnásobne vyššiu ako obvykle, nakoniec zaplatili, inak by ich vodárne odpojili. Cichero dal oznámenie na nitriansku prokuratúru.
S reklamáciou neuspeli
Firma má kancelárie v rodinnom dome na Wilsonovom nábreží v Nitre. „Keď prišla faktúra, mysleli sme si, že je to nejaký omyl. Nikdy predtým ani potom sme takú vysokú spotrebu vody nemali,“ povedala nám Eleonóra Jakubovičová, konateľka firmy Hermes and Janus.
Vylúčila, že by mohli spotrebovať 40-násobne viac vody ako obvykle. „Meradlo je na našom pozemku, asi dva metre od domu. Neviem si technicky predstaviť, ako by sa niekto mohol nelegálne napojiť. A únik takého množstva vody by sme si museli všimnúť,“ dodala konateľka.
Spotrebu reklamovala, vodárne urobili kontrolný odpočet vodomeru. „Keďže potvrdil správnosť predchádzajúceho odpočtu, bola vystavená faktúra,“ napísala nám pracovníčka vodární Mária Gajdošíková.
„Museli sme zaplatiť celú sumu, nemali sme na výber. Pohrozili, že nás odpoja. Vyhrážali sa, že pokiaľ im neumožníme odstaviť vodu zo šachty, kde je meradlo, tak rozbijú chodník a cestu a potom zaplatíme aj opravu,“ tvrdí konateľka firmy.
Testovaniu nedôverujú
Západoslovenská vodárenská spoločnosť firmu upozornila, že si môže dať úradne preskúšať vodomer. Ak by sa potvrdila porucha, vodárne by vystavili novú faktúru - podľa odberu vody v porovnateľnom období predchádzajúceho roka.
„Žiadosť o testovanie meradla sme však odvolali po tom, ako som sa osobne stretla s pracovníčkou vodární,“ povedala nám konateľka firmy.
Informácie, ktoré sa dozvedela, ju totiž odradili: jednému zákazníkovi údajne namerali väčšiu spotrebu vody ako mala celá dedina, no poruchu vodomeru nezistili. „Povedali mi, že testovanie väčšinou potvrdí, že je meradlo v poriadku. Tak sme usúdili, že to nemá zmysel,“ povedala konateľka.
Cichero avizoval prieskum
„Meradlo patrí Západoslovenskej vodárenskej spoločnosti, jej povinnosťou je dbať o to, aby bolo bezporuchové. Namiesto toho ZVS využíva meradlo ako nástroj na vymáhanie peňazí bez ohľadu na jeho funkčnosť,“ myslí si Romolo Cichero, ktorý sa obrátil na nitriansku prokuratúru.
Vo svojom podnete napísal, že vodárenská spoločnosť, „vedomá si svojho monopolného postavenia, vedome vymáha od svojich klientov neopodstatnené úhrady, čím sa systematicky dopúšťa podvodu, vydierania, neoprávneného vynucovania peňazí, pričom zastrašuje klientov odstavením dodávky vody“.
Cichero tiež prokuratúre oz-námil, že v záujme spravodlivosti a verejnosti uskutoční prieskum o tom, koľko iných čestných klientov znášalo od vodárenskej spoločnosti podobný, podľa neho nezákonný tlak.
„Práve včera prišla odpoveď z prokuratúry. Napísali, že to, čo zistili, nenapĺňa skutkovú podstatu trestného činu. Dnes sme voči uzneseniu podali sťažnosť,“ povedala nám vo štvrtok konateľka Jakubovičová.
Pôjdu na európsku komisiu
Firma sa chce obrátiť na európsku komisiu ochrany spotrebiteľov. „Keby sa našlo viac ľudí, čo mali podobné problémy s vodárňami, mohli by sme postupovať spoločne,“ povedala konateľka. Dodala, že z princípu neradi platia za niečo, čo nedostali.
Z vodární nám napísali, že „odberateľovi zo zákona vyplýva povinnosť starať sa o svoje odberné miesto, a to i možnosť si kontrolovať spotrebu“.
Zaujímalo nás, či ZVS môže povoliť odklad splatnosti faktúry, ak je spotreba mnohonásobne vyššia ako obvykle. Pýtali sme sa, ako postupujú, ak testovanie potvrdí, že je vodomer v poriadku a klient trvá na tom, že nameraná spotreba je nereálna. Odpovede sme z vodární nedostali.